Sågtimmer

Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

26 inlägg 11023 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Simon01  
#765796 Hej,
Jag önskar tips på virkesköpare som är intresserad av grantimmer med hög kvalitet, om det nu finns nån? :) Det gäller gran som är mellan 200-300år och runt 50cm vid roten, svårt att räkna årsringarna, en av granarna jag fällt var ca 250år. Vill inte slänga iväg detta till nån "ordinarie" prislista utan letar helt enkelt efter nån som är villig att betala för kvalitet. Skogen finns i västra Småland. Tips mottages tacksamt!



   TS
Användarvisningsbild

Här kan du kolla. Här sågas fin gran!

Vedproducent  
Användarvisningsbild

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Torbjörn Johnsen  
#765798 Jag vet inte om någon direkt i västra Småland men Bjernared i Halland köper grantimmer med fokus på grovt och långt. Längre norrut finns Nykvist skogs som köper bra grantimmer i Värmland. Du ligger nog lite utanför deras köpområde men de kan kanske tipsa? Jag vet att de säljer vidare en del riktigt bra grantimmer till Ansgarius Svenssons såg i Södra Vi. Det kan vara värt att kolla med dem om de köper i ditt område via andra. Här hittar du dem: https://www.ansvab.se/

Användarvisningsbild

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Benniej  
#765800 Tänk på att läsa på om skyddsvärda träd på länsstyrelsen och att det kanske krävs tillstånd/samråd till att ta ner dem. Det generella är träd över 1 meter i brösthöjd eller gran/tall/ek/bok som är över 200 år gamla och det brukar gälla såväl skogsmark som övrig mark.

Sen är det nog inte så många köpare som vill köpa så gammal skog med tanke på den biologiska mångfalden och hur det skulle se ut utåt sett om man avverkade så gamla träd.

Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Simon01  
#765801
Benniej skrev:Tänk på att läsa på om skyddsvärda träd på länsstyrelsen och att det kanske krävs tillstånd/samråd till att ta ner dem. Det generella är träd över 1 meter i brösthöjd eller gran/tall/ek/bok som är över 200 år gamla och det brukar gälla såväl skogsmark som övrig mark.

Sen är det nog inte så många köpare som vill köpa så gammal skog med tanke på den biologiska mångfalden och hur det skulle se ut utåt sett om man avverkade så gamla träd.


Ja, det kan vara en hake, kruxet är att barkborren hittat hit så snart finns det ingen gran kvar att bevara i beståndet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Simon01  
#765807 Tack för tipsen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765814 Ingen virkesköpsre med ett certifikat kommer vilja ha dessa träd. Inte en om du hugger de själv. Om du gör en kalavverkning.
Vid försiktig gallring kan du nog få bort de mest värdefulla träden efter noggrann planering

Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Simon01  
#765815
Tåndemåla skrev:Ingen virkesköpsre med ett certifikat kommer vilja ha dessa träd. Inte en om du hugger de själv. Om du gör en kalavverkning.
Vid försiktig gallring kan du nog få bort de mest värdefulla träden efter noggrann planering


Tanken är att bara hugga granen och låta tallen stå kvar, så det blir lite åt gallringshållet :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765817 Det kommer att påverka miljön för mycket så de lär ingen få med på.

Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765824 Är det inte utsett som nyckelbiotop så kan du gott göra som du har tänkt. 50 cm i rot är inte övergrovt. Men hyggesanmäl inte och dra inte dit folk i onödan.

Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

r93  
#765826 Sådant här är ju bara för tråkigt!
En skogsägare (eller flera i detta fallet) producerar fram riktigt kanonvirke, då får man inte använda träden!

Användarvisningsbild

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765827
Skogsola skrev:Är det inte utsett som nyckelbiotop så kan du gott göra som du har tänkt. 50 cm i rot är inte övergrovt. Men hyggesanmäl inte och dra inte dit folk i onödan.


Oavsett om det är en nyckelbiotop eller inte så är skogsägaren skyldig att veta om var man har för naturvärden. Och med timmerförodningen som kom 2016 så är skogsägaren skyldig att förhindra att skog med höga naturvärden försvinner.
De flesta bolagen har en egen tolkning på hur detta ska skötas åt det företaget jag gör planer åt
Är gammelskogs tolkningen sådan.
Är skogen skogen äldre än 150 år och inget större tagg gjorts senaste 30 år samt att det finns död ved får inte skogen avverkas men blädning och utgallring av träd kan göras.

Du behöver således ljuga för att kunna sälja virket.

Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Simon01  
#765828
Tåndemåla skrev:
Skogsola skrev:Är det inte utsett som nyckelbiotop så kan du gott göra som du har tänkt. 50 cm i rot är inte övergrovt. Men hyggesanmäl inte och dra inte dit folk i onödan.


Oavsett om det är en nyckelbiotop eller inte så är skogsägaren skyldig att veta om var man har för naturvärden. Och med timmerförodningen som kom 2016 så är skogsägaren skyldig att förhindra att skog med höga naturvärden försvinner.
De flesta bolagen har en egen tolkning på hur detta ska skötas åt det företaget jag gör planer åt
Är gammelskogs tolkningen sådan.
Är skogen skogen äldre än 150 år och inget större tagg gjorts senaste 30 år samt att det finns död ved får inte skogen avverkas men blädning och utgallring av träd kan göras.

Du behöver således ljuga för att kunna sälja virket.


Det är ingen urskog i detta fallet utan skogen är brukad, maskingallrad senast 2005 vill jag minnas. Jag har städat barkborreangrepp under flera års tid men dessvärre vill de inte ge sig helt. Vissa träd är uppenbarligen äldre än vad som står i planen, men medelåldern på beståndet vållar nog inga bekymmer. Det jag är ute efter är att rädda virkesvärdet på ett antal fina granar innan barkborren förstör rubbet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765830
r93 skrev:Sådant här är ju bara för tråkigt!
En skogsägare (eller flera i detta fallet) producerar fram riktigt kanonvirke, då får man inte använda träden!

Det får du väl. Du får bara inte försämras naturvärdena. Ta inte för många träd så går det bra att ta tillvara träden.

Användarvisningsbild

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765831
Simon01 skrev:
Tåndemåla skrev:
Skogsola skrev:Är det inte utsett som nyckelbiotop så kan du gott göra som du har tänkt. 50 cm i rot är inte övergrovt. Men hyggesanmäl inte och dra inte dit folk i onödan.


Oavsett om det är en nyckelbiotop eller inte så är skogsägaren skyldig att veta om var man har för naturvärden. Och med timmerförodningen som kom 2016 så är skogsägaren skyldig att förhindra att skog med höga naturvärden försvinner.
De flesta bolagen har en egen tolkning på hur detta ska skötas åt det företaget jag gör planer åt
Är gammelskogs tolkningen sådan.
Är skogen skogen äldre än 150 år och inget större tagg gjorts senaste 30 år samt att det finns död ved får inte skogen avverkas men blädning och utgallring av träd kan göras.

Du behöver således ljuga för att kunna sälja virket.


Det är ingen urskog i detta fallet utan skogen är brukad, maskingallrad senast 2005 vill jag minnas. Jag har städat barkborreangrepp under flera års tid men dessvärre vill de inte ge sig helt. Vissa träd är uppenbarligen äldre än vad som står i planen, men medelåldern på beståndet vållar nog inga bekymmer. Det jag är ute efter är att rädda virkesvärdet på ett antal fina granar innan barkborren förstör rubbet.


Som du beskriver det lär det inte vara några problem att hugga det. Lycka till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).