Logistik, Transport

VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄG?

30 inlägg 13549 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄG?

jojo72  
#762694 Hej! I mitt fall är det nödvändigt att använda grannens skogsbilväg för att kunna komma åt att sköta skogen. Eftersom vägen inte går ända fram till rågången (fattas 10 m) så tvingas jag dessutom avverka ca 4-5 av grannens träd. Jag vet att grannen skall vidtalas. Men vad säger lagen. Skogen måste väl skötas?



   TS
Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Cat554  
#762695 Tror nog du måste ta mössan i handen......

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762700 Min granne har använt vår skogsbilväg.
Viktigt att du framhåller att alla ev skador står du för.
Kanske behövs grus?

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

hfab  
#762702 Skit i vad lagen säger!
Det viktigaste är att ha en bra relation med grannen.
Ta med en kanna kaffe och en bullpåse och fråga grannen hur denne tycker att ni ska göra.


Kan ni inte finna en lösning på det viset är det dax att fundera på vad lagen säger.

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Hema  
#762711 En lösning kan vara att betala markgrannen för ett servitut, men det är absoluta inte första åtgärden.

Användarvisningsbild

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Elis76  
#762712 Prata med grannen och gå gemensamt ut i skogen och kom överens.

Krångla inte till det.

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

jojo72  
#762714 Tack. Kaffe går inte eftersom ägaren bor 60 mil härifrån. Bra relation till grannen är väl en självklarhet för alla. Jag tror men vet inte att väg får användas om det är till vad lantmäteriet kallar för "båtnad". Dvs om det inte finns någon annan möjlighet att sköta skogen. Skador skall så klart åtgärdas. Men ändå intressant att veta. Även grannar kan vara olika i sitt revirhävdande. Servitut är inte aktuellt i detta fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

jannee  
#762718 Ring "grannen", redogör för i vilken belägenhet du befinner dig i.
Fråga sedan denne om han kan tänka sig släppa till sin skogsbilväg och vad han senare vill ha i ersättning för detta.
Till syvende och sist är det grannens välvilja du blir tvingad att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Bax  
#762724 Lagen säger väl att du får använda vägen om inga andra möjligheter att ta sig till din mark finns, frågan är väl vad grannen vill ha i ersättning.
Han skulle väl kunna begära halva vägens anläggningskostnad plus att ni delar på framtida underhåll.

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762725 Pratar vi lagen så får du inte använda en meter väg som du inte har formell nyttjanderätt till, än mindre avverka träd.

Ska vi var fyrkantiga så får du börja med att ansöka till Lantmäteriet om servitut eller andel på aktuell väg så utreder de frågan och om du i formell mening har rätt till just den vägen. Finns det redan tillträde till aktuellt skifte från annat håll så har du inte behov av fler vägar hur besvärligt det än är att flytta sig inom skiftet.

Bullpåsen och generositet vid underhåll som föreslagits ovan är troligen en långt billigare lösning än att tvinga till sig väg över grannens mot dennes vilja.

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Tralsmo  
#762730 Du får göra som Janne säger till å börja me.

Funkar inte det så är det busholles råd som gäller.
Då blir de rejält krångligare.

På ett eller annat vis måste du allafall få tillgång till ditt shifte. De kommer du få. Frågan är bara hur dyrt å krångligt de blir.

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Ldsaren  
#762746 Är nog många som måste åka över annans mark eller vägar.
Erbjud tex 2% av din inkomst på avverkning och eller annat sätt.
Har liknande marker inklämda , han har jakträtten istället då jag inte jagar.

Användarvisningsbild

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

svampbob  
#762748 Har vi inte en tråd här om att gallra med autonoma drönare? Vem behöver då en skogsbilväg?

Avatar Fallback

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

ÅsaNisse  
#762765 Du får gå och cykla på grannens väg. Thats it.

Användarvisningsbild

Re: VAD SÄGER LAGEN OM MAN MÅSTE ANVÄNDA GRANNENS SKOGSBILVÄ

Rohdin  
#762775 Om vägen i fråga inte är nybyggnation. Så kommer det i dom allra flesta fallen ligga ett gammalt servitut på vägen (att du har rätt att bruka den). Om ditt fastighet nte har anslutning till annan väg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).