tor 04 aug 2022, 12:24#766057Finns det uppgifter på hur stora arealer som avverkats för att göra plats för vindkraftverk och kraftledningar? Hur stor är denna areal i förhållande till total avverkad yta? Är det en signifikant del av den totala avverkade arealer eller är det försumbart?
Utöver ovanstående försvinner också skogsareal till utbyggnad av vägar, industri osv.
Tycker att denna jämförelse är intressant eftersom den skog som avverkas för dessa syften inte kommer att återbeskogas inom överskådlig tid.
Öppna kategorin
Hur stor areal har avverkats för bla vindkraft?.
Hur stor areal har avverkats för bla vindkraft?.
TS
Re: Hur stor areal har avverkats för bla vindkraft?.
tor 04 aug 2022, 12:37#766059Det är absolut försumbart. På sin höjd rör det sig om promille av skogsarealen.
Vägar och industri blir fort större arealer men heller inte det någon större andel av Sveriges stora skogsinnehav.
Vägar och industri blir fort större arealer men heller inte det någon större andel av Sveriges stora skogsinnehav.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
tor 04 aug 2022, 12:52#766060In alles ca 10.000 hektar per år är siffror jag hört.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
tor 04 aug 2022, 12:54#766061Alltså förändrad markanvändning. Från skog till annat.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).