Motorsåg och handhållet

Husqvarna 540i XP

22 inlägg 5631 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540i XP

Williamm  
#770270 Var det inte något med motorcyklar också, att de blev svårkörda med jämn effekt. Så det byggde en motor med cylindrarna i fel ordning.
Encylindrig ger ju kraft en gång per varv, elmotorn drar hela tiden. Det kan ju påverka sågningen också.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540i XP

anersimyra  
#770306
Niking skrev:I så fall borde ju en billig och högvibrerande såg från t.ex. Jula, Biltema etc. skära bättre än en lågvibrerande såg från Stihl och Husqvarna med samma skärutrustning.
/Niklas

Inte skära bättre, men något är det som gör att när man försöker ändra riktning med batterisågen så slutar det ibland att skära men med en identisk utrustning på bensinsågen så uppstår inte fenomenet. Nu pratar jag då om ny kedja och svärd som beter sig som en fullständigt utsliten dito. Fenomenet uppstår dock väldigt sällan med 1,3 utrustningen men 1,1 mm original var helt hopplös.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540i XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770311 Nu kör jag förvisso min 540i med originalkedjan. Har råkat ut för fenomenet ibland, men inte störts så mycket att jag funderat på kedjebyte.

På mina bensinsågar har jag 1,3 mm H30 och 1,5 mm H25, men de har inte varit igång sedan jag skaffade min 540i.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540i XP

anersimyra  
#770331
Niking skrev:Nu kör jag förvisso min 540i med originalkedjan. Har råkat ut för fenomenet ibland, men inte störts så mycket att jag funderat på kedjebyte.

På mina bensinsågar har jag 1,3 mm H30 och 1,5 mm H25, men de har inte varit igång sedan jag skaffade min 540i.
/Niklas

I dag fungerade sågen klanderfritt i både grovt och klent och faktum var att jag med batterisågen inte bara höll jämna steg med kamraterna som körde 550 respektive 261 utan jag ”skottade” ifrån dem rejält i grov röjning där 540 verkligen briljerar med sin höga effekt i ett lätt format.. :-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540i XP

johan eriksson  
#770340 Just i det fallet skulle jag gissa på att det berodde på erfarenhet 👍 😉
Finns inte mycket som slår det 😀

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540i XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770365 Är nog inne på Johans linje lite i detta. Har sett duktiga huggare prestera mer med en 020 än andra om gick med 026/036 i samma arbete.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540i XP

anersimyra  
#770370
johan eriksson skrev:Just i det fallet skulle jag gissa på att det berodde på erfarenhet 👍 😉
Finns inte mycket som slår det 😀

Det är väl förvisso delvis sant då jag har ett försprång på runt 47 år mot just dessa kamrater,.🙂 å andra sidan är jag själv klart snabbare och uthålligare med batterisågen i ett sådant bestånd det var frågan om..💪🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).