Traktorer och processorer

Tillbehör till Grålle

7 inlägg 3166 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillbehör till Grålle

Hema  
#764957 Hej.

Har förstått att dessa två grejer är till Grålle.
Tripoden, hur och till vad används den?
Samt det som jag tror heter balansdrag, vad är tanken med den och varför verkar man ha slutat tillverka dessa? 🤔
1658751678__20220725_133151.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Tillbehör till Grålle

skogsBG  
#764971 Den som ligger på marken kallas belastningsdrag . Det ska vara en hålbom i öglorna på ¨benen¨ , sedan fästs den i hydraularmarna som ett vanligt redskap. När grållen var ny var det ofta 2 axlade vagnar man drog efter traktorn och då fick man dåligt grepp med bakhjulen. Men med en kedja från löphjulet ner till draget på vagnen kunde tyngd föras över från vagnen till traktorns bakhjul när hydraularmarna höjdes .
När det blev vanligare med påhängskärror fick man vikt och dragkraft på bakhjulen ändå.

Avatar Fallback

Re: Tillbehör till Grålle

Hema  
#764989
skogsBG skrev:Den som ligger på marken kallas belastningsdrag . Det ska vara en hålbom i öglorna på ¨benen¨ , sedan fästs den i hydraularmarna som ett vanligt redskap. När grållen var ny var det ofta 2 axlade vagnar man drog efter traktorn och då fick man dåligt grepp med bakhjulen. Men med en kedja från löphjulet ner till draget på vagnen kunde tyngd föras över från vagnen till traktorns bakhjul när hydraularmarna höjdes .
När det blev vanligare med påhängskärror fick man vikt och dragkraft på bakhjulen ändå.

Tack! 👍 Har du även kunskap om trebeningen, ser ut som om det är dn klyka för kedja i toppen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillbehör till Grålle

skogsBG  
#764993 Trebeningen har jag inte koll på.
Men jag hoppas någon annan kan förklara för oss vad det är.

Avatar Fallback

Re: Tillbehör till Grålle

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765001 Tveksam till att trebeningen har med grålle att göra.

Avatar Fallback

Re: Tillbehör till Grålle

tallen100  
#765002
busholle skrev:Tveksam till att trebeningen har med grålle att göra.

Samma här 🤔

Användarvisningsbild

Re: Tillbehör till Grålle

Göt  
#765105 Lär ju finnas enormt med ferguson originalrdeskap, så en stenlyft skulle trefoten kunna vara, om det är ferguson låter jag vara osagt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).