Motorsåg och handhållet

Stihl 261 läcker olja

10 inlägg 3134 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Stihl 261 läcker olja

vedeldare74  
#775661 Jag har en Stihl Ms 261 som används mycket sparsamt så det är knappast en utsliten maskin vi pratar om men när den står så läcker det ut sågkedjeolja.
Verkar inte spela någon roll om den ligger ner på sidan eller står upp så det är inte påfyllningslocket som läcker.
Någon som tror sig veta vad det kan vara?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 läcker olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775662 Är det mängder? Ibland kan det samlas lite under kåpan och i sågkropp som sedan rinner av.
Tanka inte innan du ställer undan den.
Temperatur skiftningar kan ibland ställa till det.

vedeldare74  
#775664 Det är iaf betydligt mer än det som kan bli kvar på kåpan efter sågning så det känns ju som ett läckage som det väl egentligen inte ska behöva vara men jag har inte kommit på exakt hur eller var det kommer ut.

TS

Sture Andersson  
Mange skrev:Är det mängder? Ibland kan det samlas lite under kåpan och i sågkropp som sedan rinner av.

Jag har både stihl och husqvarna sågar ,blir en pöl under alla när dom står,är nog helt normalt .

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Sture Andersson skrev:
Mange skrev:Är det mängder? Ibland kan det samlas lite under kåpan och i sågkropp som sedan rinner av.

Jag har både stihl och husqvarna sågar ,blir en pöl under alla när dom står,är nog helt normalt .

Då är de alla trasiga. Ska inte komma nån större mängd egentligen.

tallen100  
Alex Strömberg skrev:
Sture Andersson skrev:

Knappast trasiga😅, helt normalt med en liten "pöl" under sågen, står den dessutom på ett betonggolv så krävs ingen större mängd olja för att det ska se ut som en pöl.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#775716 I ”sågbon” står alla mina sågar på ett visserligen målat betonggolv och det börjar snart bli dags att ströa runt ”sågbesättningen”.. 🤣

Tralsmo  
#775718 Ja har ju flera sågar.
Flest stihl. Alla bara några år gammla.
Alla sölar när dom står men tittar man i tanken så har de inte sjunkit nått.
Väldigt litet problem om dom bara funkar i övrigt.

Sture Andersson  
#775749 Kan väl tillägga att jag kör på rapsolja ,vilket jag hoppas alla gör då har det ingen betydelse om det läcker ut i naturen .

Användarvisningsbild

Hodal  
Alex Strömberg skrev:
Sture Andersson skrev:

Beror på hur du definierar större mängd. Även helt nya sågar lämnar en oljefläck där de står.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).