SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 59375 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

tallen100  
#774925
strumpa skrev:Tack för trevligt test 👍 Men är det bara jag som tycker att ljudet från elsågarna är extremt irriterande? Gällt och skrikande. Under ett par hörselkåpor förstår jag att den lägre ljudnivån är uppskattat men om man står på betraktaravstånd tycker jag ljudet är riktigt enerverande.

Ja det var ett oväsen, finns ju vissa här som gärna framhäver att batterisåg är så bra för då stör man inte grannarna, i så fall ska grannarna bo långt bort....🤣 🤣

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Alex Strömberg  
#774927
Williamm skrev:
Alex Strömberg skrev:Batteriet är i mina ögon den största förbättringen. Sågen väger för mycket för att imponera. Tror dock att elmotorn är lika kass i hållbarhet som resten av stihls batteriserie.

Hpppas Husqvarna kontrar inom kort.

Går nästan in en 400c på den vikten. om jag minns rätt.

Jo och en 400 är bra mycket starkare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774928 Ja som jag kanske redan sagt, jag väntar på att få köpa sågen. Perfekt såg för lite grövre tomtträd, även om man kommer bra långt med 220.
Blir också bra för traktorn, en liten och en större. Då kan 550n stanna hemma.

(Jo de låter när man sågar, men inte alls när man inte gör det. Det är väldigt behagligt både för den som sågar och de runt i kring.)

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Lindveden  
#774958
Hema skrev:
Fredrik Reuter skrev:Ja, enligt vissa leverantörer så tror jag det?

https://www.pellesservice.com/aspen-pa-pump/

😮 Ojoj.


Men det priset är inkl moms
Jag betalar i dagsläget ca 29,50+moms för Aspen så det kan nog stämma att det ligger strax över 36 kr inkl moms. Husqvarnas bränsle är lite billigare per liter vet ja ,men har ej aldrig testat o köra på Husqvarna egna bränsle

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Hema  
#774963
Lindveden skrev:
Hema skrev:
Fredrik Reuter skrev:Ja, enligt vissa leverantörer så tror jag det?

https://www.pellesservice.com/aspen-pa-pump/

😮 Ojoj.


Men det priset är inkl moms
Jag betalar i dagsläget ca 29,50+moms för Aspen så det kan nog stämma att det ligger strax över 36 kr inkl moms. Husqvarnas bränsle är lite billigare per liter vet ja ,men har ej aldrig testat o köra på Husqvarna egna bränsle

Ok, ja då har chocken lagt sig lite, så man slipper bli chockad när man står och ska tanka.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Lindveden  
#774965 Priset gäller när man tankar lösvikt(bulk)
Priset e säkert annorlunda om man köper dunkar

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774973
Uvskogen skrev:Blir också bra för traktorn, en liten och en större.

Jag håller med. Det är bra med en liten och en större traktor.
Uvskogen skrev:Jo de låter när man sågar, men inte alls när man inte gör det. Det är väldigt behagligt både för den som sågar och de runt i kring.

Jag har väldigt många såg här som är lika tysta när de inte används och ingen av dem har batteri.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774974 Så om min medelkund här eller proffs sk nytta såg en dag eller halvdag, mer eller mindre frekvent, vilken inköpskostnad blir det då med en 300, batterier o laddare?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774975
Lindveden skrev:
Hema skrev:
Fredrik Reuter skrev:Ja, enligt vissa leverantörer så tror jag det?

https://www.pellesservice.com/aspen-pa-pump/

😮 Ojoj.


Men det priset är inkl moms
Jag betalar i dagsläget ca 29,50+moms för Aspen så det kan nog stämma att det ligger strax över 36 kr inkl moms. Husqvarnas bränsle är lite billigare per liter vet ja ,men har ej aldrig testat o köra på Husqvarna egna bränsle

OK tar just nu 31:30 inkl moms för 4T alkylat på tapp https://www.okq8.se/foretag/priser/#/ . Jag blandar med HVA:s olja till sågarna/röjarna och oblandat till gräsklippare, jordfräs och Järnhäst.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Lindveden  
#774977 Men va tar OK för 2t alkylat på tapp om det finns vill säga?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774978 Klicka på länken

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774982
Mange skrev:
Uvskogen skrev:Blir också bra för traktorn, en liten och en större.

Jag håller med. Det är bra med en liten och en större traktor.
Uvskogen skrev:Jo de låter när man sågar, men inte alls när man inte gör det. Det är väldigt behagligt både för den som sågar och de runt i kring.

Jag har väldigt många såg här som är lika tysta när de inte används och ingen av dem har batteri.


"Hur länge, ni okunniga, skall ni älska okunnigheten,
hur länge skall smädarna njuta av att smäda
och dårarna hata kunskap?"

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774990 Attans. Jag förväntade mig ett svar på frågan.

Jag håller med det visas en del okunskap i detta ämne. Men att en avstängd elsåg låter mindre än en avstängd bränslesåg det håller jag definitivt inte med om.

Ang ljud så de skadligaste är inte motorbuller utan de från skärutrustning vilket man inte kommer från. Dessutom svårast att skydda sig från.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Alex Strömberg  
#774991
Mange skrev:Attans. Jag förväntade mig ett svar på frågan.

Jag håller med det visas en del okunskap i detta ämne. Men att en avstängd elsåg låter mindre än en avstängd bränslesåg det håller jag definitivt inte med om.

Ang ljud så de skadligaste är inte motorbuller utan de från skärutrustning vilket man inte kommer från. Dessutom svårast att skydda sig från.

Mycket lättare att trycka på en knapp än att dra igång en såg varje gång man stänger av. Sen så har inte en elsåg någon tomgång.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

tallen100  
#775025 Dåliga argument, går lika snabbt att göra ett litet drag i snöret som att stå och fingra efter en knapp, dessutom är sågarna så lättryckta numera så det tar inte mer kraft än att dra sladden ur dammsugaren.
Men så stör det inte mej heller om sågen puttrar en liten stund på tomgång då och då. 😎
Senast redigerad av tallen100 fre 14 okt 2022, 17:38, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).