Skogsnyheter

Mera Skog.

7 inlägg 3575 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mera Skog.

hardman  
#768540 Hej de börjas göra reklam här i Värmland av skogsbolaget Mera Skog. Aldrig hört talas om det . Nån här som har erfarenhet av bolaget ??
Vore ju kanon om de kom fram ett bolag som inte är med i kartellen här i väst. 🤣



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Mera Skog.

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768543 Mera Skog jobbar lite som Skogssällskapet, som en fristående aktör, som jobbar med både virkesköp och skogsförvaltning

Avatar Fallback

Re: Mera Skog.

Juniperus  
#768633 Antar att även Mera skog har leveransavtal med industrier som de måste leva upp till. Tiden virkeshandlare alltid fick avsättning för virke på ”spotmarknaden” (och därmed kanske var mindre industriberoende) är förbi. Säkerligen är även den primära affärsidén hos mindre virkeshandlare att ge avkastning till sin ägare. Över tid bör de som jobbar för sina ägare, med långsiktig prispolitik och avsättning, som dessutom ger ränta och efterlikvid kanske vara en intressant aktör att ta hjälp av… Vart du än har din skog i landet finns en stor och stabil förening att bli delägare i. Den kortsiktiga vinst som kanske kan göras vid en enskild virkesaffär som säljs till ett bolag eller lokal virkeshandlare ska ställas i relation till vad en förening gör, både på kort och lång sikt.

Användarvisningsbild

Re: Mera Skog.

Elis76  
#768664 Vad tillför MeraSkog som någon annan kan göra minst lika bra eller bättre?

Avatar Fallback

Re: Mera Skog.

nissebrun  
#768666 Jag har sålt lite virke, grot samt brännved till dom.

Det största problemet är att de verkar ha svårt att få iväg det de köpt.

Brännveden de köpte av mig förra våren (-21) ligger fortfarande kvar och denna kommer jag nog nu i höst att sälja till mellanskog istället.

Jag har också tre rejäla högar med grot som skulle flisas förra säsongen, de kom och började flisa den första av högarna men fick sedan ge sig för att du hade fyllt sina leveranskvoter för säsongen enligt flisningsentreprenören. Jag fick själv ringa MeraSkog och fråga vad som skulle ske, ringde några gånger och varje gång blev jag lovad att de skulle "höra av sig" nästa vecka men inte hörde de av sig inte.

Jag vet att antal i närområdet som sålt till dom och är lite missnöjda med att virket blir liggande tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Mera Skog.

Torbjörn Johnsen  
#768667
Elis76 skrev:Vad tillför MeraSkog som någon annan kan göra minst lika bra eller bättre?


Förhoppningsvis mer konkurrens😎

Avatar Fallback

Re: Mera Skog.

hardman  
#768829 Ja behövs lite konkurrens.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).