Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Artic cat bearcat widetrack 98?

6 inlägg 15667 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Artic cat bearcat widetrack 98?

sorken  
#76387 Hej
Har börjat att kolla runt på snöskotrar. Helt novis på detta, men nu har jag för första gången behov av en. Behöver en maskin att dra ut björk för att hugga upp och elda med och kanske dra fram lite tall för att såga lite plank av. Kollade runt lite på blocket och fann en Bear cat widetrack 550 -98 för 20 000 exkl moms. Kan en sådan maskin vara något? I så fall är det ett rimligt pris, om jag åker och tittar på den är det något speciellt man ska kolla efter?

Finns det någon annan skoter man ska söka efter i undefär samma prisklass?

Tack på förhand AW



   TS
Användarvisningsbild

Re: Artic cat bearcat widetrack 98?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76455 Jo det kan vara nåt, de ser trevliga ut och det fanns en sån i byn i slutet av nittiotalet och den funkade fint.
Det enda jag minns som nämndes var A-C specialvariator som inte kunde mäta sig mot en vanlig hög/låg-växellåda
men sen hur det var i verkligheten vet jag inte.
Jag är ju en känd Polarisfantast och den som är närmast A-C är ju Polaris Widetrak de är betydligt vanligare dessutom.

Användarvisningsbild

Re: Artic cat bearcat widetrack 98?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76656 Hemikring har många dessa ac widetrakar. Fina maskiner ocg vad jag förstått då fungerar denna variator uppsättning ypperligt, känner flera som brukar sladda skoter leder med dessa som är lyriska.
Har knappt provat någon själv men de känns lite föråldrade och gamla i ergonomin så att säga. 55o lc motorn är en riktig slitvarg och kanske den enda riktiga motorn ac någonsin gjort.

//

Avatar Fallback

Re: Artic cat bearcat widetrack 98?

Fredde73  
#76714 Något att kolla på beg. skoter är ju helt klart bandet och boggin. Ny matta kostar åtskilliga tusenlappar och om än det är måttliga kostnader är det inte kul att börja med trasiga dämpare, hjullager som skurit ihop, sprickor och misslyckade hemmasvetsar överallt i axlar och stag. Dessutom säger skicket en hel del om hur varsamt eller kanske våldsamt föregående ägare kört. Enkel framvagn av "termos" modell eller gammal bladfjäder tål betydligt mer än dom moderna. Toppen att kunna ta en stubbe mellan skidan och mattan så att säga...

För mej som är mer grov-mekare än elektriker är det en klar fördel om det elektriska funkar och ser fräscht ut. Kolla utifrån vad du själv kan fixa och underhålla. Många kopplar bort den separata oljetanken och blandar direkt i bränslet...används den separata pumpen eller ej. Skoter för körning i skogen mår inte illa av en båge i stål där framme...plastfronten tål inte mycket. Kraftig infästning för draget om du ska rycka igång tunga timmerlass. Fläktkyld funkar nog så bra som vattenkylning i skogen. Och viktigast av allt. Det ska stå LYNX på skotern...

Hmm...men det är en smaksak förstås...

Användarvisningsbild

Re: Artic cat bearcat widetrack 98?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76754 Kloka ord fredde... Känslan man får av skotern är viktigare än milen på mätaren. Då man ska köpa de flesta maskiner så gäller att det oftast betalar sig att köpa den finaste man hittar och hellre betala lite mer. Hellre fint skick än ny årsmodell är devisen.

Avatar Fallback

Re: Artic cat bearcat widetrack 98?

Yanmar 1502d  
#78872 Jag har en bearcat och använder den mest att dra hem ved med samt frakta familj på. Det är en riktig dragare vilket resulterar i att den är tungstyrd och inte helt smidig. Det är över lag en stor och tung skoter. Växellåda fungerar jättebra och har aldrig svikit mig.
Ett stort problem är dock tändstiften för den surar ner sig fort och då rejält. Stålborste är ett måste. Dödmans grepp fungerar skitdåligt så det är det bara att koppla ur. Den ska strypa om gasen hänger sig och konstruktionen på det är skit. När den är urkopplad och stålborsten är med har man en riktig fin kamrat.

Mycket skoter för pengarna och en bättre dragare har jag inte stött på. Hög fart = stabil och fin

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).