Vedmaskiner, flishuggar

Kellfri vedprocessor

75 inlägg 60070 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Mattiases  
#77229 Vart kan man köpa en tajfun 400 för 120kkr?
128,6kkr såg jag den för hos möremaskin...
Vart har de sånna erbjudanden?`Låter ju mycket intressant... det är just en sån easy jag har tänkt om det nu inte skulle bli en tajfun

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

Christer j  
#77235 Men Kisa då? Ligger inte dom i den prisklassen eller är dom dyrare? Dom ser väldigt gedigna ut tycker jag,
raka motsats maskinen till Kellfri med andra ord.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

stegmaster  
#77242
Christer j skrev:Men Kisa då? Ligger inte dom i den prisklassen eller är dom dyrare? Dom ser väldigt gedigna ut tycker jag,
raka motsats maskinen till Kellfri med andra ord.

Kisa blir i en annan prisklass. Men dom verkar vara jättemaskiner. Och finns endast med el.motor.
http://www.kisaved.se/priser.htm
Något som har kollat priset på Duun wm 420? Den kostar ungefär det samma som tajfun 400 i Norge.
Men tror inte den finns med el.motor, men inte säker.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Mattiases  
#77243 Hmm... jag har kollat på Duun förut... ser väl oxå ok ut... Men hittar inget piris på nätet... Verkar som man får ringa Nolima AB och kolla....
Nja... Kisa verkar ju ha ballat ur fullständigt när det gäller priset... så himla bra är det nog inte bara för att det är svenskt... titta bara på Vreten som inte alltid får så bra kritik... både min och grannens tidigare vretenkranar small rakt av över lyftkolven. ... ok Kisa ser väldigt bra ut och är det säkert men man måste ju se till förtjänsten lite med... Hakki 1x37 verkar ju vara testvinnare överallt... (kubik och konstruktion i förhållande till priset)

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

stegmaster  
#77290
Mattiases skrev:Hmm... jag har kollat på Duun förut... ser väl oxå ok ut... Men hittar inget piris på nätet... Verkar som man får ringa Nolima AB och kolla....
Nja... Kisa verkar ju ha ballat ur fullständigt när det gäller priset... så himla bra är det nog inte bara för att det är svenskt... titta bara på Vreten som inte alltid får så bra kritik... både min och grannens tidigare vretenkranar small rakt av över lyftkolven. ... ok Kisa ser väldigt bra ut och är det säkert men man måste ju se till förtjänsten lite med... Hakki 1x37 verkar ju vara testvinnare överallt... (kubik och konstruktion i förhållande till priset)

Fant disse annonsene på Duun vs Tajfun i Norge, Ville tro skillnaden skulla vara den samma i Sverige?

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=17621184
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=18746009

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77307 Rapportera detta inläggSvara med citatRe: Kellfri vedprocessor
Skrivet av Mattiases » fre 08 jan 2010, 22:13

Hmm... jag har kollat på Duun förut... ser väl oxå ok ut... Men hittar inget piris på nätet... Verkar som man får ringa Nolima AB och kolla....
Nja... Kisa verkar ju ha ballat ur fullständigt när det gäller priset... så himla bra är det nog inte bara för att det är svenskt... titta bara på Vreten som inte alltid får så bra kritik... både min och grannens tidigare vretenkranar small rakt av över lyftkolven. ... ok Kisa ser väldigt bra ut och är det säkert men man måste ju se till förtjänsten lite med... Hakki 1x37 verkar ju vara testvinnare överallt... (kubik och konstruktion i förhållande till priset
Är Vreten så svenskt?Trdde det tillverkades i baltikum.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77313 Jag kollade vad en vm 420 skulle kosta priset var 120kkr men jag vill ha elmotor duun har bara traktordrift
http://www.blocket.se/hassleholm/Vedmas ... m?ca=5&w=3

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

stegmaster  
#77315
bengt.a skrev:Rapportera detta inläggSvara med citatRe: Kellfri vedprocessor
Skrivet av Mattiases » fre 08 jan 2010, 22:13

Hmm... jag har kollat på Duun förut... ser väl oxå ok ut... Men hittar inget piris på nätet... Verkar som man får ringa Nolima AB och kolla....
Nja... Kisa verkar ju ha ballat ur fullständigt när det gäller priset... så himla bra är det nog inte bara för att det är svenskt... titta bara på Vreten som inte alltid får så bra kritik... både min och grannens tidigare vretenkranar small rakt av över lyftkolven. ... ok Kisa ser väldigt bra ut och är det säkert men man måste ju se till förtjänsten lite med... Hakki 1x37 verkar ju vara testvinnare överallt... (kubik och konstruktion i förhållande till priset
Är Vreten så svenskt?Trdde det tillverkades i baltikum.


Detta e va som står på vreten hemsida(verkar vara svensk)
Sitat:
Välkommen till oss på Vreten!Vi tillverkar redskap till din traktorsom alla är byggda för att hålla måttet,genom helsvensk tillverkning och hög kvalitet

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77393 Jo, Vretens mekaniska fabrik ligger bara någon mil hemifrån, så nog är det svensktillverkat alltid. Dock ligger fabriken inte vid Vretens egendom utan snarare vid Ljunghem. Dock ägs bägge gårdarna av samma greve. B-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Mojjemannen  
#77439 Har en kisa, funkar kanon, men har inte provat nåt annat heller, mer än en bala på nån demo-dag...
Dock är kisa dyra, borde vara ännu bättre för det priset. (ca 160)

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Tajfun 400  
#79134
Mr-Hemek skrev:Jag funderade på en kellfri så jag ringde ner o pratade med en säljare som jag inte fick ett sådär jätte seriöst intryck av.
Klyvtiden var 6 sekunder ingen snabbventil alltså.
Var även iväg och tittade på en tajfun rca 400 joy som verkade vara en riktigt fin maskin men prislapp på 120 000
+15000 till för en elmotor tyckte jag blev för mycket för min del.
Blev en ny 1x37 easy men den dag jag ev ska byta upp mig är en tajfun långt upp på listan


Då var det till mej du var och titta :P :P
Lycka till med hakken.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Tajfun 400  
#79135
Mojjemannen skrev:Har en kisa, funkar kanon, men har inte provat nåt annat heller, mer än en bala på nån demo-dag...
Dock är kisa dyra, borde vara ännu bättre för det priset. (ca 160)


Kisa är en fin maskin svenskt kvalite men man ska var bra på piano :P :P
Tok för många spakar. Kolla in Tajfun :wink:
Finns på blocket Gävleborg/skogs

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Tajfun 400  
#79137
Mattiases skrev:Kollade på din Japa på videoklippet på länksidan...
Men jag vill komma ifrån att stå och vagga veden fram och tillbaka... det gör jag redan idag med min Lennartsfors (Bergabo) vedkombi och även om jag modiferat den lite med fjäderretur på vaggan så lessnar man efter en 130 kbm varje år. Sen var den ju bakofram vänd... jag vill nog ha in veden från vänster.

Nää nått med spakar får det bli... lutar väl åt en hakki p 1x37 easy egentligen.


Kolla in en Tajfun har kört ca 800m3 kannon maskin.
En Joystick 4 knappar :grin: :grin:
Finns på blocket för 128`
Titta in på den här länken.


Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

tristan  
#82030 hej på er :grin: ja har köpt en kellfriprocessor har installerat me uppläggningsbord å dyligt har klyvt ca 50 kubik å en så länge ser de riktigt bra ut men har en hög på 200kubik som ligger å väntar så de märks hur de kommer gå efter de :???: å e de skit lär ja slänga den själv hela vägen ner till skara :lol: känns ju bra me spaksystemet kör nu me eldriften klart de e nog lite mer fart me traktordriften mm e de nå fler här som provat nåt änu ja återkommer me mer om hur de går.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

axwell  
#82046 Då närmar sig det första oljebytet. Det skulle vara intressant att få veta hur bottensedimentet i den gamla oljan ser ut. Sitter det någon metallspån på avtappningspluggens magnet?

Kör inte för länge med kinesoljan! Om du läser i "manualen" skulle du redan bytt??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).