Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Grovt timmer på doningar

37 inlägg 37665 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grovt timmer på doningar

mahanshan  
#76779 Hej

Har bara kört ved med skotern och vet hur det ska gå till. Men nu är det några tiotal kubik frötallar som ska ut under de kommande åren. En del är ganska grovt och när man frågar (dom jag känner) så blir det dåligt med svar om arbetsteknik och hjälpmedel. Nånn säger "ta i" och nånn säger "svetsa på en vinsch" och en tredje pratar om skoterlyftar. Det är ju en hobby så säkerhet och låga investeringar är viktigare än att det går fort. Och så är ju hela tanken att man ska få ut timmret skonsamt.

Alla seriösa tips och råd mottages tacksamt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76781 Enkelt men något sånt här kanske kan funka??

http://www.nimaab.se/se/art/transportpulka-2.php

http://www.nimaab.se/se/art/transportpulka-2.php

Fanns ett par olika modeller... orde bara ett snabbsök.
Har dock aldrig kört med skoter så jag har ingen erfarenhet...

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

totte  
#76782 Frågan är vad har du för doning att köra med efter skotern. En liten handvinsch för att lasta med är en billig variant, men det förutsätter ju att du har nån grind/stolpe att sätta vinschen på så det blir nåt lyft.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76797 En spak är ett måste. Gör den av en björk ca 2m lång och 10cm tjock, såga ett hål i den med motorsågen så den
går att trä över en kälkstolpe vid transport.
Med den spaken kan du bända upp det mesta på skoterdoningar, lite övning så går det galant.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

halvproffs  
#76819 På 70 och 80 talet var det en del som körde fram grovt timmer med skoter och kälkar och dom använde en vevdomkraft som var ca1,5m lång med en stor fot i bottenänden. På domkraften satt det en vass järnpigg som dom slog fast i stocken med yxa, sen vevade dom upp stocken till lämplig höjd och vickade in den över kälkarna och släppte den. Vad jag såg så gick det galant. Den var tillverkad av något företag, men går ju att tillverka själv. Hoppas du förstår hur jag menar, jag är ingen snidare på att förklara mig i skrift ej heller i tal.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76828 Jo en sån har jag testat, stalp-liknande konstruktion. Man slår fast piggen i stockänden och vevar upp stocken
och välter in den på doningarna eller rycker in doningarna under stocken, fungerar bra och kan användas till
att lyfta skotern med om det skulle behövas.
Men man kommer långt med en spak och den är gratis och lättare att ta med sig, så testa det först.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

axwell  
#76832 Även om hjälpmedel underlättar, får man nog räkna med att "ta i" själv också. Brukar börja med tyngsta stocken efter att ha placerat framdoningen(bocken) i höjd med rotändan och sedan lyfta upp den "lätta" toppändan på bakdoningen(geten) så långt bak att rotändan nätt och jämt når banken på bocken. Sedan är det bara att antingen lyfta eller "väga upp" rotändan på bockens banke. Eftersom bankarna kan vridas är inte alltför svårt att sedan få första stocken så långt fram som önskas även om bankarna ofta har taggar. Surra första stocken och utnyttja den för väga upp de närmast följande stockarna. Ibland kan man behöva anv. vändhaken på brytjärnet för att rulla de tyngre stockarna i rätt läge.
Om det är riktigt grovt så underlättar en timmervinsch, fällriktare eller liknande http://www.logosol.se/sagverk/tillbehor ... insch.html Om du tittar på bilderna när den anv. som fällriktare syns det hur den böjs oroväckande eftersom vinschbandet rullas in så långt ut ifrån den ideala linjen. På min har jag vänt på vinschen så att bandet rullas in närmare stången och då vågar man veva hårdare. Ännu värre är det då den anv. som stocklyftare, i övre lyftlägena går bara en del av kraften till lyft, resten till att böja stången. Litar inte riktigt haken som slås in i stockänden, litar mer på timmersax eller lunningssax och det är smidigare i de flesta situationer.
Spaken som slurfi förordar kan också behövas i vissa lägen men den kan nog vara lite längre.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

Skogshuggarn  
#76846
halvproffs skrev:På 70 och 80 talet var det en del som körde fram grovt timmer med skoter och kälkar och dom använde en vevdomkraft som var ca1,5m lång med en stor fot i bottenänden. På domkraften satt det en vass järnpigg som dom slog fast i stocken med yxa, sen vevade dom upp stocken till lämplig höjd och vickade in den över kälkarna och släppte den. Vad jag såg så gick det galant. Den var tillverkad av något företag, men går ju att tillverka själv. Hoppas du förstår hur jag menar, jag är ingen snidare på att förklara mig i skrift ej heller i tal.


Är det "Hällnäslyften" som du tänker på, Halvproffs?.

Den tillverkas inte längre, och byter oftast ägare för en rejäl slant numera.
Det var visst någon som skulle börja med nyproduktion av lyften (ryktesvägen), men "vem/var/hur", kommer jag inte ihåg?.

Hör gärna av er ni som vet mera, jag är intresserad av en!,,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

halvproffs  
#76848 Vet ej vad den hette, men den verkade fungera perfekt och enkelt dom gånger jag såg den användas. Behövdes inte mycket kraft för att veva upp ett stamblock om jag inte minns fel.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

axwell  
#76869 Logosols vinsch hette tidigare "timmerknekten" och väger runt 12kg. Det finns mycket stabilare men de väger så mycket att man lämnar dem hemma.

Det går på tok för långsamt med vinschning och tas bara till om som en nödutväg för någon enstaka stock per dag. Planering och inövad teknik räcker långt med hjälp av lyftkrok, timmersax, brytjärn med vändhake; åsså Slurfis spak på tre-fyra meter. En kaffepaus minskar olycksrisken!!

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

Fredde73  
#76874 Hällnäslyften har jag också sett in action så att säga och den verkade toppen. Slå in spetsen i stockänden, hissa upp och tippa in den på kälken...

Men oftast är det ju bara rotstocken som verkligen är tung och om det gäller arbete i liten skala kan man helt enkelt fälla trädet och sen skotta undan snön precis intill rotstocken. Det tar väl en minut eller två men sen har man kälken i sån höjd att man kan lägga ut en liten slana och mer eller mindre bara rulla upp stocken. Det underlättar dock att vara två lastare...

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76911 Julsgårds mekaniska http://www.sjm-julsgard.se nytillverkar en stocklyft snarlik hällnäslyften. Länk till bild http://www.gotakrabrukshastar.se/Bilder ... lyft_1.jpg

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

Skogshuggarn  
#76915
pendomaster skrev:Julsgårds mekaniska http://www.sjm-julsgard.se nytillverkar en stocklyft snarlik hällnäslyften. Länk till bild http://www.gotakrabrukshastar.se/Bilder ... lyft_1.jpg


Se där!,,,,, :-bd

Får nog fasiken kolla upp det hela lite närmare!

Har även kikat vidare på "Logosolknekten",,,,,,,

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

axwell  
#76926 Ja du får nog fasiken kolla lite bättre; några platser längre upp har jag lämnat samma adress med kommentarer om logosols fällriktaren/stocklyften. Vill du ha mer detaljerad beskrivn. så finns det mer att berätta.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

Skogshuggarn  
#76931 Sorry Axwell!,,,,, jag måste helt enkelt ha missat din fina och detaljerade inlaga.! :oops:

Hur grova bitar har du tagit upp med Logosolknekten? och vad kör du (normalt sett) med för apteringslängder?.
Några problem med snö/is sett till konstruktionen?.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).