Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Sökes till 462

2 inlägg 3678 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sökes till 462

volvobmsm462  
#773627 Någon som har en fungerande magnetstyrventil till vinschen på Volvo bm SM 462 liggandes?
Har fått min rengjord och genomgått, men den funkar inte som den ska.
Vinschen (i kranfoten) går att köra med spak inifrån hytten, men funkar inte via kabeldosan utanför maskin pga denna magnetstyrventil.
Även intresserad av andra lösningar med nya grejor. 🙂
Kanske någon som uppgraderat sin vinsch på 462 eller någon annan volvo bm skotare med sladdlös fjärrkontroll?
Tacksam för svar. /Mats



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Sökes till 462

AKKAMAAN  
#780422 Såna här dragmagneter har två magnetlindningar. En högampere drag-lindning och en lågampere håll-lindning. Inuti kapseln sitter en gränslägesbrytare som kopplar bort drag-lindningen i ändläget så att magneten bara hålls dragen med håll-lindningen. Detta för att inte överhetta draglindningen med kortslutning som följd när isoler-lacken på koppartråds-lindningen smälter. Kolla om det finns på kapslingen några instansade Ohm-värden på lindningarna, eller eventuellt några effektvärden alt amperevärden

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).