Skogsnyheter

Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept. 22

43 inlägg 9071 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept. 22

Fredrik Reuter  
#771768 Rundvirkespriserna i Österrike tenderar nu att gå åt olika håll. Det handlar i stort om inflation samtidigt som Europa har energibrist. Handelskammaren i Österrike har nu sammanställt priserna för rundvirke i augusti 2022 och här nedan finns en sammanfattning på svenska.

Det för skogsägaren så viktiga priset på grantimmer har under sommaren sjunkit i pris. Handelskammaren anger inflationen som största anledning där konsumenterna tappar köpkraft och blir mer benägna att hålla i pengarna. Vid jämförelsen med maj månad 2022 så har timmerpriserna sjunkit med ca 10 %.

Toppriserna på normaltimmer var i augusti och början på september 1.356 kr/m3fub, då vi räknat om Österrikiska fubbar till svenska dito och konverterat Euro till Sek. En sänkning alltså men ändå långt ifrån de toppriser som kan uppnås i Sverige tyvärr.

Om timmerpriserna sjunker så är det det omvända med priset på massa-, industri- och brännved. Detta har att göra med den energikris som Europa nu bevittnar samtidigt som att sågverken i Österrike har justerat ned produktionen. Detta i sin tur skapar mindre sågspån och vidare pellets. Detta måste täckas upp någonstans och här kommer industriveden in.

Brännved av lövträd toppar på priser runt 815 kr/m3fub (långved, ej kluvet). Industrived eller vad man kan kalla massaved toppar med ett pris på 850 kr/m3fub. Återigen gäller detta lövved. “Ordinär” barrved som skulle kunna klassas som massaved betalar man i snitt ca 470 kr/m3fub för. Alla priser avser så kallat “fritt bilväg”.

Speglat mot den svenska marknaden så skiljer det alltså nämnvärt i priserna. Inom sortiment kan man dock se en liknande trend där lövved premieras både i Sverige och Österrike. Frågan är om energikrisen nu kan tvinga fram en bestående höjning för bränn- och massaved av löv? Kanske kan det bli, det vore välförtjänt i så fall.

Du som svensk skogsägare kan använda priserna som Österrike som referens. Vi agerar på samma marknad inom EU. Som vi skrivit många gånger så måste Sveriges skogsägare upp ur prisdiket med att ha Europas lägsta virkespriser. Dessa referenser kan du använda i dina samtal med virkesköpande bolag.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Sjögården  
#771792 En utmaning blir det att hantera stigande energipriser och avstannade byggnation i Europa till följd av en tvärbromsande konjunktur.
Timmer blir massaved och massaved blir energived och det räddar totala prisnivån till att börja med.
Men vad händer på ett års sikt?
Fritt att spekulera, under tiden kan man ju hitta ljuspunkter i omvärlden, med Österrike som ett trevligt exempel.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772048 Jag är för tillfället i Tyskland på skogsresa. Vår guide är han som gör motsvarande statistik för Tyskland och han har även hand om virkesaktionerna i Tyskland.
När ja visade dessa uppgifter för honom skadade han på huvet och sa att detta är toppnoteringar. Det kan vara ett parti med virke.
Tex Tyskland hade en topp tror det var i somras på 126,8€ då var det ett parti på ca 80 kubik grantimmer 50 cm + och 5 m långt. Detta gick till ett sågverk som normalt bara sågar bok.
Har ni någon koll om även de österrikiska uppgifterna är med samma upplägg?
Om ni vet att det är så så är det väl att föra skogsägarna bakom ljuset?
Vet ni inte det så vet ni det nu.

Med samma sätt att se svenska siffror skulle tallen ha ett pris på 1600kr då det är priset på rotstock med lite grovlek.

För övrigt kan jag tillägga att österrikarna betalar denna veckan 104€ för tyskt grantimmer från Hessen.
Mer rätt är väl den siffran vi ska eftersträva?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Fredrik Reuter  
#772057 Jag skrev i ursprungsinlägget att det var toppriser Tåndemåla. Från officiella källor i Österrike. Att du antyder att vi skulle föra svenska skogsägare bakom ljuset tycker jag är riktigt tråkigt, efter all tid i skogen tillsammans IRL så tror jag ändå att du innerst inne vet var vi står. Jag garanterar att vi gör allt för att svenska skogsägare ska ha det så bra det bara går.

Men vi kan ta dina priser som du anger i slutet (€104). Det blir då ett svenskt pris som motsvarar 1.226 kr/m3fub. Inte så långt ifrån toppriserna i ursprungstexten (1.356 kr).

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

alias  
#772062
Tåndemåla skrev:Jag är för tillfället i Tyskland på skogsresa. Vår guide är han som gör motsvarande statistik för Tyskland och han har även hand om virkesaktionerna i Tyskland.
När ja visade dessa uppgifter för honom skadade han på huvet och sa att detta är toppnoteringar. Det kan vara ett parti med virke.
Tex Tyskland hade en topp tror det var i somras på 126,8€ då var det ett parti på ca 80 kubik grantimmer 50 cm + och 5 m långt. Detta gick till ett sågverk som normalt bara sågar bok.
Har ni någon koll om även de österrikiska uppgifterna är med samma upplägg?
Om ni vet att det är så så är det väl att föra skogsägarna bakom ljuset?
Vet ni inte det så vet ni det nu.

Med samma sätt att se svenska siffror skulle tallen ha ett pris på 1600kr då det är priset på rotstock med lite grovlek.

För övrigt kan jag tillägga att österrikarna betalar denna veckan 104€ för tyskt grantimmer från Hessen.
Mer rätt är väl den siffran vi ska eftersträva?


Har du möjlighet att ställa lite frågor, till någon väl insatt person, om de specialvirkesauktioner som det har skrivits om här på forumet?

Jag är lite nyfiken på logistiken och transaktionskostnaderna rent generellt för att åka runt och samla ihop enstaka (förvisso långa och grova) stockar och lägga upp dem för mellanlagring på auktionsplatsen, för att sen köra dem till industrin.

Vad avgör vilka stockar som ska auktioneras ut?

Vilka är köparna och till vad används dessa specialstockar?

Förekommer reservationspriser från säljarna?

Händer det någon gång att virke förblir osålt och tas med hem igen?

Om man gör ett grovt överslag, baserat på antagandet att en virkesköpare eller annan skoglig tjänsteman kostar sin arbetsgivare ca 1 miljon kr/år, så kostar varje person som lägger en arbetsdag på att titta på stockar ca 5000 kr.

Detta är transaktionskostnader som ökar glappet mellan betalningsFÖRMÅGAN för råvaran vid industri och skogsägarens möjliga pris fritt bilväg.

Däremot kan säkert konkurrenssituationen vid en auktion skulle öka betalningsVILJAN för råvaran.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Torbjörn Johnsen  
#772065 Jag har grottat lite i detta tidigare på plats i Tyskland. Oftast är det statsskogsbruket (i delstat/Bundesland) som arrangerar dessa virkesauktioner. De samlar ihop stockar från egna avverkningar och kör till en speciell auktionsplats. Ibland även timmer inköpt från privata eller från andra skogsägare. Det finns också variation om hur det görs i olika delstater. I och med att de vet att virkesauktionerna kommer att hållas och ungefär vilken typ av stockar som ger höga värden så vet de vad de ska plocka ut. Jag har uppfattat det som att lövstock av god kvalité (oavsett trädslag) samt grov stock av bra kvalité av tall, lärk, gran, douglas och i vissa fall ädelgran samlas ihop. Priserna för dessa stockar är i regel mycket höga.. Många tusen kr per kubikmeter när det gäller grovt löv och flera tusen kr/kubikmeter för grov barrstock.

Hanteringskostnaden stiger givetvis när man hanterar stockar styckevis eller i mindre partier men eftersom det förekommer och försäljningspriserna är höga så bör det vara lönsamt. Precis som mycket annat i Tyskland så läggs det mycket omsorg och personaltid på virkesförsäljningen. Vi svenskar, med strömlinjeformade produktionskedjor, brukar ju riva oss i huvudet och undra hur tyskarna kan få lönsamhet i verksamheter tätbefolkade av verkmästarrockar och mikrometerskruvar (obs ironi). Men på något sätt lyckas tyskarna att skapa både lönsamhet och höga förädlingsvärden i sin industri. Träindustrin inkluderad. Kanske handlar det bara om att kunna ta ordentligt betalt för slutprodukterna?

Lek med tanken att svenska skogsägare skulle få 2000 kr/m3fub för granstockar med toppdiameter över 50 cm. Då skulle det nog vara lönsamt att samla ihop dem här också.

De toppriser som det pratas om från Österrike gäller dock inte den här typen av stockauktioner utan om pris för ett parti av t ex mer normal granstock.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Erre  
#772094 Tycker Tåndemålas svar ger en ny insyn.
Om man tar priset för lite mer än bil och släp i ett special sortiment som högsta pris så är det lätt att det sänder fel signaler.
Har inget för att försvara industrin. Men det ger som sagt ett annat sätt att se det.

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

jannee  
#772099 DU måste ta i beaktande att Tysk/Österrikisk industri inte alls har den höga lönekostnad som svensk dito.
Finns nog INGET land där den totala lönekostnaden för en anställd är så hög som i Sverige.
Finns säkert statistik som motbevisar detta, men då "glömmer" säkert de som gjort statistiken en del väsentliga kostnader.
Visserligen gamla siffror men..
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbet ... ationellt/

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Erre  
#772138 Oavsett lönekostnader
Vad var Sveriges högsta pris för något så lite som 80 kubik?
Kan det finnas special sortiment här med?
Stamblock?

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

80-90  
#772139
Erre skrev:Oavsett lönekostnader
Vad var Sveriges högsta pris för något så lite som 80 kubik?
Kan det finnas special sortiment här med?
Stamblock?

Håller med dej 100%

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Erre  
#772141 Ansgarius Svensson AB brukar kunna betala rätt bra.

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

80-90  
#772152 Jag har sålt mauserbjörk för 100-150 kr kilot . Blir en skaplig kubik pris det . Så visst finns det bra priser i Sverige med

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

Robur Clivus  
#772153 Hade varit intressant om Fredrik och Torbjörn kunde köra en intervju med tyskarna som köpt Bäckebron i Värmland, hur ser de på sitt intåg, hur ser framtidsplanerna ut? http://www.backebronssagverk.se/wp-cont ... arbyte.pdf

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

r93  
#772161 Tack @Tåndemåla för ren fakta på plats!

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

alias  
#772162
Fredrik Reuter skrev:Jag skrev i ursprungsinlägget att det var toppriser Tåndemåla. Från officiella källor i Österrike. Att du antyder att vi skulle föra svenska skogsägare bakom ljuset tycker jag är riktigt tråkigt, efter all tid i skogen tillsammans IRL så tror jag ändå att du innerst inne vet var vi står. Jag garanterar att vi gör allt för att svenska skogsägare ska ha det så bra det bara går.

Men vi kan ta dina priser som du anger i slutet (€104). Det blir då ett svenskt pris som motsvarar 1.226 kr/m3fub. Inte så långt ifrån toppriserna i ursprungstexten (1.356 kr).


Med risk för att bli beskylld för att ha läst första inlägget i tråden slarvigt så tolkade inte jag heller "toppar" eller "toppriser" som priset på marginalvolymer i storlek med några bil och släp, utan tolkade det som att det avsåg någon form av volymvägt medelpris på omsatt virkesvolym och att den "topp" som det nu refererades till avsåg en ny tidsmässig prispeak efter en sjunkande trend sedan i maj månad.

Tänker man i termer av ev. möjlig lönsamhet i virkesexport så anser jag att det är intressantast med genomsnittliga prisuppgifter på de stora virkesvolymerna.

Är då 1226 och 1356 kr/m3fub tämligen likvärdiga priser? På min räknare skiljer det 10,6% och 130 kr/m3fub. Om det är mycket eller lite låter jag var och en att avgöra själv.

Nu tror jag inte att Fredrik och Torbjörn är ute efter att föra någon bakom ljuset, men diskussionen i tråden tycker jag visar på vikten av att presentera/kommentera statistik på ett tydligt och korrekt sätt för att undvika tvetydigheter och missförstånd.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).