/Niklas
Mange skrev:Det går åt lite kedjor att testa då man bör ha nya likadana kedjor på maskinerna som ska jämföras för att se skillnaderna nåt lite tydligare. Att vara två eller fler som kör minskar den mänskliga faktorns påverkan lite mer.
Det är tidsödande o göra test men alltid informativt och värt besväret då det ökar kunskap och erfarenheter rejält.
Jag tror inte batterisåg har nån framtid i yrkesmässigt bruk som det ser ut nu.
Foln vill nog helkre ha strömmen till kaffe, mat o värme. Vi uppmanas att förbruka mindre ström... Släck lampan, ni vet..
Dessa drar mer ön lamporna.
Alex Strömberg skrev:Mange skrev:Det går åt lite kedjor att testa då man bör ha nya likadana kedjor på maskinerna som ska jämföras för att se skillnaderna nåt lite tydligare. Att vara två eller fler som kör minskar den mänskliga faktorns påverkan lite mer.
Det är tidsödande o göra test men alltid informativt och värt besväret då det ökar kunskap och erfarenheter rejält.
Jag tror inte batterisåg har nån framtid i yrkesmässigt bruk som det ser ut nu.
Foln vill nog helkre ha strömmen till kaffe, mat o värme. Vi uppmanas att förbruka mindre ström... Släck lampan, ni vet..
Dessa drar mer ön lamporna.
Hur kan du inte se att batterisåg kommer bli standard. Kör du ens såg som yrke? Väldigt många som klättrar kör med batteri, bara en tidsfråga innan alla på marken också kör batteri.
Älskar mina bensinsågar lika mycket som du men man kan inte vara så här blind mot framtiden.
Niking skrev:A gående drifttid mellan batteridriven kedjeröjsåg och batteridriven klingröjsåg, så är det ju lite som att fråga hur långt är ett snöre.
En kedjeröjsåg bör ju användas i grövre röjbestånd, medan en klingröjsåg passar bättre i klenare röjbestånd.
För mig brukar dock batteriet räcka lite längre i kedjeröjsågen (536 LiPX) än i klingröjsågen (535i FR).
/Niklas
r93 skrev:Alex Strömberg skrev:Mange skrev:Det går åt lite kedjor att testa då man bör ha nya likadana kedjor på maskinerna som ska jämföras för att se skillnaderna nåt lite tydligare. Att vara två eller fler som kör minskar den mänskliga faktorns påverkan lite mer.
Det är tidsödande o göra test men alltid informativt och värt besväret då det ökar kunskap och erfarenheter rejält.
Jag tror inte batterisåg har nån framtid i yrkesmässigt bruk som det ser ut nu.
Foln vill nog helkre ha strömmen till kaffe, mat o värme. Vi uppmanas att förbruka mindre ström... Släck lampan, ni vet..
Dessa drar mer ön lamporna.
Hur kan du inte se att batterisåg kommer bli standard. Kör du ens såg som yrke? Väldigt många som klättrar kör med batteri, bara en tidsfråga innan alla på marken också kör batteri.
Älskar mina bensinsågar lika mycket som du men man kan inte vara så här blind mot framtiden.
Problemet med batterier är att de blir dåliga av sig själva!
Har jobbat med handverktyg på batteri hela livet och är imponerad av utvecklingen av batterier, men dom blir ju sämre med tiden!
Kör man dagligen med sågarna så är det bra!
För mig som hugger lite på vintern skulle jag aldrig köpa batterimotorsåg!
Batterierna är körda långt innan jag hunnit slita ut sågen!
Hur många byter telefon för att batteriet har gett sig?
De batteriverktyg som jag kastat på grund av att dom är utslitna kan jag räkna på en hand, de som batterierna gått på är otaliga!
Vi bygger ett enormt sopberg av alla utslitna batterier!
Det finns plats för båda, men batterierna måste bli bättre för att jag ska lägga 20-30 tusen på en motorsåg!
Ent skrev:Nog vettja batterier är framtiden, men på gott och ont. Någon stackare någonstans ska ju krafsa fram råvarorna och det får ju inte ske inom våra gränser. Det ser miljövännerna till!
Det är såklart bra för användaren att slippa inandas avgaserna, och ljudnivån är lägre. (Dock tycker jag elektriska motorsågar har ett obehagligt vinande ljud. Beror antagligen på att ingen bensinmotor maskerar ljudet från kedjan).
Guck och isproppar i tank och förgasare är ett minne blott, varmnypning, brända kolvar, lagerras, stift som verkar OK men som inte är det, osv, osv. Bara ladda, vässa och rengöra.
Men precis som när det gäller bil så hoppas jag innerligt att befintliga grejor klarar sig ett tag till så att man ser vartåt det lutar den dan det är dags för uppgradering.
anersimyra skrev:Niking skrev:A gående drifttid mellan batteridriven kedjeröjsåg och batteridriven klingröjsåg, så är det ju lite som att fråga hur långt är ett snöre.
En kedjeröjsåg bör ju användas i grövre röjbestånd, medan en klingröjsåg passar bättre i klenare röjbestånd.
För mig brukar dock batteriet räcka lite längre i kedjeröjsågen (536 LiPX) än i klingröjsågen (535i FR).
/Niklas
Det är just att batteriet räcker längre i kedjesågen vid röjning än det gör i röjsågen som jag har noterat. Röjsågen klarar utan problem stammar som kräver sågning från två håll med 200 klingan men batteriet tar som sagt slut tidigare i ett sådant bestånd än det gör om jag använder kedjesågen.
Niking skrev:anersimyra skrev:Niking skrev:A gående drifttid mellan batteridriven kedjeröjsåg och batteridriven klingröjsåg, så är det ju lite som att fråga hur långt är ett snöre.
En kedjeröjsåg bör ju användas i grövre röjbestånd, medan en klingröjsåg passar bättre i klenare röjbestånd.
För mig brukar dock batteriet räcka lite längre i kedjeröjsågen (536 LiPX) än i klingröjsågen (535i FR).
/Niklas
Det är just att batteriet räcker längre i kedjesågen vid röjning än det gör i röjsågen som jag har noterat. Röjsågen klarar utan problem stammar som kräver sågning från två håll med 200 klingan men batteriet tar som sagt slut tidigare i ett sådant bestånd än det gör om jag använder kedjesågen.
Att batterierna räcker längre på kedjeröjsågen kan ju bero på att den ska motsvara ca 30 kubik (av modellbeteckningen 530i PX att döma), medan batteriröjsågen (535i FR) ska motsvara ca 35 kubik. En större motor "käkar" helt enkelt mer batteri än en mindre motor.
/Niklas
anersimyra skrev:Vad gäller arbetsmiljön så är kedjeoljan nog så viktig i sammanhanget. Jag ska vid tillfälle illustrera det hela i en filmsnutt med lågt motljus men lägg märke till ”oljemolnet” runt svärdet i det här klippet. Vid motljus så ser man tydligt en oljedimma som sprider sig flera meter i alla riktningar runt sågen.. 😮
Alex Strömberg skrev:anersimyra skrev:Vad gäller arbetsmiljön så är kedjeoljan nog så viktig i sammanhanget. Jag ska vid tillfälle illustrera det hela i en filmsnutt med lågt motljus men lägg märke till ”oljemolnet” runt svärdet i det här klippet. Vid motljus så ser man tydligt en oljedimma som sprider sig flera meter i alla riktningar runt sågen.. 😮
Därför man inte kör mineral olja. Är ofta använd motorolja från bilar. Vill man andas in det är man hjärndöd.
Kul att du är nöjd med sågen i alla fall, nog 4 filmen på den nu 👍