Motorsåg och handhållet

Smörjning MS 261?

12 inlägg 2255 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Smörjning MS 261?

forest.  
#768176 Har en stihl 261 som kedjesmörjningen funkar ibland, är det pumpen som är dålig eller något med drivningen av den?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Smörjning MS 261?

Alex Strömberg  
#768183
forest. skrev:Har en stihl 261 som kedjesmörjningen funkar ibland, är det pumpen som är dålig eller något med drivningen av den?

Kan vara så att lagret till trumman som i sig driver pumphjulet. Är så slitet att den tappar taget om den lilla pinnen. Väldigt vanligt problem på 261or. Behövt dömt ut två pga vevaxel slitage av de lagret...

Avatar Fallback

Re: Smörjning MS 261?

forest.  
#768200
Alex Strömberg skrev:
forest. skrev:Har en stihl 261 som kedjesmörjningen funkar ibland, är det pumpen som är dålig eller något med drivningen av den?

Kan vara så att lagret till trumman som i sig driver pumphjulet. Är så slitet att den tappar taget om den lilla pinnen. Väldigt vanligt problem på 261or. Behövt dömt ut två pga vevaxel slitage av de lagret...



Var låsringen som ska driva pumpen som var av

   TS
Avatar Fallback

Re: Smörjning MS 261?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768614
Alex Strömberg skrev:
forest. skrev:Har en stihl 261 som kedjesmörjningen funkar ibland, är det pumpen som är dålig eller något med drivningen av den?

Kan vara så att lagret till trumman som i sig driver pumphjulet. Är så slitet att den tappar taget om den lilla pinnen. Väldigt vanligt problem på 261or. Behövt dömt ut två pga vevaxel slitage av de lagret...


Du skrotar sågarna när det lagret är slut? Inte lönsamt att byta? Är det hela vevaxeln som är demolerad?

Användarvisningsbild

Re: Smörjning MS 261?

Alex Strömberg  
#768639
Skogsola skrev:
Alex Strömberg skrev:
forest. skrev:Har en stihl 261 som kedjesmörjningen funkar ibland, är det pumpen som är dålig eller något med drivningen av den?

Kan vara så att lagret till trumman som i sig driver pumphjulet. Är så slitet att den tappar taget om den lilla pinnen. Väldigt vanligt problem på 261or. Behövt dömt ut två pga vevaxel slitage av de lagret...


Du skrotar sågarna när det lagret är slut? Inte lönsamt att byta? Är det hela vevaxeln som är demolerad?

Trummar sliter ner veven när lagret går sönder. Som de gör ofta också. Skulle självklart byta om de gick.

Avatar Fallback

Re: Smörjning MS 261?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768761 Min vedkaparsåg MS390 blev stum i trumman. Handlaren fick ta hand om den och antagligen var det det där lagret som skurit och som han bytte. Nu går den bra men smörjer dåligt. Är det veven som fått sig en knäck och hädanfärden nära?

Användarvisningsbild

Re: Smörjning MS 261?

HannuRöj  
#768768 Blir det inte bra med Loctite. Lagerlim, eller med vanlig gängsäkring som håller inte fast allt för hård.. 🤔
Som efterklok, kanske även limma lagret förran den vrider på axeln.

Användarvisningsbild

Re: Smörjning MS 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768770 Jag tror det har lite med kedjeoljan att göra då de ser lika dan't ut oavsett märken och modeller.

Hannu.
Är det vevlagret du menar att limma?
Ingen bra ide o limma kopplingstrummans lager.

Användarvisningsbild

Re: Smörjning MS 261?

HannuRöj  
#768841 Nej. Jag tänkte fel, nu när jag tittade på sprängskis verkar systemet precis lika dant som den har varit på tidigare modeller.
Så klart var det nållagern som Alex pratade om.

😥 Dåliga oljor misstänker jag med. Blir dyrt..

Användarvisningsbild

Re: Smörjning MS 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768887 026/260 har samma smörjsystem och många andra med.
Jag har sett detta problem i andra märken och modeller med och då med samma gemensamma nämnare.

Avatar Fallback

Re: Smörjning MS 261?

forest.  
#768932
Mange skrev:26/260 har samma smörjsystem och många andra med.
Jag har sett detta problem i andra märken och modeller med och då med samma gemensamma nämnare.


Har en 261 som läcker olja, plockade bort den gängade gummipluggen som driver pumpen , ska det vara olja bakom den eller är pumpen trasig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smörjning MS 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768965 Kan du ta en bild på vad du menar är fel?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).