Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga själv? Idéer?

24 inlägg 19174 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga själv? Idéer?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77151 ideer??? Jag har miljoner;) Men utan riktig verkstad så känns det som om det inte är aktuellt att ge sej på nått, mest för att bygga nått eget... Vill bygga en miniskotare men som sagt, det får vänta....

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77253
stegmaster skrev:
Slurfi skrev:
stegmaster skrev:Kanskje denna Norska ekvipasjen kan gje nogra ideer. Såg kul ut.

Ja den var ju frän. Rejält lass blev det ju åxå, med flera träd kopplade i toppen, är det vanligt?
Med snabbare transportväxel hade det blivit en hit.

Inte säker va du menar Slufri??? :oops:
Er det att träden henger i wiren`mens han kjör och inte hängs på lunnepannen du menar??? :???:
Eller tänker du på at trädet dras med toppen mot fordonet???

Jag tänkte på toppen mot fordonet, jag är van att dra med rotänden mot fordonet.
Såg bara ovant ut.

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

stegmaster  
#77280
Slurfi skrev:
stegmaster skrev:Inte säker va du menar Slufri??? :oops:
Er det att träden henger i wiren`mens han kjör och inte hängs på lunnepannen du menar??? :???:
Eller tänker du på at trädet dras med toppen mot fordonet???

Jag tänkte på toppen mot fordonet, jag är van att dra med rotänden mot fordonet.
Såg bara ovant ut.

Jo, då forstår jag va du menar. Det jag har varit med om av arbete med vinch, så brukade vi dra med toppen mot fordonet, för at minska risken för häckt + at det blir enklare att ta flera träd i en kjättning. Men någon fasit på detta har jag dog inte. :wink:
(såg at jag hadde varit lite snabb på tastaturen och kallat dig för "Slufri" :oops: , ber om ursäkt)

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77293 Tastatur, ett vackert ord.

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

stegmaster  
#77299
Slurfi skrev:Tastatur, ett vackert ord.

Som på Svenska blir?????

Avatar Fallback

Re: Bygga själv? Idéer?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77301 Tangentbord :grin:

Avatar Fallback

Re: Bygga själv? Idéer?

axwell  
#77349 Om man har fordon/dragare med begränsade bromsresurser kan det vara säkrast att dra toppen först vid branta utförsbackar. Timmerhästarnas doningar fick ofta ta en extra okvistad gran bakom lasset när det var isigt före.

Avatar Fallback

Re: Bygga själv? Idéer?

v8rickard  
#77382
matte57128 skrev:Du har alltså inte gjort den klassiska konstruktionen med dubbla växellådor, V8Richard? Jag gjorde så på min, plus att jag drevade den ytterligare mellan sista lådan och bakaxeln. Maskinen är dock inte klar än, så jag kan inte uttala mig om det blev bra eller inte...


Jag har bara en växellåda, sen sker nedväxling mellan utgående på lådan och bakaxeln i två steg, med en mellanaxel. Duplexkedjor är väldigt kraftiga och användbara till detta. Att bara använda en växelåda gör att konstruktionen blir kompakt! Ett alternativ för den som vill ha fler växellägen e ju att använda en m46 låda med elektrisk överväxel, då har man en "split" på växlarna! Automat e ju rätt gött oxå annars...

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79309 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HKDFVECJOMs[/youtube]
Kolla drivningen, enkel och smart.
Banden/kedjorna, intressant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).