Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga själv? Idéer?

24 inlägg 19172 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga själv? Idéer?

Dieselgurra  
#74690 Hej!
Jag går i funderingar på att skaffa någon form av maskin för lite snöröjning och enklare skogsarbete (vedhämtning i lätt terräng). Finns ju fyrhjulingar/minitraktorer/Vimek att köpa men det är ju roligare att bygga själv och hålla budgeten nere.
Kollar man runt på nätet och Blocket finns det ju många lustiga hemmabyggen i form av älgdragare och småtraktorer.
Någon som har byggt något själv och vill dela med sig av lite idéer om vad man kan använda för motorer och transmissioner?
Bilgrejer är ju billigt och lätt att få tag på men samtidigt vill man ju hålla ner dimensionerna på själva fordonet.

Tacksam för alla idéer och förslag jag kan få. Ju tokigare desto roligare!

Med vänliga hälsningar

Gurra



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74701 Jag gillar tanken på ett hembygge, kanske nåt som liknar en Hanomag med möjlighet att sätta band på?
Då har man 3punktslyft fram och bak, litet flak, hytt för 2 pers osv.

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

totte  
#74709 Beror ju mycket på hur stort ekipage det skall bli. Som du säger bilgrejor vill gärna bli stort och otympligt.

En gammal jordfräs kanske, av proffsmodell, brukar ha en motor på 10 -15 hk och enormt tåliga transmissioner med många växlar och lagom utväxling för dina behov. Skall alltså vara den typen som har hjul mitt på maskinen och fräsaggregatet där bak.

Kolla här t ex: http://www.viiagria.no/

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74713 Mitt första sommarjobb bestod i att åka runt och sköta gräsmattor, hade då en liten traktor som hette "Belos", är ganska säker på namnet. Den var tvåhjulsdriven och man satt bakom och körde. Det kanske kunde vara något att utgå i från om man kan hitta en gammal sådan?

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

totte  
#74742
Uvskogen skrev:Mitt första sommarjobb bestod i att åka runt och sköta gräsmattor, hade då en liten traktor som hette "Belos", är ganska säker på namnet. Den var tvåhjulsdriven och man satt bakom och körde. Det kanske kunde vara något att utgå i från om man kan hitta en gammal sådan?


Belosen jo, en svensk klassiker men då bör det vara en lite senare modell som har hög och lågväxel till utöver den tvåväxlade snabbväxellådan. Dessutom var dom äldre tvåtaktare, inget ont om det men om man inte är road av oljeblandning och tvåtakstsrök så. Dom äldre heter 220 -222 vill jag minnas och nyare har nummer i 270-storlek.

Jag har kört båda typerna, tunga som as men starka och driftsäkra. Inget vidare terrängfordon dock, men lite ombyggnad kan ju fixa sånt.

Avatar Fallback

Re: Bygga själv? Idéer?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75405 Den här är byggd av div bildelar. Golf drivaxlar som är kortade. Diffklump från en Ford Granada -77 sitter fram. Bak är det konstant fulldiffat. Honda 8hk motor ska bytas till en 13hk i vinter. Centrum dämpningen blev bytt mot en fjäder till varje hjul. Hjulen är numer bytt till bredare och det gjorde stor skillnad. Mekanisk winch fram och hydraulisk bak. Den är provad under ett antal år allt fungerar bra men 8hk blev klent när man kör över en riktigt blöt myr med monsterdäcken.

http://public.fotki.com/T24X4/project/minimaster/

Avatar Fallback

Re: Bygga själv? Idéer?

Naders  
#75407 Här kommer lite tips till. Inte så utförlig byggbeskrivning dock;)
Men du hade kunnat skotta snö med den iaf.
Hittade det här på skogstuben.....
tube/index.php?mode=item&id=nVaUjf2urWQ

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75409 Våghalsig typ det där. Han håller ju på och sladdar bara några decimeter från bilen. Hans egen :?: :?:

Avatar Fallback

Re: Bygga själv? Idéer?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75435 Undrar bara om inte Slurfi menar Unimog?

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

stegmaster  
#75786 Kanskje denna Norska ekvipasjen kan gje nogra ideer. Såg kul ut.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=54NFGwOKTkY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Bygga själv? Idéer?

v8rickard  
#77109 Hemmabyggen e ju alltid kul!

Detta bygge gjorde jag under gymnasietiden, funkar fint, bra på lite surare marker. Mindre bra där det är mycket sten o stubb, då får man köra lite härs o tvärs.

Sitter en Volvo b23 med m45 låda på, nerväxlad ca 5ggr med duplexdrev, gör ca 40-50 och stark som satan!
Rallydubb borgar för bra grepp i traktordäcken!

Bild


Självklart blir ett sådan bygge aldrig klart, och jag har eg mest byggt på den, inte användt den så mycket, har såväl järnhäst som skogsekipage till traktor. Men skulle gå fint att lunna ut timmer med eller dra vagn efter!

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

matte57128  
#77125 Du har alltså inte gjort den klassiska konstruktionen med dubbla växellådor, V8Richard? Jag gjorde så på min, plus att jag drevade den ytterligare mellan sista lådan och bakaxeln. Maskinen är dock inte klar än, så jag kan inte uttala mig om det blev bra eller inte...

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77127
bengt.a skrev:Undrar bara om inte Slurfi menar Unimog?

Jovisst, bara kollar att ni är vakna.

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77128
stegmaster skrev:Kanskje denna Norska ekvipasjen kan gje nogra ideer. Såg kul ut.

Ja den var ju frän. Rejält lass blev det ju åxå, med flera träd kopplade i toppen, är det vanligt?
Med snabbare transportväxel hade det blivit en hit.

Användarvisningsbild

Re: Bygga själv? Idéer?

stegmaster  
#77137
Slurfi skrev:
stegmaster skrev:Kanskje denna Norska ekvipasjen kan gje nogra ideer. Såg kul ut.

Ja den var ju frän. Rejält lass blev det ju åxå, med flera träd kopplade i toppen, är det vanligt?
Med snabbare transportväxel hade det blivit en hit.

Inte säker va du menar Slufri??? :oops:
Er det att träden henger i wiren`mens han kjör och inte hängs på lunnepannen du menar??? :???:
Eller tänker du på at trädet dras med toppen mot fordonet???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).