Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Minilunnare Oxen

17 inlägg 6231 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Minilunnare Oxen

Pelle122  
#753753 Hej alla ! Finns det någon som har reservdelar till tidiga modell ( ca 1990 ) av Oxen ??
Jag är ute efter packbox till hydralmotorerna (utgående axel). /pelle



   TS
Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Emanuel90  
#753972 Kan du hitta nån skylt på hydraulmotorerna med tillverkare och modell?

Avatar Fallback

Re: Minilunnare Oxen

Castor fiber  
#754098 Jag jagade ny hydraulmotor förra året till min oxen. Verkar som man använt olika motorer olika år och min tillverkades inte längre. Fick fram en likvärdig efter mycket letande

Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Pelle122  
#754110 Hej. Det lutar oxå åt det hållet för mej.
Inte nog med att packboxar nästan är omöjliga att spåra upp, det största problemet är att få dit den. Enligt "hydralexpertis" som har meckat med dessa motorer, finns 2 nållager som är
"omöjliga" att forsera/få tillbaka i ursprungsläge. (han skruvar nu och kollar...) Jag återkommer... /Pelle

   TS
Avatar Fallback

Re: Minilunnare Oxen

Castor fiber  
#754115 Tror jag gav 8000 kr styck tillslut. Behöver man byta hydraulmotor var 25:e år är det väl okej

Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Rickard Magnusson  
#767266
Castor fiber skrev:Tror jag gav 8000 kr styck tillslut. Behöver man byta hydraulmotor var 25:e år är det väl okej



har du dokumenterat vad det var för motorer du satte dit?
hittade du motorer som passade på hjulet eller fick du modifiera nåt?

Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Rossignol  
#798018 Jag har en tidigare betesmark som jag har tänkt att köra hem ved från. Från det aktuella beståndet är det nästan 400 meter egen grusväg dit jag ska lägga veden. Då det är plant och fint så tänkte jag att det går fint att använda oxen och ta stora lass. Jag har nämligen ingen traktor.

Vad säger ni om den idén?

Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798027
Rossignol skrev:Jag har en tidigare betesmark som jag har tänkt att köra hem ved från. Från det aktuella beståndet är det nästan 400 meter egen grusväg dit jag ska lägga veden. Då det är plant och fint så tänkte jag att det går fint att använda oxen och ta stora lass. Jag har nämligen ingen traktor.

Vad säger ni om den idén?


Har du ingen traktor så är det ett bra alternativ. 😀

Jag gjorde förlängningsstakar. Som jag använder när jag kör klen ved och handlastar. Då tar jag bort bommen till vinschen så är den inte i vägen.

Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Rossignol  
#798031
Vedmaskin skrev:
Rossignol skrev:Jag har en tidigare betesmark som jag har tänkt att köra hem ved från. Från det aktuella beståndet är det nästan 400 meter egen grusväg dit jag ska lägga veden. Då det är plant och fint så tänkte jag att det går fint att använda oxen och ta stora lass. Jag har nämligen ingen traktor.

Vad säger ni om den idén?


Har du ingen traktor så är det ett bra alternativ. 😀

Jag gjorde förlängningsstakar. Som jag använder när jag kör klen ved och handlastar. Då tar jag bort bommen till vinschen så är den inte i vägen.


Hur långa bitar kan man lasta utan att det blir negativ tyngdpunkt (baklass)?

Min maskin tillhör de äldsta och har inte boggie.

Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798032
Rossignol skrev:
Vedmaskin skrev:
Rossignol skrev:Jag har en tidigare betesmark som jag har tänkt att köra hem ved från. Från det aktuella beståndet är det nästan 400 meter egen grusväg dit jag ska lägga veden. Då det är plant och fint så tänkte jag att det går fint att använda oxen och ta stora lass. Jag har nämligen ingen traktor.

Vad säger ni om den idén?


Har du ingen traktor så är det ett bra alternativ. 😀

Jag gjorde förlängningsstakar. Som jag använder när jag kör klen ved och handlastar. Då tar jag bort bommen till vinschen så är den inte i vägen.


Hur långa bitar kan man lasta utan att det blir negativ tyngdpunkt (baklass)?

Min maskin tillhör de äldsta och har inte boggie.


Jag har boggie. Den kan man förlänga så det går bra med långa stockar. Har inte koll på den kärran. Men 4 m bitar borde väl funka. Får lägga många storändar framåt för o få tyngd på maskinen.

Sedan brukar jag dra ett spännband för att hålla lasset på plats.

Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Rossignol  
#798035
Vedmaskin skrev:
Rossignol skrev:Jag har en tidigare betesmark som jag har tänkt att köra hem ved från. Från det aktuella beståndet är det nästan 400 meter egen grusväg dit jag ska lägga veden. Då det är plant och fint så tänkte jag att det går fint att använda oxen och ta stora lass. Jag har nämligen ingen traktor.

Vad säger ni om den idén?


Har du ingen traktor så är det ett bra alternativ. 😀

Jag gjorde förlängningsstakar. Som jag använder när jag kör klen ved och handlastar. Då tar jag bort bommen till vinschen så är den inte i vägen.


Hur gjorde du förlängningsstakarna?

Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798042
Rossignol skrev:
Vedmaskin skrev:
Rossignol skrev:Jag har en tidigare betesmark som jag har tänkt att köra hem ved från. Från det aktuella beståndet är det nästan 400 meter egen grusväg dit jag ska lägga veden. Då det är plant och fint så tänkte jag att det går fint att använda oxen och ta stora lass. Jag har nämligen ingen traktor.

Vad säger ni om den idén?


Har du ingen traktor så är det ett bra alternativ. 😀

Jag gjorde förlängningsstakar. Som jag använder när jag kör klen ved och handlastar. Då tar jag bort bommen till vinschen så är den inte i vägen.


Hur gjorde du förlängningsstakarna?


Fyrkantsrör som passar i dom befintliga stakarna. Sedan svetsade en klack så dom inte åker ner.

Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Rossignol  
#798043 Hur mycket sticker dina förlängningsstakar upp?

Hur mycket lastvikt tål maskin maskinen tro?

Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798046
Rossignol skrev:Hur mycket sticker dina förlängningsstakar upp?

Hur mycket lastvikt tål maskin maskinen tro?


Har för mig att det är 30 cm.

Den vi har är med 16hp motor så det är inga problem rejäla lass med timmer med dom vanliga stakarna.

Med förlängningsstakarna så är det klenare ved som handlastats. Sedan behöver det inte vara råge då. Mest för att det inte ska ramla av lika lätt om man lastar rejält med vanliga stakarna.

Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798090
Vedmaskin skrev:
Rossignol skrev:Hur mycket sticker dina förlängningsstakar upp?

Hur mycket lastvikt tål maskin maskinen tro?


Har för mig att det är 30 cm.

Den vi har är med 16hp motor så det är inga problem rejäla lass med timmer med dom vanliga stakarna.

Med förlängningsstakarna så är det klenare ved som handlastats. Sedan behöver det inte vara råge då. Mest för att det inte ska ramla av lika lätt om man lastar rejält med vanliga stakarna.

1680428501_20230402_101639.jpg
1680428501_20230402_101532.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).