Skogsnyheter

Danske Bank: köp skogsaktier!

7 inlägg 2425 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Danske Bank: köp skogsaktier!

Torbjörn Johnsen  
#770750 Danske Bank, som nyligen rekommenderade svenska skogsägare att skynda sig hugga innan priserna sjunker, går nu ut och rekommenderar köp av svenska skogsaktier enligt Dagens industri (betalvägg). Kontentan är att svenska skogsbolag kommer att klara konjunkturnedgången och kostnadsinflationen tack vare billigare (egenproducerad) energi och billigare fiber åvara.

”Vi förväntar oss att den kommande cykliska nedgången kommer vara betydligt mildare för nordiska producenter än tidigare nedgångar då höga energi- och fiberkostnader sätter ett högre prisgolv för marginalproducenter”, skriver Danske Bank i analysen. Banken rekommenderar köp för aktier i SCA, Holmen, Billerud Korsnäs, Stora Enso, Metsä Board och UPM-Kymmene.

Danske Bank räknar med att den genomsnittliga EBIT-marginalen för sektorn kommer sjunka från toppen på 24,6 procent under det andra kvartalet 2022 till i snitt 18,8 procent under 2023 innan de återhämtar sig.


Att kalla det för att "återhämta sig" från en vinstmarginal (EBIT) på 18,8 procent kan ju möjligen te sig som ironi? Enligt banken är det betydligt högre än historiska EBIT-nivåer som legat runt 10-15%.

Ni behöver med andra ord inte vara rädda att ni driver skogsbolagen i konkurs om ni kör lite hårdare prisförhandlingar när ni ska sälja virke framöver😎.
Till och med papperstillverkningen går nu bra för skogsindustrin. Danske Bank rekommenderar köp för samtliga skogsindustriaktier. Här en bild från en av Holmens pappersmaskiner. Bild: holmen.com




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Danske Bank: köp skogsaktier!

Hema  
#771410 Vad är gemene mans uppfattning av Danske banks rekommendationer? Jag har min bild rätt så klar.

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: köp skogsaktier!

isteskog  
#771418
Hema skrev:Vad är gemene mans uppfattning av Danske banks rekommendationer? Jag har min bild rätt så klar.

Jag också! De är språkrör för industrin ..... 🙃

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: köp skogsaktier!

axwell  
#771460
isteskog skrev:Jag också! De är språkrör för industrin ..... 🙃

I likhet med Handelsbanken som ju har kopplingar till SCA.

Användarvisningsbild

Re: Danske Bank: köp skogsaktier!

Höglandserik  
#771501 Roade mig med att gå igenom årsredovisningarna för de större skogsbolagen. Letar man noga kan man hitta uppgifter om självförsörjningsgrad på el.

Holmen - 39 % ( vindkraft ej inräknad)
Sca - 60 %
Billerud Korsnäs - 74 %
Nordic paper - 25 %
Stora enso - ingen uppgift
Artic paper - ingen uppgift

Enligt detta borde ju Billerud Korsnäs vara mest oberende av energipriset, men såklart spelar andra faktorer in för om en aktie är köpvärd eller inte.

En annan intressant sak. Vad säger Södra om prisutvecklingen på energi ute i Europa, där deras massakunder finns? Har de uttalat sig om massa-marknaden på sistone? Enligt danske banks teori skulle ju dessa gå dåligt till förmån för svenska papperstillverkare.

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: köp skogsaktier!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771519 Och södra 125%

Användarvisningsbild

Re: Danske Bank: köp skogsaktier!

Höglandserik  
#771543
gnisten83 skrev:Och södra 125%

Absolut. Och danske banks teori var att svenska integrerade papperstillverkare skulle ta marknadsandelar från kontinentaleuropeiska papperstillverkare som är rena energikonsumenter. Det är ju till dessa som Södra i huvudsak levererar sin massa till. För mig som inte är i Södra-världen, har Södra kommenterat marknadsläget på något sätt? Skulle vara en indikation på om Danske bank har rätt eller fel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).