Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
ATV och UTV i skogen
Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn
tis 06 sep 2022, 06:16#769852Hade en atv. Ingen anledning utan det var enklast bara.

tis 06 sep 2022, 06:23#769858
😀 ja det är bra tänkt. Vad skulle jag göra utan den här tråden? Tack för bilderna också. Ska köpa batteri box och bilbatteri till sen kommer det kanske lite frågor om sladdarna också.. hur vet man vilken som ska vart, till batteriet och den till bromsljuset? Jag bad förra ägaren om att han skulle ta kort på hur det var inkopplat på hans fyrhjuling men tyvärr fick jag inte det. Han har klippt av dom också så jag behöver köpa nya men framförallt behöver jag ju förstå vilken sladd som ska vart men det är inte lätt för er heller att förstå eller? 🤔
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
okki skrev:Var ju tvungen kolla upp själv, var ju ett tag sen, minnet va. Råkade ha ett 30A Biltema liggande från ett elverk som totalrasade. Tar väl den och testar med, nu cirka 5 år senare pågår testet fortfarande 😉. Numer kopplad till hjulingen men tidigare lyfte av boxen och ladda över natten efter full dags körning, räckte utan problem.
😀 ja det är bra tänkt. Vad skulle jag göra utan den här tråden? Tack för bilderna också. Ska köpa batteri box och bilbatteri till sen kommer det kanske lite frågor om sladdarna också.. hur vet man vilken som ska vart, till batteriet och den till bromsljuset? Jag bad förra ägaren om att han skulle ta kort på hur det var inkopplat på hans fyrhjuling men tyvärr fick jag inte det. Han har klippt av dom också så jag behöver köpa nya men framförallt behöver jag ju förstå vilken sladd som ska vart men det är inte lätt för er heller att förstå eller? 🤔
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
tis 06 sep 2022, 06:27#769859
Okej, ville bara veta. Nej det kan ju vara smidigt med en sådan med 👍🏻 Tack för att du delar med dig!
halvproffs skrev:Hade en atv. Ingen anledning utan det var enklast bara.
Okej, ville bara veta. Nej det kan ju vara smidigt med en sådan med 👍🏻 Tack för att du delar med dig!
TS
tis 06 sep 2022, 06:51#769861Det är ju lite av pågående löpande projekt man kommer på något medan man använder och funderar hur något kunde göras bättre. Men PMa vetja så kan vi nysta kabelhärva per telefon och bild medan man står framför maskin. Eller äh, ring helt enkelt 0708-415790 så tar vi lite tid i lekstugan.
ons 07 sep 2022, 22:23#770087Om du ändå ska köpa nytt batteri tror jag ett fritidsbatteri är bättre, 70 Ah eller större. Annars om man har ett åtminstone halvbra startbatteri i samma storlek ståendes är det förstås lika bra att nyttja det. Själv alternerar jag båda sorterna.
ons 07 sep 2022, 22:24#770088Om du ändå ska köpa nytt batteri tror jag ett fritidsbatteri är bättre, 70 Ah eller större. Annars om man har ett åtminstone halvbra startbatteri i samma storlek ståendes är det förstås lika bra att nyttja det. Själv alternerar jag båda sorterna.
mån 17 okt 2022, 20:21#775583Tänkte att jag skulle berätta hur det gått för mig utfall att någon annan skulle vara intresserad av att göra samma eller liknande anpassning som mig. Jag gick aldrig på lösningen med ett externt batteri utan körde på mulans egna ihop med en sats jag fick köpa av kranman, där relä och sånt redan var ihopsatt + en sockerbit som jag kunde plugga in till kranens motor. Klart man kan göra detta själv men för mig var det hur skönt som helst att köpa loss detta arbete som jag inte förstod mig på för 600kr. När jag väl hade den satsen började jag koppla på mig på cigguttaget i Mulan för att kunna driva vinsch och lampor därifrån och sen gick jag på bakljuset med en sk strömtjuv för att få drivningen att pausa. För att göra en lång historia kort fungerade det inte något bra då ledljusen som jag hade till bakljus inte behöver 12 volt, för att slå på bromsljuset. I mitt fall blev räddningen att jag hade en kontakt till släpvagn bredvid dragkroken. Detta blev faktiskt hur bra som helst. För därifrån kunde jag både få 12 volt för vinschen och 12 volt när jag bromsade. Så nu har jag kopplat in all ström till den kopplingen, via en vanlig släpvagns kontakt. När jag lyfter av motorn drar jag bara ut kontakten och alla sladdarna kan följa med motorpaketet så att Mulan när den används som transportmedel inte behöver ha några som helst rester kvar av vagnen. Sen har jag ändå lite fix kvar att ordna, så som snabbfäste för styrenheten tex men vagnen har full funktionalitet och jag har använt den för att ta upp sina första träd med stort nöje! Tack för alla bra tips jag fått i tråden 👍
TS
tis 18 okt 2022, 13:56#775672Nice, det blev en riktigt bra lösning med släpvagnskontakten!
tis 18 okt 2022, 17:06#775708
Ja det blev faktiskt det absolut bästa tillslut! Tänkte att det kan vara ett bra tips för andra, för man hör bara om lösningen med bakljuset och sen tex cigguttaget för vinschen då. Har man släpvagnskontakt är det, det den enklaste och smidigaste lösningen iaf enligt mig.
SkogsBasse skrev:Nice, det blev en riktigt bra lösning med släpvagnskontakten!
Ja det blev faktiskt det absolut bästa tillslut! Tänkte att det kan vara ett bra tips för andra, för man hör bara om lösningen med bakljuset och sen tex cigguttaget för vinschen då. Har man släpvagnskontakt är det, det den enklaste och smidigaste lösningen iaf enligt mig.
TS
tis 18 okt 2022, 17:12#775710
Ja både för vinschen och för att pausa driften, det finns stift för allt i den kontakten. Kan skicka med en bild på det även om jag inte är säker på att det säger så mkt 🙃 bilden visar när jag tagit isär kontakten och lött fast ledningarna. Använde krympslang över lödningarna
Skapa konto
Ent skrev:Förstår jag rätt, du tar strömmen till vinschmotorn från släpvagnskontakten?
Ja både för vinschen och för att pausa driften, det finns stift för allt i den kontakten. Kan skicka med en bild på det även om jag inte är säker på att det säger så mkt 🙃 bilden visar när jag tagit isär kontakten och lött fast ledningarna. Använde krympslang över lödningarna
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
tis 18 okt 2022, 18:32#775730El till vinschen används endast till fjärrstyrning själva vinschen drivs av hydraulik vet inte hur mycket fjärren drar men kranman använder släpvagnskontakt så det räcker till i alla fall.
tis 18 okt 2022, 20:56#775757
Jamendåså 😀 Då fattar jag galoppen, jag raderar mitt inlägg eftersom det inte är relevant..
toker72 skrev:El till vinschen används endast till fjärrstyrning själva vinschen drivs av hydraulik vet inte hur mycket fjärren drar men kranman använder släpvagnskontakt så det räcker till i alla fall.
Jamendåså 😀 Då fattar jag galoppen, jag raderar mitt inlägg eftersom det inte är relevant..

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).