Motorsåg och handhållet

Dagens fynd? Partner p500

11 inlägg 7622 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Dagens fynd? Partner p500

qvarne2  
#759221Köpte denna såg idag. Okänt skick.
1653755236_20220528_162752.jpg

Kom hem med den och då var det ingen gnista. Den trevliga blandningen av olja och sågspån som geggat runt och täckte tändspolens kontaktytor. Rengöring och sedan hade den gnista. Efter att ha matat den lite för hand direkt i förgasaren så började det sovande membranet pumpa upp lite bensin och kom igång. Och den gick fint på tomgång.

1653755272_20220528_181456.jpg

Partner p500 alltså. 49cc såg från 80 talet jag antar att det bör vara en hyfsad såg. Vad har ni för erfarenheter med denna såg och vad är bra/mindre bra med den?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dagens fynd? Partner p500

Nyborg  
#759246Rapp såg, även om min är lite sliten. Kastskyddskåpan är (tycker jag) lite klen, har fått förstärka med lite brickor. Har lite problem med tomgången, men den används inte mycket. Bara till enstaka kap. Finns kraft i den i alla fall! 😀 👍 💪 🌲 🌳

Användarvisningsbild

totte  
#759265Sista generationen riktiga Partner. Alla senare är konsumentsågar av skiftande kvalitet. En bra arbetshäst och ett klart fynd. Kosta på den nya membran så blir den lättstartad och går bra.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759273Partner 500. Inte P500 sen är inte likadan.
500 fanns i några varianter och hade de fortsatt säljas hade de sålt bra idag!
Storebror 5000 och 500 har mycket gemensamt lika så Husqvarna 50 Rancher, Jonsered 490/590 och några till.
Bra såg som ofta går utan större krångel.
De sista var helgula o hette Formula 500

Användarvisningsbild

qvarne2  
#759304Idag så tänkte jag låta 500aN^ få smaka lite trä och faktiskt testa den, och satan vad den sågade! Nu är jag ju helt grön så det här kändes som att dra en varm katana genom smör i princip. Ni får ursäkta foppatofflorna, insåg rätt fort att man inte ska ha skor med hål i när man sågar med motorsåg. Jag tycker nog den var värd de 200kr jag köpte den för. Krävdes ju lite pill att få gnista och sånt men det är ju bara kul. Synd bara att jag inte har någon ved att såga. 😢 Här har ni i alla fall videon: https://streamable.com/8a60hq

TS

fs480  
#760794Bra såg, hade först en Partner 400 sen 500 och sen 5500 och sedan i många år 540. Gick bra

Användarvisningsbild

#760872400 är horisontellt vevhus och plast kropp.
Inte i samma modell familj.

Det kom en 500 till senare som var helt gul istället för svaft vevhus som de första hade.
Senast redigerad av Mange tis 14 jun 2022, 16:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

qvarne2  
#760875På typskylten står det faktiskt "p500 " 😀 Men det betyder väl "partner 500". Jag tycker sågen är rätt bra. Smög upp till en granne och sågade upp en hel gran som hade rasat ner. Den är dock inte så attraktiv till utseende om jag får säga det själv. Påminner ju lite om en plastig leksak om man jämför med jonsered eller husqvarna från samma tid. Det måste vara den gula färgen. Oljelocket är ju sämst också, väldigt plastigt och underdimensionerat. Men själva sågen fungerar ju bättre än mina jonsered tycker jag. Den har bra med kraft.

TS
Användarvisningsbild

#760896Ta gärna en bild på typskylten.

500 är inte särskilt plastiga. Topp o luftfilterkåpa är i plast, inte vevhus eller tank.
400 är i plast förutom motordelar.

Användarvisningsbild

Timmy77  
#795512Åkte till tippen för att slänga lite skrot och nere i metallcontainern låg en såg och två kastskyddskåpor (partner) . Eftersom jag saknat ett bromsband till min gamla 450 så började jag fiska och fick upp allt. På väg därifrån börjar jag ångra mig och undra varför man plockar på sig massa skräp men väl hemma börjar jag konstatera att sågen (partner 500) var i väldigt fint skick. Kollar över lite, häller i soppa och börjar dra, vipps är den igång.
Varvar lite försiktigt och stänger av. Monterar svärd och kedja från 450 :n och kör igång igen, inga problem nån stans . Sågen ser knappt körd ut. 💪 🌲. Ska beställa svärd och kedja. Ska man slå till på 15"? Kommer mest vara back-up och vedkapare.

Användarvisningsbild

Timmy77  
#795513Och ena kastskyddet passade rakt av på 450:n
Dubbelvinst!!!

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).