Före och efter jobbet

Boktips: Girig-Sverige

21 inlägg 8583 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Boktips: Girig-Sverige

Fredrik Reuter  
#764478 Vill tipsa om boken Girig-Sverige som är skriven av Andreas Cervenka. Den ger på ett enkelt sätt en djupare insyn vår ekonomi, vad som hänt och vad som kanske är på gång. Jag skrev en liten längre text om boken idag på iSkogen, länk längre ner.

Har du själv läst boken, i så fall, vad tyckte du?

https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/cer ... e-las-den/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Boktips: Girig-Sverige

Huggar Herman  
#764491 Har bara hunnit halvvägs än, men tycker att den hittills ger en mycket bra förklaring på varför vi hamnat där vi är just nu och dessutom bekräftar en del av ens egna idéer om läget.

Avatar Fallback

Re: Boktips: Girig-Sverige

Tralsmo  
#764496
Huggar Herman skrev:Har bara hunnit halvvägs än, men tycker att den hittills ger en mycket bra förklaring på varför vi hamnat där vi är just nu och dessutom bekräftar en del av ens egna idéer om läget.


Kan du ge en liten uppfattning om va det handlar om huggarherman,?

Min paradgren dom senaste 20 åren har ju inte varit att läsa böcker tyvärr.

Får nog allafall köpa den å försöka traggla igenom den.

Titeln ger en ju en hint om det man redan anat.
Men ja är ju inte den som dömer i förskott.
Föralldel finns det ju oftast en rimlig förklaring till det mesta.
Den förklaringen brukar oftast va av praktiska skäl.
Om det gäller vanligt folk då alltså.

Användarvisningsbild

Re: Boktips: Girig-Sverige

totte  
#764516
Tralsmo skrev:Kan du ge en liten uppfattning om va det handlar om huggarherman,?


Rekommenderar länken som Fredrik la in ovan, där får du en rätt fyllig redovisning av vad det handlar om.

Avatar Fallback

Re: Boktips: Girig-Sverige

Robur Clivus  
#764524 Har inte läst boken, tycker dock generellt Cervenka ofta gör ett bra jobb att förklara ekonomi på ett lättförstått sätt och ställa rätt frågor ganska översiktligt.
Lite off topic, men tycker man ekonomi och historia är intressant men kanske inte är superinsatt vill jag bara slå ett slag för en väldigt välgjord och sevärd dokumentärserie på Youtube av Niall Fergusson som jobbar på Harvard, https://sv.wikipedia.org/wiki/Niall_Ferguson

Serien har några år på nacken men lägger grunden för att förstå mycket av dagens finansiella system och värld, perfekt för en regnig dag när höskörden är bärgad, den är lång (Finns även ett sjätte avsnitt som inte är med i länken men vill man se mer är det bara att söka på" niall ferguson the ascent of money"):

Avatar Fallback

Re: Boktips: Girig-Sverige

Robur Clivus  
#764527 Som komplement till min tidigare post och Fredriks recension av boken på Iskogen.se, får jag känslan att boken tar sitt avstamp från den Svenska avregleringen av bankmarknaden på 80 talet. Ville bara som försök med min tidigare länk visa att vi varit här förut åtskilliga gånger de senaste 500 åren och ödmjukt hänvisa till kraften i att läsa historia.

Avatar Fallback

Re: Boktips: Girig-Sverige

Bosse1  
#764535 Alla känner väl någon som tippat när denne lånar och köper och lånar på det köpta.
Man faller hårt när man tror att man är "rik".
Bilbränder har väl inte riktigt med saken att göra, elle ?
De är bra med lite historia som Clivus skriver.

Användarvisningsbild

Re: Boktips: Girig-Sverige

Elis76  
#764538 Klas Eklund, Martin Guri och Maria Landeborn är även de duktiga och pedagogiska ekonomer liksom Erik Thedéen.

Avatar Fallback

Re: Boktips: Girig-Sverige

Robur Clivus  
#764541
Elis76 skrev:Klas Eklund, Martin Guri och Maria Landeborn är även de duktiga och pedagogiska ekonomer liksom Erik Thedéen.


Håller nog tyvärr inte med, möjligtvis den sentida Klas, annars är det mest snömos och egen bok!

Avatar Fallback

Re: Boktips: Girig-Sverige

Robur Clivus  
#764544
Bosse1 skrev:Alla känner väl någon som tippat när denne lånar och köper och lånar på det köpta.
Man faller hårt när man tror att man är "rik".
Bilbränder har väl inte riktigt med saken att göra, elle ?
De är bra med lite historia som Clivus skriver.


Exakt, några viktiga punkter jag brukar predika för de odödliga ynglingarna här:
- Lär dig ekonomisk historia
- Jobba hårt
- Känn dina begränsningar och lär dig kvantifiera risk
- Bli inte meddragen av andras risktagande och berättelser (för varje en som lyckats och triumferar finns det nio som gått åt andra hållet och därifrån är det tyst), Av de 10% procenten som lyckats kommer förmodligen bara 10% lyckas i slutändan för de förväxlade tur med skicklighet!
- Ska man bygga kapital till vettig risk tar det tid ( Om du inte är rainmen )!

Användarvisningsbild

Re: Boktips: Girig-Sverige

BloM 230  
#764549 Här en länk där Jan Guillou kommenterar boken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... -galenskap

Avatar Fallback

Re: Boktips: Girig-Sverige

Sörlänningen  
#764577
Robur Clivus skrev:
Bosse1 skrev:Alla känner väl någon som tippat när denne lånar och köper och lånar på det köpta.
Man faller hårt när man tror att man är "rik".
Bilbränder har väl inte riktigt med saken att göra, elle ?
De är bra med lite historia som Clivus skriver.


Exakt, några viktiga punkter jag brukar predika för de odödliga ynglingarna här:
- Lär dig ekonomisk historia
- Jobba hårt
- Känn dina begränsningar och lär dig kvantifiera risk
- Bli inte meddragen av andras risktagande och berättelser (för varje en som lyckats och triumferar finns det nio som gått åt andra hållet och därifrån är det tyst), Av de 10% procenten som lyckats kommer förmodligen bara 10% lyckas i slutändan för de förväxlade tur med skicklighet!
- Ska man bygga kapital till vettig risk tar det tid ( Om du inte är rainmen )!


Allt det här är mycket bra tips. Jag har brutit mot flera, och det var dåligt.
Problemet är ju bara att om något av det Cervenka ständigt säger är sant spelar ju inget av detta någon roll. Han predikar ju ständigt civilisationens undergång. Han tror ju själv uppenbarligen inte på vad han säger, eftersom han fortsätter arbeta med att sprida hopplöshet genom sina fria fantasier.

Du har rätt, Robus, Cervenka har fel.

Användarvisningsbild

Re: Boktips: Girig-Sverige

Fredrik Reuter  
#764581 Frågan till Sörlänningen får bli: har du läst boken?
Med tanke på din inställning så verkar inte så vara fallet.

Paradoxen kan bli att du slår in en öppen dörr då jag tycker Robur Clivus råd lirar ganska väl med vad som beskrivs i boken...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Boktips: Girig-Sverige

Joelborg  
#764635 Här har vi lite nyansering om boken:
https://www.journalisten.se/debatt/i-gi ... -sanningen

Användarvisningsbild

Re: Boktips: Girig-Sverige

Ove Lindberg  
#764641 En av domedagsprofeterna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).