Öppna kategorin

Politik och då främst Centern

228 inlägg 28688 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

alias  
#768476
Mellberg skrev:Är du skogsägare, skall du rösta på Centern, då kan vi få ett visst inflytande och bromsa de värsta tokigheterna, oavsett regering.

Ni som inte är nöjda med C, tala om vilka ni röstar på och varför. Då får vi en ärlig debatt. Jag röstar på C, då det var det parti som stod upp för äganderätten och fick gehör... 👍


Ur ett skogsägarperspektiv så är ett stort problem med att överväga att rösta C att det i praktiken också innebär att V och MP (som inte har en aning om innebörden av konceptet äganderätt) blir en del av ett sannolikt regeringsundelag, eller i vart fall stödpartier som det ska kohandlas med.

MVH
Alias

Elmia
Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

jannee  
#768489 Förra omgången de borgerliga styrde gick det betydligt bättre för Sverige än vad senaste perioden varit.
Tror det vore bra för Sverige som land men även för medborgarna med ett maktskifte.
Självklart finns det de som får det kärvare men en förändring är nödvändig.
Bara som ett ex:
En bekant till mig jobbar 75% inom den kommunala sektorn, blivit erbjuden en 100% tjänst men tackade nej.
Orsaken till detta var att familjen ekonomiskt skulle förlora på detta.
Bostadsbidraget skulle minska
Kostnaden för barnomsorg skulle öka.
Och som grädde på moset skulle de får mindre ledighet för familjeliv.
Är det så vi ska ha det - leva på bidrag?
Vet också om en kvinna med flera barn som hyrt en dyr lägenhet där hon förvarar sina möbler.
Själv tillbringar hon tillsammans med barnen sitt familjeliv tillsammans med en ny pojkvän i hans villa.
Mannen är höginkomsttagare medan kvinnan jobbar inom välfärden = låginkomsttagare.
Kvinnan erhåller runt 7 tkr i bostadsbidrag för en lägenhet hon är skriven på men aldrig bebor.
Detta utnyttjandet av svenskt välfärdssystem är något vi måste få slut på.
Kan någon förneka att det inte är sossarna med stödpartier som genomfört dessa bidragsmöjligheter.
Personligen röstar jag helst på ett parti som vill rensa i bidragen, återigen införa lag och rättvisa, satsa på SKOLUNDERVISNING och inte en 9 till 11 år förvaring av barn/ungdomarna.
Vems fel är det när barn/ungdom går ur årskurs 9 och inte varken kan räkna eller skriva - måste var ett bevis på lärarnas ( förlåt, pedagogens) inkompetens.
Annat ex är att våra barnbarn går på Nordiska skolan i Kalmar, där är det ordning och reda + att lärarna stöttar kunskapsutveckling - tyvärr får föräldrarna själva bekosta tågbiljetterna till och från Kalmar.

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

generationsskifte  
#768491
alias skrev:
Mellberg skrev:Är du skogsägare, skall du rösta på Centern, då kan vi få ett visst inflytande och bromsa de värsta tokigheterna, oavsett regering.

Ni som inte är nöjda med C, tala om vilka ni röstar på och varför. Då får vi en ärlig debatt. Jag röstar på C, då det var det parti som stod upp för äganderätten och fick gehör... 👍


Ur ett skogsägarperspektiv så är ett stort problem med att överväga att rösta C att det i praktiken också innebär att V och MP (som inte har en aning om innebörden av konceptet äganderätt) blir en del av ett sannolikt regeringsundelag, eller i vart fall stödpartier som det ska kohandlas med.

MVH
Alias


Skogen är viktig för mig men mina barns framtid är bra mycket viktigare, därför skulle jag aldrig lägga en röst på C.

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

alias  
#768499
generationsskifte skrev:
alias skrev:
Mellberg skrev:Är du skogsägare, skall du rösta på Centern, då kan vi få ett visst inflytande och bromsa de värsta tokigheterna, oavsett regering.

Ni som inte är nöjda med C, tala om vilka ni röstar på och varför. Då får vi en ärlig debatt. Jag röstar på C, då det var det parti som stod upp för äganderätten och fick gehör... 👍


Ur ett skogsägarperspektiv så är ett stort problem med att överväga att rösta C att det i praktiken också innebär att V och MP (som inte har en aning om innebörden av konceptet äganderätt) blir en del av ett sannolikt regeringsundelag, eller i vart fall stödpartier som det ska kohandlas med.

MVH
Alias


Skogen är viktig för mig men mina barns framtid är bra mycket viktigare, därför skulle jag aldrig lägga en röst på C.


Självklart finns det fler aspekter att beakta.

Jag valde dock aktivt att begränsa mitt resonemang i inlägget ovan till skogsbruks- och äganderätts-/förfoganderättsrelaterade aspekter, då jag inte vill bidra till att dra igång andra diskussioner som har en tendens att sluta i personangrepp, trådmoderering och ev. avstängningar av forumister för någon tid.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

JörgenO  
#768503 Sedärja, även de genomonda nazirasistextremisterna vill den norra landsbygden väl. Jag är helt säker på att Centern aldrig skulle kunna stå bakom ett så förnuftigt förslag utan kommer börja gapa o skrika om rasism (deras enda argument nånsin).
Klippt ur Aftonbladet
SD: Samernas ska inte ha exklusiv jakt- och fiskerätt
Under sinn norrlandsturné säger Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att partiet vill upphäva samernas ensamma rätt på jakt och fiske, uppger Expressen.

– Vi äger det här landet tillsammans, både svenska medborgare generellt, men också samer, och då är det rimligt att man har lika rättigheter. Vi ska inte ha etniskt baserade exklusiva rättigheter på det sättet, säger Jimmie Åkesson till tidningen.

Upphävandet av ensamrätten ska ske genom lagstiftning.

Till bakgrunden hör en dom utfärdad av Högsta domstolen, där samebyn Girjas fick rätt att förvalta jakt och fiske.

En statlig utredning tillsattes efter att domen föll. Utredningen pågår fortfarande.

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

Robertberg  
#768508
jannee skrev: .
Kvinnan erhåller runt 7 tkr i bostadsbidrag för en lägenhet hon är skriven på men aldrig bebor.


Jag tror inte att tanken med dessa bidrag är att man ska fuska sig till dem.

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

Badbollen  
#768510
JörgenO skrev:...de genomonda nazirasistextremisterna vill den norra landsbygden väl..


Så samernas rättigheter är bland dina viktigaste politiska frågor? Därför ska ett nazistiskt- och rasistiskt parti få din röst?

Centerpartiet, med Annie Lööf i spetsen, har varit tydliga i sin ställning mot rasismen. Det är på grund av detta som så mycket hat riktas mot just Annie. Genom Centerpartiets tydliga ställning bromsas ytterkantshögerns inflytande.

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

r93  
#768511
Robertberg skrev:
jannee skrev: .
Kvinnan erhåller runt 7 tkr i bostadsbidrag för en lägenhet hon är skriven på men aldrig bebor.


Jag tror inte att tanken med dessa bidrag är att man ska fuska sig till dem.


Nej, men tyvärr så är det så att runt 25% gör det, har en nära bekant som jobbar med bostadsbidrag.

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

Badbollen  
#768514
Hema skrev:Jag hoppas inte att du anser att jag riktar hat i denna tråd, för då har vi helt olika gränser för vad hat är. Jag ifrågasätter det okonsekventa agerandet.


Du hade fel gällande Centerpartiets syn i de två politiska frågor som du tog upp i ditt första inlägg. Du verkar alltså inte vara särskilt intresserad av Centerpartiets politik. Sedan skriver du om Annie Lööf. Du insinuerar att hon är rasist fast att hon är tydlig i sin ställning mot rasismen. Du startar en tråd om Annie samma dag (en slump?) som medierna skriver om de fruktansvärda händelserna i Almedalen kopplat till Annie.

Ja, ditt inlägg grundar sig i ett hat gissar jag. Eller varför skulle du annars starta en tråd om Annie? Du får såklart gärna motbevisa mig 👍

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

Bosse1  
#768515 Stoppa sosseriet räcker för mig, hat vad nu menas? Rasist vad nu menas ? Mot vem? 😀

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768516
r93 skrev:
Robertberg skrev:
jannee skrev: .
Kvinnan erhåller runt 7 tkr i bostadsbidrag för en lägenhet hon är skriven på men aldrig bebor.


Jag tror inte att tanken med dessa bidrag är att man ska fuska sig till dem.


Nej, men tyvärr så är det så att runt 25% gör det, har en nära bekant som jobbar med bostadsbidrag.


Så lösningen att komma åt dom 25% som fuskar är att minska bidraget för 75 % som antagligen är i stort behov av dom här pengarna?

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

Älgfoderodlare  
#768519 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 13:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

r93  
#768521
jl skrev:
r93 skrev:Kvinnan erhåller runt 7 tkr i bostadsbidrag för en lägenhet hon är skriven på men aldrig bebor.


Jag tror inte att tanken med dessa bidrag är att man ska fuska sig till dem.


Nej, men tyvärr så är det så att runt 25% gör det, har en nära bekant som jobbar med bostadsbidrag.[/quote]

Så lösningen att komma åt dom 25% som fuskar är att minska bidraget för 75 % som antagligen är i stort behov av dom här pengarna?[/quote]

Just det!

Systemet måste göras om i grunden!
Löste man de 25% så hade pengarna räckt till de andra!

Systemet bygger helt och hållet på ärlighet och moral, det är borta nu!

När det ringer folk varje dag och frågar hur mycket som dom förlorar på att ta ett jobb, då är det fel!

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

Höglandserik  
#768535 Något som många har glömt kanske, men hösten 2018, efter senaste valet gick den borgerliga budgeten igenom. I den hade Centern drivit igenom kraftiga nedskärningar på skyddet av skog (inget av de andra borgerliga partierna drev detta, det var Centern som fick in det i budgeten). I princip all skötsel av skyddad skog upphörde och markägare fick vänta i flera år på att få sina skyddsvärda områden inlösta. Någon budget senare fick skogsstyrelsen kraftigt ökade anslag, en budget som också Centern stödde. Många företrädare från partiet gillar att påpeka hur dåligt staten sköter skyddsvärda skogar. Snacka om billiga poänger när man själv har sabbat myndigheten.

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

Höglandserik  
#768536 Men nu måste ju Centern jubla med nya tillämpningen av artdirektivet. Markägaren har själv ansvar för att kartlägga naturvärden och staten inventerar inte längre skogen efter nyckelbiotoper inför avverkning. Det är ju frihet under ansvar i sin renaste form.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).