Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Briggs/Vanguard 16hk problem

11 inlägg 2230 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Briggs/Vanguard 16hk problem

Stampep  
#771364 Nu är beställningen av ny motor nära..
Den går fint och orkar bra tills den blir ordentligt varm då börjar den blöddra och gå illa.
Typ som den går ner på 1 cyl. Dör av sig själv ibland, ordentligt varm så går det oftast inte stänga av med nyckeln utan måste dödas med choken eller i värsta fall trasa över förgasaren.

Har gjort rent förgasare, bytt tändspolar.
Mätt kabeln som går till spolarna, samma ohm i båda så det borde vara ok?
Ska leta om jag har några stift ikväll men känns långsökt när den går bra/på båda kall.

Några bra ideer? Lutar mer och mer mot en ny motor 😥



   TS
Avatar Fallback

Re: Briggs/Vanguard 16hk problem

Cat554  
#771375 Har nog varit ute for at tändstiftet gir upp nän den er varm..........

Användarvisningsbild

Re: Briggs/Vanguard 16hk problem

Stampep  
#771400 Okay 🤔 får leta lite mer annars får jag åka och köpa några nya och testa.
Ska prova koppla ur tändningslåset med ifall nåt blivit tok där

   TS
Användarvisningsbild

Re: Briggs/Vanguard 16hk problem

Stampep  
#771417 Tändstiftsbyte hjälpte inte.
Kopplat ur dödarkretsen ur tändlåset så nu går det att döda den genom att jorda kabeln.
Går fortfarande illa och är trött låter som den går ner på 1 cyl.
Har kollat ventilspel det var hyffsat kanske lite stort ca 0,30. Kan det påverka gången?

Finns det nåt smidigt sätt att ställa in den där grejen som ska hålla varvet vid belastning? Har provat släppa fjädern och spänt den mer, går inte bra ändå🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Briggs/Vanguard 16hk problem

ulfgustav  
#771428 Jag tyckte att min maskin gick illa tidigare, så jag bytte stift och började tanka 98 oktan och nu går den som aldrig förr. Känns starkare då jag står på lågvarv och lastar med kranen bla. Vet inte om det kan hjälpa i ditt fall, men det är en erfarenhet jag fått

Användarvisningsbild

Re: Briggs/Vanguard 16hk problem

Stampep  
#771436 Tanken har slagit mig att det är "nya" 95 som ställer till det lite, men måste vara nåt annat fel..
Kommer liksom inte upp för en svag backe på grusväg knappt 🤣

Kollade kompen, hade 9 på bägge cylindrarna så borde väl vara ok.

Har beställt en ny förgasare, hoppas den kommer i veckan

   TS
Avatar Fallback

Re: Briggs/Vanguard 16hk problem

Tralsmo  
#771437 Stiften kan ta skada om motorn går varm. Har nog råkat ut för de nån gång.

Har du kollat kompet, kall å varm?

Grabben hade en åkgräsklippare där motorn va slut å den rök inget nämnvärt blått.
Men slut va den när ja revisär den.
Den va iåförsej rätt orkeslös även kall. Men de va märkbar skillnad på kall å varm.

Edit
Såg ju att du kollat kompen nu, men har du gjort de både varmt å kallt?
Långsökt naturligtvis men ibland ä de ju inte som man tror.

Användarvisningsbild

Re: Briggs/Vanguard 16hk problem

Stampep  
#771516 Kompen 9 kall och 10 varm..
Däremot laddar den uppemot 16volt när jag varvar upp den så beställde ny regulator. Drog med ett tändningslås och 4 nya stift med 😉

Osäker om hög volt kan göra att den går dåligt men lär ju vara dåligt för batteriet iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Briggs/Vanguard 16hk problem

Tralsmo  
#771526 Då borde ju inte de va problemet.

Ibland fattar man ingenting me sånt där men rätt va de ä faller pusselbitarna ihop.
De gäller bara å inte dränera plånboken för hårt innan dess.

Avatar Fallback

Re: Briggs/Vanguard 16hk problem

Tralsmo  
#771527 16 volt ä ju på tok.

Har ingen erfarenhet av de.
Ett skott från höften kan ju va åkoppla till et ordentligt stort batteri som håller ner laddspänningen.

Användarvisningsbild

Re: Briggs/Vanguard 16hk problem

Stampep  
#771538 Har ett 85ah batteri på🤣 den får stå till nya regulatorn kommer, mätte när jag precis köpte den då låg det på runt 13,5 så nåt har ju hänt.

Har budgeterat rättså högt iom att jag köpte ett objekt men är ju roligare att lägga pengar på däck osv 😉

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).