Självvald väg i egen skog
Skogsmiljö och Trädlära
Bett av älgflugor?
lör 13 aug 2022, 12:19#767062Mot älgflugor kör jag samma medicin som mot både fruntimmer o fästingar. En ordentlig laddning med vitlök.
lör 13 aug 2022, 19:05#767097Körde ett pass i morse, innan det blev olidligt varmt.
Tog nog inte 5 minuter innan första flugan var i ansiktet
Håller till lite utanför Vissefjärda.
Har provat med lök, hjälper inte mot älgflugan men bra mot fästingar.
Tog nog inte 5 minuter innan första flugan var i ansiktet
Håller till lite utanför Vissefjärda.
Har provat med lök, hjälper inte mot älgflugan men bra mot fästingar.
lör 13 aug 2022, 20:00#767100Läste någonstans att dom såg dåligt och dom sikta in sig på mörka ting som rörde sig i skogen. Vi människor är ju inget "värddjur" för den ohyran.
Tror dom rekommenderar ljusa plagg eller varsel plagg.
lör 13 aug 2022, 20:17#767102
Så jag får kasta skjortan - eftersom dom inte drags till det vita
T Landström skrev:Läste någonstans att dom såg dåligt och dom sikta in sig på mörka ting som rörde sig i skogen. Vi människor är ju inget "värddjur" för den ohyran.
Så jag får kasta skjortan - eftersom dom inte drags till det vita
Jack of all trades, master of none!
lör 13 aug 2022, 20:43#767106
Även den signal röda färgen som kommer efter några timmar i solen 😅
JensSkoog skrev:T Landström skrev:Läste någonstans att dom såg dåligt och dom sikta in sig på mörka ting som rörde sig i skogen. Vi människor är ju inget "värddjur" för den ohyran.
Så jag får kasta skjortan - eftersom dom inte drags till det vita![]()
Även den signal röda färgen som kommer efter några timmar i solen 😅
sön 14 aug 2022, 07:38#767140
Jag är tveksam till att det stämmer. På våra kreatur är det dom ljuspälsade som får flest älgflugor på sig. När jag själv gick i skogen en augusti, barärmad m ljus hy landade en älgfluga på mig var 30:e sekund. På med en mörkblå löparjacka, attackerna sjönk till en tiondel direkt.
JensSkoog skrev:T Landström skrev:Läste någonstans att dom såg dåligt och dom sikta in sig på mörka ting som rörde sig i skogen. Vi människor är ju inget "värddjur" för den ohyran.
Så jag får kasta skjortan - eftersom dom inte drags till det vita![]()
Jag är tveksam till att det stämmer. På våra kreatur är det dom ljuspälsade som får flest älgflugor på sig. När jag själv gick i skogen en augusti, barärmad m ljus hy landade en älgfluga på mig var 30:e sekund. På med en mörkblå löparjacka, attackerna sjönk till en tiondel direkt.
sön 08 sep 2024, 20:27#855175Sprutade Trico för en vecka sedan. Har aldrig upplevt så jävulskt med älgflugor. Nästa dag jag sprutade hade jag smort in nacke hals o ansikte med en gammal Eau de toilette som stod i badrumsskåpet. Gammal som gatan. Chanel dock. Luktade som någon utryckte det Gammalt horhus.
MEN jag hade inte en enda älgfluga i hår nacke etc som dagen innan.
sön 08 sep 2024, 20:30#855176Här i österbotten har dom synts till minst ett par veckor redan. Undviker skogen fram till mitten av oktober. Vi har dem till och med på gårdsplan men inte så många som i skogen förstås.
Blev biten redan efter 20 minuter i nacken igår då jag klippte gräsmattan. Jävla marodörer!
Blev biten redan efter 20 minuter i nacken igår då jag klippte gräsmattan. Jävla marodörer!
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
mån 09 sep 2024, 07:37#855208
Måste jag testa, för fy hundan vad de kryper över en när man är ute nu.
Reymond skrev:Sprutade Trico för en vecka sedan. Har aldrig upplevt så jävulskt med älgflugor. Nästa dag jag sprutade hade jag smort in nacke hals o ansikte med en gammal Eau de toilette som stod i badrumsskåpet. Gammal som gatan. Chanel dock. Luktade som någon utryckte det Gammalt horhus.
Måste jag testa, för fy hundan vad de kryper över en när man är ute nu.
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar