Traktorer och processorer

Frontlastar tråden

208 inlägg 107678 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Mats Nilsson  
#770148 Nej.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#770149 Prova och stäng den näst innan du delar snabbkopplingen

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770308 Problemet är väl att lastaren hänger på hydrauliken när den är avkopplad
så om man stöttar med en planka så lättar trycket en smula alternativt
trycker lite med traktorn när man kör in i lastaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#770328 Grannen har nån tidigare modell på Fastner snabbkoppling men lite bättre spak och dra i men där brukar det inte va nåt problem och få ihop det när lastaren har stått

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770364 Kan det behövas smörjas i själva Fastner delen och tätningarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Gatekulla  
#774883 Hej. Jag lånar gärna lite uppmärksamhet från er med kunskap.
Jag ska kolla på en Volvo bm t600 i helgen att ha hemma. Sitter en tranåslastare 1500 på.
Skulle vilja bygga ut med 3dje funktion. Vill kunna använda balgrip också om man ändå ska ha en traktor.
En 6/2 ventil antar jag är det bästa lösningen?
Agerar ventilen retur också eller hur fungerar det med den biten? Man ”vänder” väl bara håll på oljan när man slår om den eller har jag fattat helt fel?😃

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

zeetorg  
#774915
Gatekulla skrev:Hej. Jag lånar gärna lite uppmärksamhet från er med kunskap.
Jag ska kolla på en Volvo bm t600 i helgen att ha hemma. Sitter en tranåslastare 1500 på.
Skulle vilja bygga ut med 3dje funktion. Vill kunna använda balgrip också om man ändå ska ha en traktor.
En 6/2 ventil antar jag är det bästa lösningen?
Agerar ventilen retur också eller hur fungerar det med den biten? Man ”vänder” väl bara håll på oljan när man slår om den eller har jag fattat helt fel?😃


Nja kanske...

En sådan ventil funkar ungefär som om du hade haft två separata ventiler, men du kan styra funktionerna från en (1) spak.
Du måste alltså redan ha en dubbelverkande funktion på en spak och med ventilen väljer du vilka in och utgångar du skickar oljan till, men riktningen på oljan väljer du med spaken i traktorn.

Kanske inte den mest pedagogiska förklaringen men jag hoppas att du fattar vad jag menar.

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774916 Man brukar sätta 6/2 ventilen på slangarna ut till tiltkolven, ingen spänning ut till 6/2 ventilen tiltar du balgripen.
Med spänning till 6/2 ventilen så få du oljan till balgripen o öppnar o stänger den istället.
Du växlar helt enkelt mellan 2 olika funktioner på samma ventilslid i lastarventilen

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774981 Jepp, så har jag på min lastare. När man kör tiltfunktionen så kan man välja att istället aktivera 3e funktionen
genom att hålla in en återfjädrande knapp på tillfunktionsspaken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

trygve.gustafsson  
#777016 Någon som har tipps när man skall plockar av lastaren och då den sitter hårt fast i fästena på traktorn!
Har lastare Ålö 960 typ årsm. Runt 2000

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#777017 Nåt tungt i skopan brukar underlätta
Kanske även och köra lyftkolven lite in och ut så själva lagerlådan vrider sig i lastarfästet

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Fredi  
#777021 Spännbultarna loss, tapparna ut och vrida med lyftkolvarna som @Bert1 nämnde så måste den släppa?

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

trygve.gustafsson  
#777052 Lirka med lyftkolvarna gjorde nytta, jag hade också ställt stödbenen lite för upprätt och då fick man väl för dålig hävarm för att få lyftkraften ur fästena. tack för snabba svar! 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).