Öppna kategorin

Hur mycket ska ni hugga i vinter???

145 inlĂ€gg 48048 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Erre  
#772308 Okej om det blir hÀlften.
Guld om det blir det dubbla eller? 😉😁

Elmia
AnvÀndarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mellberg  
#772317 Har nu tecknat SkogsÀgaravtal, Certifieringsavtal, Avtal om skogsÀgarplan, SkogsvÄrdsavtal och avtal om AvverkningsrÀtter, med Norra Skog.

BerÀknad volym 2600 m3fub, slutavverkning.

Sen blir det kanske en del leveransvirke ocksÄ. Har haft lite brÀnsleved liggande, men nu kom ju en prishöjning sÄ skall fylla pÄ med mer torrgran.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Suneland  
#772318
Erre skrev:Okej om det blir hÀlften.
Guld om det blir det dubbla eller? 😉😁


SĂ„ Ă€r det absolut đŸ€Ł Men lyckas jag hugga för mycket sĂ„ blir det nog vĂ€ldigt svĂ„rt att hinna fĂ€rdigt med allt innan sommaren enmansarme som man Ă€r #:-s

AnvÀndarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

machonisti  
#772325 Spontansvar pÄ trÄden Àr: Allt
Men i verkligheten blir det mindre Àn man tÀnkt!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

SjögĂ„rden  
#772332 Det enkla svaret blir sÄ mycket jag hinner.
Brukar försöka hinna 5 ha förstagallring varje Är och det Àr absolut nödvÀndigt, förra sÀsongen blev vindfÀllena en utdragen historia som inte blev helt fÀrdig förrÀn i juni.
Har kontrakterat 800 m3 fub andragallring och sistagallring i blandbestÄnd dÀr granen huggs bort.
Sedan blir det nĂ„gra 0,49 ha stora hyggen och nĂ„gon ”fĂ„gelklubbsgallring”.
RÀknar med att detta blir 2023 dÄ lagret av gallring Àr stort i omrÄdet.
HyggesanmÀlan gör jag aldrig mer utan nu blir det andra metoder som iofs slutar i ett trakthyggesbruk till slut.
Men kanske artskyddsfrĂ„gan löst sig dĂ„ nĂ€r alla behöver skogsprodukter igen
 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

generationsskifte  
#772335 Efter att barkborren hÀrjat i mÄnga Är nu och tvingat fram större hyggen sÄ har den lugnat ner sig hÀr, i alla fall denna sommaren. FrÄn att man har sett röda granar vart man Àn gÄtt sÄ har det Àn sÄ lÀnge i Är enbart rört sig om ett 20-tal trÀd, Àn sÄ lÀnge som sagt. Men med det har det ocksÄ blivit att vi lagt undan en massa torrtrÀd de senaste Ären sÄ har massor med ved att klyva, beroende hur villiga folk Àr att köpa granved i vinter.

PĂ„ grund av borren sĂ„ har all annan tid man velat lĂ€gga i skogen fĂ„tt lĂ€ggas Ă„t sidan men i Ă„r Ă€r i alla fall tanken att börja gallra upp en massa smĂ„ omrĂ„den pĂ„ allt mellan 1000-5000 kvm, eller man kan nog sĂ€ga att det till största delen rör sig om blĂ€dning. Finns en hel del björk och asp blandat med gran i dessa omrĂ„den sĂ„ tanken Ă€r att i alla fall fĂ„ ihop en hel del massaved/ved. Kommer nog Ă€ven bli en del timmer, sĂ€kert uppĂ„t 30-40 kubik beroende pĂ„ hur mycket man hinner med. Har Ă€ven ett gammalt Gudrunhygge pĂ„ runt 5 hektar som vĂ€xt vĂ€ldigt bra senaste Ă„ren. En hel del börjar komma upp i diameter dĂ€r nu rotstocken skulle gĂ„ som timmer. I detta omrĂ„de hade jag inte tĂ€nkt slĂ€ppa in nĂ„gon maskin utan blir en lĂ„ggallring och röjning med traktor och vagn. Hade en Malwa för tvĂ„ Ă„r sedan i ett liknande omrĂ„de som blev jĂ€tte bra, men tĂ€nkte experimentera sjĂ€lv hĂ€r istĂ€llet 😉 Troligtvis hinner man nog inte börja med detta omrĂ„det denna vintern, dĂ„ fĂ„r det skjutas fram till nĂ€sta!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

svampbob  
#772338
SjögÄrden skrev:Det enkla svaret blir sÄ mycket jag hinner.
Brukar försöka hinna 5 ha förstagallring varje Är och det Àr absolut nödvÀndigt, förra sÀsongen blev vindfÀllena en utdragen historia som inte blev helt fÀrdig förrÀn i juni.
Har kontrakterat 800 m3 fub andragallring och sistagallring i blandbestÄnd dÀr granen huggs bort.
Sedan blir det nĂ„gra 0,49 ha stora hyggen och nĂ„gon ”fĂ„gelklubbsgallring”.
RÀknar med att detta blir 2023 dÄ lagret av gallring Àr stort i omrÄdet.
HyggesanmÀlan gör jag aldrig mer utan nu blir det andra metoder som iofs slutar i ett trakthyggesbruk till slut.
Men kanske artskyddsfrĂ„gan löst sig dĂ„ nĂ€r alla behöver skogsprodukter igen
 😉


Ett kan vi vara sÀkra pÄ och det Àr det att det alltid dyker upp nÄgot som gör att vi inte hinner lika mycket som vi har tÀnkt oss. Jag har ocksÄ tÀnkt mig att hinna med Ätminstone 5 ha första gallring och ett antal ha stÀdning/gallring samt ett antal skotarlass plockhuggning till sÄgverket.

Ska vi starta en trÄd "Hur mycket av det ni tÀnkte hugga fick ni hugget i vintras?"

AnvÀndarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

SjögĂ„rden  
#772341 Det skulle vara intressant att höra..
Brukar oftast hugga mer Àn jag tÀnkt men aldrig dÀr jag hade planerat..
VindfÀllen, barkborre, snöbrott, blötsnö ,hundraÄrsregn osv. flyttar alltid mig under sÀsongen.
En inbromsande konjunktur brukar flytta mig till till grövre skog i slutet av sÀsongen.
Och en uppÄtgÄende sÀnder mig till röjningarna pÄ senvintern .
DÄ hoppas man pÄ bÀttre pris nÀsta sÀsong.
Men det tror jag inte pĂ„ denna vinter.. 😉

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

r93  
#772358 Det blir vÀl som vanligt vid denna tiden,

”I vinter ska jag jaga mer & hugga mer”

Sedan kommer livet i mellan


Men jag har en tanke att hugga ner 0,49 ha igenvuxen gammal betesmark, dÀr det kommer mycket ek under björkarna som Àr rejÀla nu!

Det blir nog ett experiment.

Sedan har jag stora mĂ€ngder ”gallringsröjning” dĂ€r det gĂ„r att plocka ut mycket björkved, men det Ă€r ju ett ganska drygt jobb.

Men med dessa energipriser sÄ kanske det skulle löna sig att ta lite ledigt i vinter och hugga.


För övrigt sÄ vÀntar jag pÄ att hugga 4,8 ha, det har jag vÀntat pÄ i snart ett Är..

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#772397
svampbob skrev:
Ska vi starta en trÄd "Hur mycket av det ni tÀnkte hugga fick ni hugget i vintras?"


En utmÀrkt idé!

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).