Jakt och Fiske

"Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

44 inlägg 12093 visningar 12 följer Svara, dela mm...   

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

Mikko  
#759796 Jag är väldigt intresserad av skogsfågel jakt har hållit på med det sen början av 70 talet. Jag har aldrig upplevt så mycket skogsfågel som på 80 talet när rävskabben härjade som mest så för min del är det viktigt att hålla efter mård och räv.

Jakt hos Bengtssons

torpöbo  
jannee skrev:Populationen av räv varierar enormt mellan landskapen/länen.
Man kan inte generellt gå ut med skottpengar på ett djur som mer eller mindre redan är utrotat i vissa delar av Sverige.
"Tror" att det endast är jägarna som vill decimera stammen.
Då betydligt bättre att varje markägare får avgöra om denne vill ha räv eller inte på sina marker.
Eftersom räven är revirhävdande behöver det inte drabba omgivande grannar speciellt mycket.
Gör i stället som Norge, inför 500/2 000 kr/gris i skottpengar.
Bilförsäkringsbolagen och dess kunder borde i alla fall då bli nöjda.
Eftersom jägarna inte förmår decimera rådjurstammen är räven den ende predatorn vi skogsägare kan förlita oss till.

Skottpeng kan också leda till uppförökning. Ska man nolla sitt arrende är det smidigare att göra det om det finns 100 grisar att skjuta på jämfört med om det finns 10.... man sparar aktivt gris några år sedan jagar man gratis. Har sett det i praktiken. Dock kom aldrig jägarna ner till nollarrende utan markägaren höjde arrendet i stället när han såg var det barkade.

Användarvisningsbild

Knagge  
#759842 Räven tar de djur den kommer över . Är det gott om bytesdjur blir det gott om räv.
Viltvård i form av stödutfodring ger en viltstam som är i obalans.
Viltvård i form av viltåkrar och plantering av trädslag som viltet tycker om ger en viltstam i balans . Svårare än så bör det inte vara i teorin.

Användarvisningsbild

Lars-Anders  
#762914 När diskussionen om skottpengar på räv eller inte skulle vara lösningen på skogsbrukets ev problem har man nog hamnat lite väl lågt. Läs på om hur populationsdynamik fungerar och vad gäller räv så håller en mark en viss mängd rävar oavsett om jägarna skjuter några eller inte.
Som med allt annat är det bästa att måttligt ta ut ett överskott av vad naturen ger.
Rävjägare

Användarvisningsbild

Huggar Herman  
#763029 Detta är kanske lite off topic, men jag blir förvånad att läsa om summorna som betalas för arrenden och att "folk skriker efter jaktmark".
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt byta jakträtt i vårt VVO på 1375 ha mot ett aktivt viltvårdsarbete på mina marker, men intresset har varit noll.
Kan någon förklara för mig varför det är på det viset?

Användarvisningsbild

Arvid0  
#763035 Dubbelt
Senast redigerad av Arvid0 ons 06 jul 2022, 10:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Arvid0  
Huggar Herman skrev:Detta är kanske lite off topic, men jag blir förvånad att läsa om summorna som betalas för arrenden och att "folk skriker efter jaktmark".
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt byta jakträtt i vårt VVO på 1375 ha mot ett aktivt viltvårdsarbete på mina marker, men intresset har varit noll.

Tillgång och efterfrågan. Var någonstans? Tyvärr är det väl så att idag är folk i regel beredda på att betala för att slippa jobba. Tycker man ser samma i ideella föreningar och annat. Man har så pass bra lön att man hellre betalar än jobbar av det.

r93  
Arvid0 skrev:
Huggar Herman skrev:Detta är kanske lite off topic, men jag blir förvånad att läsa om summorna som betalas för arrenden och att "folk skriker efter jaktmark".

Tillgång och efterfrågan. Var någonstans? Tyvärr är det väl så att idag är folk i regel beredda på att betala för att slippa jobba. Tycker man ser samma i ideella föreningar och annat. Man har så pass bra lön att man hellre betalar än jobbar av det.

Huvudet på spiken Arvid!

Sedan vet jag inte om det har med lönen eller att allas kalender är konstant fulla!

För 15 år sedan så hade vi arbetsdagar i jaktlaget, du var tvungen att lägga tid på passröjming och tornbygge, nu är det ingen som har tid men betalar gärna högre arrende.

Användarvisningsbild

Huggar Herman  
Arvid0 skrev:Tillgång och efterfrågan. Var någonstans? Tyvärr är det väl så att idag är folk i regel beredda på att betala för att slippa jobba. Tycker man ser samma i ideella föreningar och annat. Man har så pass bra lön att man hellre betalar än jobbar av det.

Ja, förmodligen har du helt rätt i detta och jag tycker mig märka samma sak i ideella föreningar, men jag tycker ändå att det borde finnas någon som skulle vara intresserad av ett sånt upplägg.
Vi har ca. 10 mil till Oslo och 25 till Göteborg så det är inte Norrlands inland vi pratar om. 😉

alias  

Var har du presenterat förslaget (tänker på vilken målgrupp som blir mottagare av ditt erbjudande)?

Är det så att du inte ens har fått några följdfrågor angående vad "ett aktivt viltvårdsarbete" innebär?

Har du en klar bild av vad det ska innefatta för åtgärder (i så fall vore det intressant att få reda på vilka altiviteter och beräknad tidsåtgång)?

Jag upplever att det då och då dyker upp jägare/jaktlag här på forumet och söker jakträttsupplåtelser, där vederbörande torgför sina höga viltvårdsambitioner.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias ons 06 jul 2022, 16:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Huggar Herman  
alias skrev:
Var har du presenterat förslaget (tänker på vilken målgrupp som blir mottagare av ditt erbjudande)?

Är det så att du inte ens har fått några följdfrågor angående vad "ett aktivt viltvårdsarbete" innebär?

Har du en klar bild av vad det ska innefatta för åtgärder (i så fall vore det intressant att få reda på vilka altiviteter och beräknad tidsåtgång)?

Jag upplever att det då och få dyker upp jägare/jaktlag här på forumet och söker jakträttsupplåtelser, där vederbörande torgför sina höga viltvårdsambitioner.

MVH
Alias

Nu är det ett par år sedan jag försökte senaste gången, men jodå, jag har via jaktintresserade vänner fått veta att det finns andra som söker jaktmarker och presenterat vad jag skulle vilja byta jakträtter mot.

Passröjning, underhåll av jakttorn, anläggande av stödutfordringsplatser och ev. skyddsjakt.
Enligt mitt sätt att se på det de saker man skulle göra på sin egen mark om man var en aktiv och intresserad jägare och inga orimliga krav tycker jag.
(Hur lång tid det tar skiter jag egentligen i, det är ju ett kontinuerligt arbete och resultatet som räknas)

Men, då har det blivit totalt tyst så uppenbarligen är mina krav för höga mot vad som erbjuds tillbaka så jag la ner mina försök.

alias  
Huggar Herman skrev:
alias skrev:

Jag upplever att det då och få dyker upp jägare/jaktlag här på forumet och söker jakträttsupplåtelser, där vederbörande torgför sina höga viltvårdsambitioner.

MVH
Alias

Nu är det ett par år sedan jag försökte senaste gången, men jodå, jag har via jaktintresserade vänner fått veta att det finns andra som söker jaktmarker och presenterat vad jag skulle vilja byta jakträtter mot.

Passröjning, underhåll av jakttorn, anläggande av stödutfordringsplatser och ev. skyddsjakt.
Enligt mitt sätt att se på det de saker man skulle göra på sin egen mark om man var en aktiv och intresserad jägare och inga orimliga krav tycker jag.
(Hur lång tid det tar skiter jag egentligen i, det är ju ett kontinuerligt arbete och resultatet som räknas)

Men, då har det blivit totalt tyst så uppenbarligen är mina krav för höga mot vad som erbjuds tillbaka så jag la ner mina försök.

Nä, det låter inte som några orimliga krav.

MVH
Alias

Hema  
#763127 Många som jag har stött på, när det kommer till jakt, skjuter räven för att få mer rådjur att skjuta på. Sedan finns det de, som vill ha frigående höns och då är man inge gla i räven o den går det göra något åt, värre med rovfåglarna då.

Ja just ja, vi har ju våra kära katter till husdjur, så nog finns det intresse för att hålla nere stammen. Rätt/fel, ptja vi har ju lagar o regler att följa.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#763160 På ett jaktmöte för ett antal år sedan. En medlem tyckte att vi skulle anlägga en viltåker på marken och flera höll med. Dåvarande ordförande upplät både mark, traktor och redskap åt medlemmarna.
Det blev helt tyst ingen velade ta tag i saken.
Skulle tro att det bara är några procent som engagerar sig rejält oavsett klubb, förening eller organisation.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).