Virkesmätning och Matrisfub

Virkesmätning

19 inlägg 6475 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesmätning

Dravell  
#772470
Skogsola skrev:Var på en apteringsdag med Mellanskog där en inspektor förkunnade att i Värmland har det aldrig varit annat än m3to. Inte riktigt sant men nu är vi tillbaka dit och varför krångla till det?


Bara för att matrisfubben försvinner så innebär det inte att allt kommer mätas i m3to. Det som kommer hända är att sågverken antingen investerar i en mätutrustning som kan mäta m3fub eller börja travmäta volymer. Jag skulle gissa att i princip samtliga sågverk behöver kunna tillhandahålla en m3fub för att exempelvis kunna mäta in leveransrotköp där betalningsgrundande måttslag till skogsägare i princip alltid är m3fub.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

Axl  
#772483
Skogsola skrev:Var på en apteringsdag med Mellanskog där en inspektor förkunnade att i Värmland har det aldrig varit annat än m3to. Inte riktigt sant men nu är vi tillbaka dit och varför krångla till det?


Kanske är sant för volymerna som går direkt till industri i Värmland men det som går på tåg och båt travmäts (då är det ju iofs inte matrisfub). Jag antar att avverkningskostnaden och en del premier kommer fortsätta vara i fub som är omräknad från m3to.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772484 Så är det. Fast jag iddes inte ta någon diskussion om det just då och där. Dessutom så finns det fler företag i Värmland än Mellanskog. Var in på ett sågverks inköpskontor och där pratades det bara fub.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

Sandström87  
#772521 Om affären är skriven mot en prislista med olika klasser så blir timmret stockmätat och ej travmätat

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).