Skogsröjning

När ska björken röjas?

36 inlägg 16806 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

halvproffs  
#771406Kul att du Jessica har kommit hit och förespråkat björkbestånd! Har själv en förkärlek till björk o tall. På "köpet" får jag rönn som har bättre brännvärde än björk. På hygget bredvid får jag stora mängder av rönn så älgköttet borde smaka rönn 😎

Stihl
Användarvisningsbild

jessica80  
Sjögården skrev:Det är en utmaning för de som har vanan av att sköta granbestånd.Det krävs att man är aktiv och gör röjningarna och gallringarna i rätt tid och gärna lite före för att få ett bra och stabilt bestånd.
Är man inte självverksam är det lätt att tycka det blir för dyrt och då kommer man snart efter… 😉

Jag förstår ditt resonemang och att missa det smala tidsmässiga fönster där björken röjs optimalt är alltför vanligt. Trösten är att björkens skiktningsförmåga är unik. Därför är det nästan aldrig för sent att rädda ett björkdominerat bestånd. Även i ett överslutet, självföryngrat, björkdominerat bestånd går det att hitta stabila huvudstammar med bra grönkrona.
Men det kanske viktigaste inför framtiden - som redan är här
Jem o Fix höjde nu i september priset för en 40 liters säck brasved till 90 spänn! Eftersom det går 33 sådana säckar på en fastkubikmeter björkved med 30 cm längd, så motsvarar det ett m3fpb-pris på vansinniga 2.970 kronor...!
Jag säger bara; "money talks"!
Så vem har råd att inte sköta sina björkdominerade ungskogar i framtiden?
Och framförallt - hur kan skogsbolagen med gott samvete framgent skicka ut sina röjarlag och "lövsanera" barrföryngringar med förväxande björk?

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#771459...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 08:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771461Här är några bilder från min bjökröjning från förra året 92000 stam före och mellan 6-8000 efter röjning. Lämnade allt som var rakt och stabilt. Klarade första vinsten mycket bra även om det var 20 cm blötsnö
Höjden är mellan 5-7 m

Användarvisningsbild

jessica80  
#771463Härligt att se dina bilder! Jag är övertygad om att du får fram ett fint björkbestånd här - med mycket guld i vedform - att plocka ut, 3-5 år efter andraröjningen, som inträffar sådär 3 höjdmeter efter förstaröjningen. Det är bara att gratulera - och dags för massaindustrin att steppa upp prismässigt om det ska levereras någon björkmassaved i framtiden...

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
1663558344_20220613_091049.jpg

Traditionell röjning av planterad tall förutom sänkan. Varför såga ned allt utan det blev en remsa björkbestånd mellan bestånden.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jessica80 skrev:Härligt att se dina bilder! Jag är övertygad om att du får fram ett fint björkbestånd här - med mycket guld i vedform - att plocka ut, 3-5 år efter andraröjningen, som inträffar sådär 3 höjdmeter efter förstaröjningen. Det är bara att gratulera - och dags för massaindustrin att steppa upp prismässigt om det ska levereras någon björkmassaved i framtiden...

Jag kommer rätt snabbt g in med andra röjning. Så fort jag ser hur de blir stabila så går jag in. Tvås tillväxt till har ja räknat med. Och då det är glasbjörk växer de inte så bra på höjden. Nu har jag prioriterat vårtbjörk där det finns.

Användarvisningsbild

Rossignol  
jessica80 skrev:En vanlig fråga om självföryngrad björk är när det är lämpligaste tidpunkten att göra första röjningen. Nedan beskrivs den optimala tidpunkten såväl höjdmässigt som tidsmässigt under året.
Observera att nedanstående erfarenheter helt avser när björken betraktas som ett produktionsträdslag - och inte enbart avsedd att lämnas kvar som någon sorts eftergift åt naturvården (vilket fortfarande är vanligt...)
De bilder som publiceras nedan utgör en tidsdokumentation över vegetationsutvecklingen och etableringen av självsådd björk och i viss mån al på en fuktig ståndort inom ett tre hektar stort objekt, slutavverkat för 17 år sedan. Kronobergs län, Småland.
Observera att varken skyddsdikning, markberedning eller någon som helst form av plantering utförts. Naturen har helt fått styra trädslagsval och röjsågen har skapat en helt lövdominerad, välsluten ungskog med hög löpande tillväxt.

Jag tycker detta verkar väldigt vettigt. Men jag har förstått det som att det inte uppfyller kraven i skogsvårdslagen. Fick du dispens?

Jag har ett område där vi fick dispens på plantering för att det är för stenigt. Där växer också fin björkskog idag.

Användarvisningsbild

jessica80  
#798682Den frågan är inget problem egentligen idag. I den nya SVL godkänns björk som huvudträdslag åtminstone på en G28 och bättre. Som du själv nämner går det utmärkt att skapa produktiva skogar på ett skonsammare sätt än det traditionella.
Bifogar nedan en bild på ett Gudrun-hygge i Småland, där jag inte gjorde nånting. Nu skulpterat fram en välsluten högproducerande lövungskog med hjälp av min kedjeröjsåg, som jag utvecklat åt HVA, eftersom klingröjsågen "stannat i växten"... 😉

TS

Skogsgurra  
#798685Hur har du resonerat när det gäller förband på det som sparas? Själv röjde jag ett självsått björkbestånd (ca 4-6m högt) och siktade på 2m.

Vad tänker du med nästa åtgärd i ett sånt bestånd?

Användarvisningsbild

jessica80  
#798687släpp fixeringen vid förband och fokusera på stabila stammar med symmetrisk krona. Sidoställda kronor och stammar som lutar tas bort, eftersom de är känsliga för upplega med blötsnö. om du röjde vid 4-6 höjdmeter, så vänta med nästa åtgärd tills beståndet vuxit 3 höjdmeter. Så i ditt fall blir sistaröjningen vid 7-9 meters höjd. Höjdmåttet avser övre höjd. Inga problem! Sedan är det bara att avnjuta uttag av brasved/massaved i nästa åtgärd, som inte bör utföras före 12 meters övre höjd - om man använder konventionell storskalig teknik. En småskalig vedeldare kan göra en annan kalkyl.
Men kom ihåg att betala in nöjesskatten om du avverkar finkvistig björk med motorsåg! En lisa för själen... 🙂 👍

TS
Användarvisningsbild

Rossignol  
jessica80 skrev:Den frågan är inget problem egentligen idag. I den nya SVL godkänns björk som huvudträdslag åtminstone på en G28 och bättre. Som du själv nämner går det utmärkt att skapa produktiva skogar på ett skonsammare sätt än det traditionella.
Bifogar nedan en bild på ett Gudrun-hygge i Småland, där jag inte gjorde nånting. Nu skulpterat fram en välsluten högproducerande lövungskog med hjälp av min kedjeröjsåg, som jag utvecklat åt HVA, eftersom klingröjsågen "stannat i växten"... 😉

Jag var med på ett seminarium som Skogsstyrelsen hade. Ämnet var ståndortsanpassning. Alltså att välja rätt trädslag för var mark. I praktiken var hela seminariet ett mantra för att plantera mer tall. Jag ställde då frågan; Om man väljer självföryngring så blir det väl lämpliga trädslag som kommer upp?

Det höll representanten för Skogsstyrelsen med om. Vidare sas det: Det går alldeles utmärkt. Om det är godkända trädslag. Då sades att vårtbjörken el glasbjörken ( jag minns inte vilket) inte räknades som godkänt trädslag. Men plantera björk (av den rätta sorten) går bra.

Vilken idé! Plantera rätt sorts björk och röja bort fel sorts björk.

Användarvisningsbild

stackenas  
#798761Glasbjörk är det du tänker på.
2 olika trädslag även om de är lika varandra, så låter väl rimligt att röja bort det som inte producerar bra, ser inte problemet 😊

isteskog  
#798769Glasbjörken passar bra där det är sumpigt!

Användarvisningsbild

Rossignol  
#798777Vilken sorts björk är det som godkänd?

Jag läste i en skrift från SLU (förvisso från 1996) att i Götaland är 53% av björken vårtbjörk och således 47% glasbjörk.

Varför är den andra inte tillåten?

En sak är säker; den björk jag har på min mark trivs och växer bra.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).