Bilar

Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

124 inlägg 20614 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Fredrik Reuter  
#761482 Tittar man på utvecklingen för bränsleeffektiviteten i bilmotorerna tillsammans med utvecklingen för den reala timlönen hos befolkningen så visar siffror på att det är relativt billigt att köra bil 2022. Det är Julius Andersson, forskare vid SITE på Handelshögskolan i Stockholm som kommit fram till detta tillsammans med Celina Tippmann.

Kontentan är att det är skillnad på pris vid pump och kostnad per körd kilometer och redan med att jämföra utvecklingen för effektiviteten för förbränningsmotorer visar på att det var dyrare att köra 100 km i början av 2000-talet än vad det är idag. Det har att göra med att förbränningsmotorer har blivit 50 % effektivare på drygt 20 år.

Lägger man till att den genomsnittliga reala timlönen ökat med nästan 40 procent mellan 2000-2022 så visar siffrorna att det trots ett rekordhögt dieselpris är relativt billigt att köra bil idag.



   TS
Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

jannee  
#761486 i början av 70 talet kunde jag köra 9 mil för vad jag fick i lön/timme - då efter skatt.
Idag räcker pengarna bara till knappt 8 mil.
Man måste nämligen räkna på vad man får ut EFTER skatt.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Rohdin  
#761501 Gäller ju också bara om man har ny bil ?
Och då ska man väl även räkna in inköp med mera i kalkylen.
Kostnad för delar/service.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Vedproducent  
#761503
Fredrik Reuter skrev:Tittar man på utvecklingen för bränsleeffektiviteten i bilmotorerna tillsammans med utvecklingen för den reala timlönen hos befolkningen så visar siffror på att det är relativt billigt att köra bil 2022. Det är Julius Andersson, forskare vid SITE på Handelshögskolan i Stockholm som kommit fram till detta tillsammans med Celina Tippmann.

Kontentan är att det är skillnad på pris vid pump och kostnad per körd kilometer och redan med att jämföra utvecklingen för effektiviteten för förbränningsmotorer visar på att det var dyrare att köra 100 km i början av 2000-talet än vad det är idag. Det har att göra med att förbränningsmotorer har blivit 50 % effektivare på drygt 20 år.

Lägger man till att den genomsnittliga reala timlönen ökat med nästan 40 procent mellan 2000-2022 så visar siffrorna att det trots ett rekordhögt dieselpris är relativt billigt att köra bil idag.

Jämför med dom bilarna som kördes på den tiden så är dom där 50 procent effektivare bilar i dag helt fel.
https://www.bytbil.com/nyheter/test-cho ... -nya-15648
Därmed faller hela påståendet i rubriken också.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

anersimyra  
#761507 Jag har kört ”en liter milen bilar” sen 1986 och har för tillfället en bränslekostnad på drygt sextusen inklusive moms per månad vilket förstås gör det betydligt dyrare i dagens läge. Jag skulle förstås kunna börja att köra min Fiat strada som förstaval igen och skulle då kapa ner kostnaden till runt tretusen inklusive moms per månad. Att nya bilar generellt har blivit snålare kan knappast stämma då dagens bilar är både större och har en motorstyrka som torde betraktats som extrem för trettio år sedan, dessutom har väl medelfarten på våra vägar ökat väsentligt de senaste tjugo trettio åren.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

hlb  
#761515 Mycket är både rätt och fel här. Jag körde myyyycket bil i Sverige från 1960 och framåt. När Volvos B18, som tålde att pressas, kom i början av 60-talet ökade marsch-hastigheten bland de handelsresande till runt 120- 140 km/tim. Detta pågick fram till sept -67 när nya fartgränser infördes i samband med högertrafiken. Dagens volvo-bilar är ca bortåt 30% tyngre än Amazon och 140. Jag var nog snabbare till Stockholm då än nu trots mängder av omkörningar, men förbrukningen då låg strax över 1 l/mil. Idag kör jag samma sträcka strax över 0.5 l/mil. Skulle dock sammantaget säga att motorerna bara kräver drygt halva bränslemängden mot förr.
Glömde att bensinen låg under en krona litern, men min ingenjörslön var 1500:-/mån. Huu, så många parametrar.
Senast redigerad av hlb mån 20 jun 2022, 20:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

tallen100  
#761516 Att det skulle vara billigare att köra bil idag än i början på 2000 talet tror jag är rent snicksnack.
Bränsleeffektiviteten har väl ökat, men det äts ändå upp av allt annat lull lull, större bilar, onödigt stora motorer, klimatanläggningar och dieselvärmare som måste vara med och gå i vissa bilar för att få motorn att komma upp i nog hög temperatur för att partikelfiltret ska kunna renas....
Och service och reperationer ska väl räknas med, förr gick det att göra det mesta själv, nu är det verkstad som gäller.
Det var allt bättre förr.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Bosse1  
#761520 Skattesänkningen med 1kr och 80 öre saknar motstycke i svensk historia 🤣 🤣
Är det Putin priser när vi har världens högsta bränslepris ?? Nej, nej.
Senast redigerad av Bosse1 mån 20 jun 2022, 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

svampbob  
#761528 Resonemanget nedan är skrämmande dåligt. Är det eftersträvansvärt att vi skatta allt så högt så att marknadspriserna helt spelar ut sin roll?
Med detta tankesätt så borde vi ha 500% eller 1000% moms på maten för då påverkas konsumenterna i princip inte alls om bönderna för en krona mer för mjölken.

"Så bör beslutsfattarna sänka bensinskatten? Det kanske överraskande svaret är att en sänkning av de befintliga bensinskatterna är kontraproduktivt på medellång och lång sikt. Eftersom punktskatterna är fasta och inte varierar med oljepriset, minskar de volatiliteten i pumppriset genom att dämpa fluktuationer i marknadspriset på råolja."

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Heavy_D  
#761538 Oavsett om en V60 T5 med 250hk drar 0,69 eller 0.96L/mil så är väl det effektivare än en Amazon på 86hk som drar 0,83L/mil?

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Vedproducent  
#761542
Heavy_D skrev:Oavsett om en V60 T5 med 250hk drar 0,69 eller 0.96L/mil så är väl det effektivare än en Amazon på 86hk som drar 0,83L/mil?

Men påståendet var att det ändå är historiskt billigt att köra bil. Det är ju inte sant alls om man kör med bilar som i många fall drar mer nuförtiden än förr. När dessutom så många andra kostnader ökat kraftigt. Jag själv betalar tex drygt 14000 kr i bara fordonsskatt om året. Men antar att det nu syftas enbart på bränsleförbrukningen. Att en motor med samma antal hk och samma vikt på bilen har blivit effektivare är nog alla överens om. Men det är inte sånna bilar som vi kör med i dag så påståendet faller då naturligtvis.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Fredrik Reuter  
#761543 Fast nationell statistik visar på en rejäl effektivisering, jag gissar att man skulle kunna hävda uppemot 50 % som grundartikeln skriver. Data från Naturvårdsverket: https://www.naturvardsverket.se/data-oc ... eselbilar/

NV skriver att effektiviseringen motverkas något genom att större bilar blivit populärt i Sverige. Andra hävdar att inblandningen av biodrivmedel har ökat förbrukningen. Kanske därför det skedde ett trendbrott 2016?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Vedproducent  
#761547 Det är nog bara teorisiffror likt den för Volvon som i verkligheten drog 0,96 liter milen mot 0,69 i körcykeln. Jag har aldrig haft någon bensinbil som dragit mindre än en liter milen så dom i blandad körning. Varken för 35 år sen eller i dag. Så dom här siffrorna tror jag inte alls på annat än i teorin möjligen i någon föråldrad körcykel.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

hlb  
#761554 Min körcykel är över 350 000 mil.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Camaro1969  
#761557
Vedproducent skrev:
Fredrik Reuter skrev:Tittar man på utvecklingen för bränsleeffektiviteten i bilmotorerna tillsammans med utvecklingen för den reala timlönen hos befolkningen så visar siffror på att det är relativt billigt att köra bil 2022. Det är Julius Andersson, forskare vid SITE på Handelshögskolan i Stockholm som kommit fram till detta tillsammans med Celina Tippmann.

Kontentan är att det är skillnad på pris vid pump och kostnad per körd kilometer och redan med att jämföra utvecklingen för effektiviteten för förbränningsmotorer visar på att det var dyrare att köra 100 km i början av 2000-talet än vad det är idag. Det har att göra med att förbränningsmotorer har blivit 50 % effektivare på drygt 20 år.

Lägger man till att den genomsnittliga reala timlönen ökat med nästan 40 procent mellan 2000-2022 så visar siffrorna att det trots ett rekordhögt dieselpris är relativt billigt att köra bil idag.

Jämför med dom bilarna som kördes på den tiden så är dom där 50 procent effektivare bilar i dag helt fel.
https://www.bytbil.com/nyheter/test-cho ... -nya-15648
Därmed faller hela påståendet i rubriken också.



exakt så

en beställd rapport för att visa på något man önskar visa

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).