mån 17 okt 2022, 13:15#775509Visserligen är jag en "snål" smålänning men hur i Helvete - ursäkta uttrycket ska man kunna räkna hem en batteridriven såg/röjsåg.
Först betydligt dyrare än en motsvarande dito, men dessa batterier.
Är själv gammal - 75+ men jag brukar i alla fall tömma minst 5 om inte 6 tankar när jag hugger, kanske endast 5 när jag röjer, varje tank när jag röjer varar ca 1,5 timmar.
Nu går jag visserligen bara sporadiskt men när jag väl är igång så gäller det att det finns tillgängligt bränsle.
M.a.o. måste jag också ha 5 om inte 6 batterier till mina sågar/röjsågar och hur åldras sedan dessa, kan mycket väl hända att jag inte går till skogs alls under flera månader - mitt i sommaren eller under en snörik vinter - och sedan har jag självklart åldern emot mig.
Mina batterier till min "några år " gammal Hitachi borrmaskin/skruvdragare varar i alla fall inte många minuter.
SKOGSFORUM ARTIKEL
401 inlägg 80743 visningar 26 följer Svara, dela mm... Motorsåg och handhållet
Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

mån 17 okt 2022, 14:44#775517Man behöver inte räkna hem allt man köper.
Min pappa är äldre än dig och köpte för nåt år sen en Hva 540i xp och är väldigt nöjd, sågen är lätt, tillräckligt stark, tyst direkt man släpper gasen och man slipper dra igång den.
Man kan inte ta med sig pengarna i graven så varför inte unna sig något nytt även om man är lite äldre 🙂
Min pappa är äldre än dig och köpte för nåt år sen en Hva 540i xp och är väldigt nöjd, sågen är lätt, tillräckligt stark, tyst direkt man släpper gasen och man slipper dra igång den.
Man kan inte ta med sig pengarna i graven så varför inte unna sig något nytt även om man är lite äldre 🙂
Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O
mån 17 okt 2022, 16:39#775537Jannee! Senast jag kollade, så var de bensindrivna röjsågarna betydligt dyrare än sina batteridrivna motsvarigheter.
Sedan kan ju batterierna driva många olika maskiner, som då kan köpas tool only. Husqvarna har ju t.ex gräsklippare, trimrar, gräsröjare, motorsåg, häcksax, lövblås, stångsåg, stånghäcksax som går på SAMMA batterier som deras batteridrivna röjsåg, så det är inget problem att motionera batterierna om man så vill.
Tror Stihl har ett liknande utbud i sitt batteridrivna sortiment!
/Niklas
Sedan kan ju batterierna driva många olika maskiner, som då kan köpas tool only. Husqvarna har ju t.ex gräsklippare, trimrar, gräsröjare, motorsåg, häcksax, lövblås, stångsåg, stånghäcksax som går på SAMMA batterier som deras batteridrivna röjsåg, så det är inget problem att motionera batterierna om man så vill.
/Niklas
/Niklas
mån 17 okt 2022, 16:45#775539Mange! Oljeindustrin är en enorm miljöbov och står dessutom för en mycket stor del av världens koldioxidutsläpp. Och ja, även alkylat görs av råolja.
Å sedan tror jag inte att det är särskilt hälsosamt att andas in avgaserna från bensindrivna /små/ maskiner...
/Niklas
Å sedan tror jag inte att det är särskilt hälsosamt att andas in avgaserna från bensindrivna /små/ maskiner...
/Niklas
/Niklas
mån 17 okt 2022, 16:47#775540
Detsamma gäller bensindrivna apparater kan tankas ur samma dunk 👍
Niking skrev:Jannee! Senast jag kollade, så var de bensindrivna röjsågarna betydligt dyrare än sina batteridrivna motsvarigheter.
/Niklas
mån 17 okt 2022, 16:48#775541
Jaha, så du tankar gräsklipparen och motorsågen ur samma dunk? 🤣
/Niklas
tallen100 skrev:Niking skrev:Jannee! Senast jag kollade, så var de bensindrivna röjsågarna betydligt dyrare än sina batteridrivna motsvarigheter.
/Niklas
/Niklas
/Niklas
mån 17 okt 2022, 17:02#775542
Javisst, tillsätter bara lite tvåtaktsolja till det som ska vara till motorsågen🙄
Niking skrev:tallen100 skrev:Niking skrev:Jannee! Senast jag kollade, så var de bensindrivna röjsågarna betydligt dyrare än sina batteridrivna motsvarigheter.
/Niklas
/Niklas
Javisst, tillsätter bara lite tvåtaktsolja till det som ska vara till motorsågen🙄
mån 17 okt 2022, 17:11#775543Nu är det så enkelt att jag har allt som kan behövas, en del äldre men allt i VÄL FUNGERANDE skick.
Införskaffa nymodigheter bara för att vara värst eller försökskanin är jag för gammal för.
En bekant införskaffade en ny MODERN eldriven röjsåg, fungerar troligtvis utmärkt för denne eftersom reservbatteri stod på väntelista - kanske först om några månader skulle de finnas tillgängliga.
Nu är gubben gammal 78 år och lite klent byggd så en lättare såg som bara går någon timme/dag är utmärkt för denne.
Dessutom var orsaken till investeringen enkel, var tvungen att hitta lite utgifter för borrvirket.
Att Niking far fram med osanning är man van vid men nu djävlar är du verkligen illa ute.
En 535 i RKT kostar 8190 kr +batteri (ett styck) 4395 kr.
En sådan såg motsvarar ändå inte en HVA 545 som kostar 8500 kr.
Priser från Maskinklippet.
Införskaffa nymodigheter bara för att vara värst eller försökskanin är jag för gammal för.
En bekant införskaffade en ny MODERN eldriven röjsåg, fungerar troligtvis utmärkt för denne eftersom reservbatteri stod på väntelista - kanske först om några månader skulle de finnas tillgängliga.
Nu är gubben gammal 78 år och lite klent byggd så en lättare såg som bara går någon timme/dag är utmärkt för denne.
Dessutom var orsaken till investeringen enkel, var tvungen att hitta lite utgifter för borrvirket.
Att Niking far fram med osanning är man van vid men nu djävlar är du verkligen illa ute.
mån 17 okt 2022, 17:28#775547
Nä, jag far inte med osanning. Husqvarna 535i FR 7590 kr https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/535ifr/
Husqvarna 535i RXT 8190 kr
https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/5 ... lsrc=aw.ds
Husqvarna 535 RXT 8790 kr
https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/535rxt/
Så jag kan inte se annat än att de batteridrivna röjsågarna blir både billigare i inköp (tool only) samt dessutom klart lättare än den bensindrivna motsvarigheten. 👍
/Niklas
jannee skrev:Nu är det så enkelt att jag har allt som kan behövas, en del äldre men allt i VÄL FUNGERANDE skick.
Dessutom var orsaken till investeringen enkel, var tvungen att hitta lite utgifter för borrvirket.![]()
Nä, jag far inte med osanning. Husqvarna 535i FR 7590 kr https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/535ifr/
Husqvarna 535i RXT 8190 kr
https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/5 ... lsrc=aw.ds
Husqvarna 535 RXT 8790 kr
https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/535rxt/
Så jag kan inte se annat än att de batteridrivna röjsågarna blir både billigare i inköp (tool only) samt dessutom klart lättare än den bensindrivna motsvarigheten. 👍
/Niklas
/Niklas
mån 17 okt 2022, 18:57#775558
Källa på detta? De LCA (Life Cycle Assessment) som jag sett för olika produkter så förbrukas det alltid mer energi när produkterna används kontra tillverkningen. Och destå längre livslängd på en produkt, destå viktigare att energiförbrukningen är låg när den används.
Roade mig med att googla "LCA battery chainsaw" och hittade en rapport från Chalmers som gör en LCA för två olika Husqvarna motorsågar med liknande prestanda, en som drivs av batterier och en med tvåtaktsmotor. En av slutsatserna i rapporten var, citat
"the
battery powered model had lower environmental impact single score for all cases."
För länk till rapporten, se http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 153802.pdf
Mange skrev:Med gruv drift, transporter o framställning går det nog åt mer per batteri än motsvarande bränslesåg förbrukar under sin användning.
Det är en väldig massa transporter...
Går åt en hel del energi i framställning av materialen och ser man till total miljökonsekvens så borde grejerna göras för att hålla läääääänge. De gör de inte.
Så om du väljer såg baserat på kostnader eller miljön så ser det mörkt ut för nytt och i synnerhet batteri.
Hade grejerna tillverkats här med lokala råvaror hade nog miljökonsekvensen sett annorlunda ut.
Men med de miljökrav, löner och kostnader vi har hade det nog inte sålts mycket.
Källa på detta? De LCA (Life Cycle Assessment) som jag sett för olika produkter så förbrukas det alltid mer energi när produkterna används kontra tillverkningen. Och destå längre livslängd på en produkt, destå viktigare att energiförbrukningen är låg när den används.
Roade mig med att googla "LCA battery chainsaw" och hittade en rapport från Chalmers som gör en LCA för två olika Husqvarna motorsågar med liknande prestanda, en som drivs av batterier och en med tvåtaktsmotor. En av slutsatserna i rapporten var, citat
"the
battery powered model had lower environmental impact single score for all cases."
För länk till rapporten, se http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 153802.pdf
mån 17 okt 2022, 19:09#775561Lättast och BILLIGAST är utan tvivel en utan tvivel en sådan här. https://www.googleadservices.com/pagead ... ECM&adurl=
Tyvärr kanske lite för simpel för er som alltid ska ha det senaste och ligga på topp
Tyvärr kanske lite för simpel för er som alltid ska ha det senaste och ligga på topp
mån 17 okt 2022, 19:36#775573
Jag har några grensaxar och de används vid enstaka tillfällen.
/Niklas
jannee skrev:Lättast och BILLIGAST är utan tvivel en utan tvivel en sådan här. https://www.googleadservices.com/pagead ... ECM&adurl=
Jag har några grensaxar och de används vid enstaka tillfällen.
/Niklas
/Niklas
mån 17 okt 2022, 22:01#775595Chalmers publicerade även huf bra det är med elstart och fina uträkningar för det fast det var jy ett stort minus då de behövde ackumulera ström till start vilket inte var så bra.
Man kan nog hitta publikationer som stöder argument eller beställ detta. Men tänker man lite själv så blir det rätt transparent.
Man kan nog hitta publikationer som stöder argument eller beställ detta. Men tänker man lite själv så blir det rätt transparent.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
www.chainsawcollectors.se
tis 18 okt 2022, 05:16#775597
Vilka konkreta fel hittade du när du granskade den rapport som ”jAndersson” länkade till..🙂
Mange skrev:Chalmers publicerade även huf bra det är med elstart och fina uträkningar för det fast det var jy ett stort minus då de behövde ackumulera ström till start vilket inte var så bra.
Vilka konkreta fel hittade du när du granskade den rapport som ”jAndersson” länkade till..🙂

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).