Vedmaskiner, flishuggar

Kellfri vedprocessor

75 inlägg 60090 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri vedprocessor

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60214 Var på skogselmia idag och såg kellfris senaste vedprocessor http://www.kellfri.se/se/pdf/Vedprocessor_SV.pdf såg ut som en kopia av Hakki Pilke 1X-37EL/TR Easy den kostar 117 400:- på trejon och kellfri tar 54 500:-

Skulle vart intressant och kört en sådan ett tag.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

Torparn79  
#60223 jag är generellt skeptisk till allt som målas i Kermit-grönt, det räcker att göra en sökning på ordet Kellfri här så förstår man...

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60225
Torparn79 skrev:jag är generellt skeptisk till allt som målas i Kermit-grönt, det räcker att göra en sökning på ordet Kellfri här så förstår man...



håller med, har hört mycket skit ang kellfri...

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

totte  
#60230 Som sagt, det mesta därifrån ramlar sönder. Gör som Torparn föreslog, skriv in "Kellfri" i sökningen, sen har du en garanterat intressant läsning framför dig. Om det är priset som är avgörande köp hellre en bättre beg Hakki eller nåt annat märke.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60257 Jag är mycket väl medveten om att det är lägre kvalitet på deras produkter men maskinen såg riktigt bra ut.

Vi har en balgrip därifrån som har behövt lite svets.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60269 Har också besökt Elmia och sett Kellfri processorn. Priset är väl lockande, men man brukar få vad man betalar för. I ärlighetens namn så ser deras grönmålade vedmaskiner hemska ut. Finns väl ingen anledning att tro att den skulle få bättre ryckte än deras övriga vedmaskiner... Däremot hade Bala en ny liten mindre vedmaskin310 för visning. Tyckte den såg rätt intressant ut. Någon som har någon erfarenhet av denna? Eller har den ej kommit ut på marknaden än?

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Mattiases  
#76953 Finns det verkligen ingen som har eller har sett någon granne eller nått använda en Kellfri vedmaskin... typ Hakki 1x37.
Om man bara drar en paralell så har de ju nästan samma vikt... så det bör ju vara nästan lika mycket material i dom iallafall... sen är det väl mycket annat som kan vara skit med de grönmålande!!

Jag skulle vilja veta!
MVH
Mattias

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77047 ingen som vågar svara nu när vi rackat ner på de så mycke, men nån känner kanske nån som har provat en i alla fall? :)

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

Christer j  
#77061 Köp en Japa 700 med klinga,jag har en sedan 2002 och är helnöjd med den.
Kostar nog strax under 45 i dag tror jag.
http://www.japa.fi/se/index.php/klapiko ... a-700.html

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Mattiases  
#77120 Kollade på din Japa på videoklippet på länksidan...
Men jag vill komma ifrån att stå och vagga veden fram och tillbaka... det gör jag redan idag med min Lennartsfors (Bergabo) vedkombi och även om jag modiferat den lite med fjäderretur på vaggan så lessnar man efter en 130 kbm varje år. Sen var den ju bakofram vänd... jag vill nog ha in veden från vänster.

Nää nått med spakar får det bli... lutar väl åt en hakki p 1x37 easy egentligen.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

Torparn79  
#77123 jag har 2 grannar som har köpt Kellfri´s grejor, den ena en vedkap och den andra en traktorklyv..

vedkapen gav motorskyddet upp på efter knappa 30 m³..
klyven ser ut som en damcykel efter ett hårt midsommarfirande, krokig och vind, beror till viss del på att den hade tjälat fast och föraren var lite vårdslös men det är väldigt mjukt stål i den, kommer troligen aldrig att spricka men kröker sig för minsta lilla..

däremot så har svärfar en betesputs ifrån Kellfri och den måste tillhöra "felprocenten" i tillverkningen, den har tuffat på riktigt bra, det enda är att man har fått efterdra lite skruvar..

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

stegmaster  
#77134
kisaved skrev:ingen som vågar svara nu när vi rackat ner på de så mycke, men nån känner kanske nån som har provat en i alla fall? :)

Jo men visst våger man svara, problemet e at jag inte vet om någon eller känner någon som har.
Priset e ju "lågt", men tror nog at dom som produserar så mycket ved at dom behöver en lite mer proffsig maskin, inte våger tömma planboken på en kinesmaskin, utan dom velgar en mera vanlig maskin.
(man vet ju aldirg hur länge dom blir kvar i marknaden, dom som säljer dessa grejar, och då kan det ju bli problem med prylar om något strular).
Skulla nog titta på Tajfun 400 ochså, om jag funderade på Hakki Pilke Easy.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77219 Jag funderade på en kellfri så jag ringde ner o pratade med en säljare som jag inte fick ett sådär jätte seriöst intryck av.
Klyvtiden var 6 sekunder ingen snabbventil alltså.
Var även iväg och tittade på en tajfun rca 400 joy som verkade vara en riktigt fin maskin men prislapp på 120 000
+15000 till för en elmotor tyckte jag blev för mycket för min del.
Blev en ny 1x37 easy men den dag jag ev ska byta upp mig är en tajfun långt upp på listan

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Mattiases  
#77220 En ny 1x37:a! Vad fick du ge för den då? ... ligger inte de oxå där någonstans över 100kkr

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77223 Med 6 yxa kosstar en 1x37 easy el/tr 125kkr men nu var det något erbjudande så den gick på 99000

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).