Virkesmätning och Matrisfub

Virkesmätning

19 inlägg 6473 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virkesmätning

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769834 Fuskfub förbjuds som virkesmätning.
Alla ni som prata mot Lennart Bertillson, har ni bett honom om ursäkt !
Snacka om revanchs-



   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkesmätning

halvproffs  
#769862 Tur att det fimns såna som Bertilsson 👍 .
Som jag kommer ihåg av alla hundratals inlägg var ju att han ju aldrig kom till punkt utan läsarna tröttades ut tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769869 Han hade rätt, det kunde man läsa mellan raderna. Men särskilt pedagogisk var han inte.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769872 Vad hade han rätt i? Hans påstående att skogsägaren blev lurad på volym stämde ju inte.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769887 Det systematiska felet blev när skördaren apterade efter riktiga fub medan mätstationen mätte i fuskfub som i realiteten är m3to.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769899 Så det var apteringen det var fel på, inte inmätningen?

Hur gör man om det mäts in i m3to, det borde vara ett stort problem om det apteras i riktiga fub...

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769976 Det är det som är problemet. Fuskfub är m3to med ett (godtyckligt?) omräkningstal.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769978
Mangan skrev:Vad hade han rätt i? Hans påstående att skogsägaren blev lurad på volym stämde ju inte.


Jo Skogsstyrelsen som är tillsynsmyndighet har visat att omräkningsfelet var systematiskt till virkesköparens fördel. Det var därför mätmetoden förbjöds.

En hel del fick rätt volym, några fick för stor volym och olagligt många fick för liten volym inmätt.

Ta fram en påse morötter och ett skjutmått och bestäm volymen på dem genom att endast mäta den tunna änden så förstår du problemet med metoden.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769996 M3to är egentligen den bästa mätningen på timmer. Vem som helst kan sätta klaven i toppänden och resultatet är odiskutabelt.

Användarvisningsbild

Re: Virkesmätning

Elis76  
#770009 Problemet uppstår när man skall räkna om m3toub till m3fub om man nu vill göra det.
I prislistorna använder virkesköparna olika toppformtal utifrån en avsmalning i mm/m som oftast gynnar virkesköparen.
Parametrarna: grova contra smala stockar i relation till långa contra korta stockar samt olika avsmalning är inte alltid helt enkelt att få grepp om när man diskuterar med en virkesköpare eller när skördaren är på plats.

Till detta kan man sedan diskutera om köparen ensidigt använder sig av fördelningsaptering för att gynna sina egna intressen i stället för värdeaptering som borde gynna skogsägaren.

Men det ena är nog inte mer rätt än det andra är fel.

Ni som hugger och apterar leveransvirke själva, vad har ni för erfarenheter?

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

isteskog  
#770022
Elis76 skrev:Problemet uppstår när man skall räkna om m3toub till m3fub om man nu vill göra det.
I prislistorna använder virkesköparna olika toppformtal utifrån en avsmalning i mm/m som oftast gynnar virkesköparen.
Parametrarna: grova contra smala stockar i relation till långa contra korta stockar samt olika avsmalning är inte alltid helt enkelt att få grepp om när man diskuterar med en virkesköpare eller när skördaren är på plats.

Till detta kan man sedan diskutera om köparen ensidigt använder sig av fördelningsaptering för att gynna sina egna intressen i stället för värdeaptering som borde gynna skogsägaren.

Men det ena är nog inte mer rätt än det andra är fel.

Ni som hugger och apterar leveransvirke själva, vad har ni för erfarenheter?

Tittar man i sin egen timmertrave kontra det man satt bort så är skillnaden markant. Jag har större spridning i längd än skördaren har..... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Virkesmätning

Elis76  
#770024 @isteskog

Hur observerar Du skillnaden, skulle Du kunna beskriva?

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770026
busholle skrev:
Mangan skrev:Vad hade han rätt i? Hans påstående att skogsägaren blev lurad på volym stämde ju inte.


Jo Skogsstyrelsen som är tillsynsmyndighet har visat att omräkningsfelet var systematiskt till virkesköparens fördel. Det var därför mätmetoden förbjöds.


Sist jag kollade var det tvärt om, var hittar du att skogsstyreslen visade att det var till virkesköparens fördel?

Användarvisningsbild
Dravell  
#772444
Mangan skrev:
busholle skrev:
Mangan skrev:Vad hade han rätt i? Hans påstående att skogsägaren blev lurad på volym stämde ju inte.


Jo Skogsstyrelsen som är tillsynsmyndighet har visat att omräkningsfelet var systematiskt till virkesköparens fördel. Det var därför mätmetoden förbjöds.


Sist jag kollade var det tvärt om, var hittar du att skogsstyreslen visade att det var till virkesköparens fördel?



Det vill jag också minnas. Har för mig Skogforsk gjort ett arbete kring detta där det visserligen var stor spridning (för stor) men att det lika ofta eller oftare var till Skogsägarens fördel och inte vice versa.
Nu försvinner förvisso matrisfubben men sannolikt kommer desto mer timmer då travmätas och den precisionen är sannolikt ännu sämre än matrisfubben så om det blir särskilt mycket bättre är högst tveksamt.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772462 Var på en apteringsdag med Mellanskog där en inspektor förkunnade att i Värmland har det aldrig varit annat än m3to. Inte riktigt sant men nu är vi tillbaka dit och varför krångla till det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).