Traktorn i skogen

6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

22 inlägg 5027 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

Camaro1969  
#768026 jag har bildgooglat och hittat lite intressanta lösningar för hur man ska montera 6 spaks i min "nya" valtra

men ni får gärna bomba med lite bilder å tips på hur ni gjort.

ska man försöka klämma in det i nedre rutan?

ser lite fördelar med det som att kunna stänga övre ruta och värme mm fungerar bättre

eller ska man göra det enkelt och montera det genom den övre rutan?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

valtra mega  
#768032 genom nedre rutan

Användarvisningsbild

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

Bert1  
#768049 Får du till vettig sittställning när du får in dom genom lilla rutan eller blir det bättre vid bakrutan?
För en bakrutekil är ju rätt lätt gjord om du inte vill köpa så får du det tätt och bra

Användarvisningsbild

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

Camaro1969  
#768051 jag vet inte hur sittställningen blir genom nedre rutan

tror jag ska göra en mall av ventilpaketet och spakar, för att sedan simulera sittställning plats mm

så bilder på era liknande hade varit toppen :D

   TS
Avatar Fallback

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768094 Jag säger också nedre rutan. Jag gängar bort spakarna för att få in paketet, sedan kopplar man helst inte loss vagnen utan stark anledning.
Sitter (efter förutsättningarna) som en dröm, vilar underarmarna på knäna.
Iofs tvåspak (+3 korta) men inget lättviktspaket.

Användarvisningsbild

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

Camaro1969  
#768097 du har ingen bild Dbrown?

   TS
Avatar Fallback

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768140 Antar du sett Mohedas/Ftgs spakförlängning som sätt i nedre rutan?

Användarvisningsbild

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

Camaro1969  
#768169 Nä det har jag inte sett?

   TS
Avatar Fallback

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

källefall8  
#768175 Absolut nedre rutan och så nära dig som möjligt, spakförlängning likt moheda finns på min att göra lista.

Användarvisningsbild

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

JohannesG  
#768177 Här är lite bilder på nämnd spak-förlängning, dock ej monterad i traktor. Men du ser nog hur det är tänkt. Bilderna är hänsynslöst stulna från en Blocket-annons respektive en Klaravik-aktion.

Avatar Fallback

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

Amatörhuggare 62  
#768178 Fanns en låda, i plåt. Som man bytte till , istället för glasrutan. Den var V formad , m öppning uppåt.
Då kom spakarna närmare. Å man kom ändå förbi m bena. Och drog man stolen bakåt. Kunde man vila arma, mot låren.
Har ingen bild, den följde 605 a

Användarvisningsbild

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

JohannesG  
#768182 Såhär har jag byggt och monterat i vår 8050. Denna konstruktionen är jag riktigt nöjd med. Bra arbetställning och relativt lätt att koppla till och från. Paketet väger sina kilon, men det går att lyfta i etapper och mellanlanda på traktorns lyftarmar.

Ventilpaketet är försett med en skena på var sida så att det skjuts in likt en byrålåda. Spärrarna bakom skenorna låser när paketet är uppe. Det är även ett jack i skenan som gör att spärrarna får tag precis i början och hindrar att det okontrollerat åker ur.

För att förenkla vridning av stolen eller göra plats för medpassagerare bak kan spakarna antingen plockas ur helt alternativt vridas 180°. Jag är någonstans runt 176cm lång och stolen är av den kompaktare varianten så det går fint att snurra utan att ändra spakarna bara man skjuter stolen vid rätt läge.

Senast redigerad av JohannesG ons 24 aug 2022, 07:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

Camaro1969  
#768192 mycket bra svar och bilder!

jag siktar självklart på nedre rutan när jag sett dessa.

spakförlängare då, hur går det att koppla till och från vagnen/ventilpaket med dessa?
känns som man måste lossa varje spak för sig?

tyckte johannes montering såg riktigt bra ut!

ska försöka få till något liknande känns det som

jag kommer montera det på hösten och låta det sitta tills veden är klar i maj, så ungefär 1 gång per år ska det monteras/avmonsteras

   TS
Användarvisningsbild

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768198 Ölmstad tillverkar en plåt lik den Johannes har. Köpte en sådan till min genom lantmännen maskin, fick ge 2+moms 2019..

Användarvisningsbild

Re: 6 spakspaket i valtra 6X50 6000 serie

Grålle52  
#768208 Har genom nedre rutan renhornsspakar. Hade inte kunnat ha som johannesg. Trångt som bara den att snurra med 195cm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).