Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Frågor om Alstor

109 inlägg 49000 visningar 66 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Jole  
#510382 Har du haft tid att kolla upp mina hydraulik funderingar, @Samlarn? På min dör cylindern till stickan fullständigt om jag samtidigt kör utskjutet. Bommen och andra funktioner verkar dock fortfarande gå. Känner du igen det?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#510434 Jag märker det mest på sticka ut då verkar all olja gå till utskjutet.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Jole  
#510466 Hörde nu att det är lika dant på nya 840 med proportional elservo. Verkar skumt...
Det är kanske en biverkning av flödesmekaniken i ventilpaketet eller så är övertrycksventilen på utskjutet inblandad.
I vilket fall var det betryggande att höra att det inte är nåt fel. Tack för det! 👍

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#510471 Är du nöjd i övrigt med maskinen? Jag hade ju en äldre bensinare innan och jag är imponerad över hur väl de lyckats med denna, helt enkelt så jäkla kul att köra med🖒

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

80-90  
#775459 Efter många om å men så har jag köpt mej en Alstor 841 å e super nöjd . Men tänkte höra om nån vet vilka som tillverkar band till dessa maskiner ? Å då stålband

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Vedproducent  
#775461
80-90 skrev:Efter många om å men så har jag köpt mej en Alstor 841 å e super nöjd . Men tänkte höra om nån vet vilka som tillverkar band till dessa maskiner ? Å då stålband

Grattis till maskinen!
Bamsesågen säljer i alla fall. Alstor borde väl kunna ordna fram dom också skulle jag kunna tro även om dom mest säljer plastband. Vet inte vem som tillverkar dom. Men Bamsesågen finns dom i alla fall att köpa.

https://bamseprodukter.se/produkt/sma-s ... /stalband/

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

80-90  
#775465
Vedproducent skrev:
80-90 skrev:Efter många om å men så har jag köpt mej en Alstor 841 å e super nöjd . Men tänkte höra om nån vet vilka som tillverkar band till dessa maskiner ? Å då stålband

Grattis till maskinen!
Bamsesågen säljer i alla fall. Alstor borde väl kunna ordna fram dom också skulle jag kunna tro även om dom mest säljer plastband. Vet inte vem som tillverkar dom. Men Bamsesågen finns dom i alla fall att köpa.

https://bamseprodukter.se/produkt/sma-s ... /stalband/

🙏 tack då ska jag kolla med dom ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Bax  
#775484 Kanske MES Smide tillverkar till Alstor också (?)

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

80-90  
#775488
Bax skrev:Kanske MES Smide tillverkar till Alstor också (?)

Tack 🙏 jag ska ta å ringa de å höra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Vedproducent  
#776074
80-90 skrev:
Bax skrev:Kanske MES Smide tillverkar till Alstor också (?)

Tack 🙏 jag ska ta å ringa de å höra

Ja MES Smide gör till Alstor. Dom har lagt ut på Facebook.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

80-90  
#776131 Ska montera motorvärmare på Alstor nu å tänkte höra vad man ska använda å täta runt gängorna som sitter i blocket ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776339 Loctite gängtätning borde fungera

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

PAR  
#790770 Funderar på att skaffa stålband till min Alstor 841. Är det OK att bara sätta på vagnen? Tänker då främst på hur framkomligheten påverkas och om de skilda diametrarna inte är bra för driften. Tacksam för synpunkter...

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Vedproducent  
#790805
PAR skrev:Funderar på att skaffa stålband till min Alstor 841. Är det OK att bara sätta på vagnen? Tänker då främst på hur framkomligheten påverkas och om de skilda diametrarna inte är bra för driften. Tacksam för synpunkter...

Du ska nog fråga Alstor om detta! Jag skulle inte göra det. Boggielådorna är känsliga nog ändå.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

JohannesG  
#790819 @Anders Olsson borde kunna ge svar på det.

En sak jag funderat på är om en Alstor skulle vara möjlig att använda för vinschning i branter. Både för virke, men även hjälpa maskiner så som mindre skotare och skogstraktorer upp för branten likt de gör i bland annat Österrike. Maskinen ankras i något stabilt högst upp så den inte åker med.Vinschkraft på ca10ton. Eller riskerar midjan dras isär?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).