SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwas batterimaskin - besök i fabriken (video)

6 inlägg 3897 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Malwas batterimaskin - besök i fabriken (video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#759542 Malwas utvecklingsprojekt för att ta fram en el- och batteridriven skogsmaskin är redo att visas upp. Maskinen, som i grunden är en Malwa 560 Kombi, kommer att visas upp på Elmia Wood 2022 nu i dagarna och den ska vara klar att köra. Skogsforum fick en titt bakom kulisserna i Malwa-fabriken och en lång intervju med Magnus Wallin som berättar mer om tekniken. Ni kan se hela intervjun i den här videon:





   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwas batterimaskin - besök i fabriken (video)

JAndersson  
#759596 Intressant reportage, kom fram ny information och detaljer som jag ej hört om tidigare. Har läst om detta projekt på Ny Teknik och då nämndes det mer om själva idén med om varför man ville ha ett utbytbart batteri. Nu lyckades jag inte söka rätt på den artikeln, men hittade denna information om själva projektet hos Rise som jag tror kan vara av intresse, se https://www.ri.se/sv/press/batterierna- ... kogsbruket

Tror att detta kan bli riktigt bra på sikt. Men så klart mycket som måste redas ut och undersökas så bra att man startat detta projekt nu även om det nog tar några år innan tekniken är fult mogen.

Avatar Fallback

Re: Malwas batterimaskin - besök i fabriken (video)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759598 Fint reportage! Kommer det något runt provkörningen?

Användarvisningsbild

Re: Malwas batterimaskin - besök i fabriken (video)

generationsskifte  
#759615 Intressant! Man kan fråga sig hur mycket det sänker avverkningskostnaderna i slutändan om det blir att maskinerna i framtiden går på rent batteri.

Användarvisningsbild

Re: Malwas batterimaskin - besök i fabriken (video)

HannuRöj  
#759618 😀 Säkert har en skotare med batteridriven hydraulpump sitt ägen plats i marknaden. Finns ju forklift, hjullastare mf som har visat sig pålitliga och ekonomiska.

Det som jag skulle föredra för nästa utväcklingsfas är ersätta hydrauliska navmotorer med elmotorer eller med en elmekaniska drivlina. Hydraulisk drift är det som tar mest energi vid skotning. Oavsett är energikällan batteri eller diesel/dieselgenerator.


Lycka till med projektet och företaget, Magnus!

Användarvisningsbild

Re: Malwas batterimaskin - besök i fabriken (video)

JAndersson  
#759708
generationsskifte skrev:Intressant! Man kan fråga sig hur mycket det sänker avverkningskostnaderna i slutändan om det blir att maskinerna i framtiden går på rent batteri.

Min väldigt förenklade beräkning kom fram till att besparingen per m3fub borde bli ca 30 kr med en eldriven skotare. Detta baserat på;
Förbrukning diesel 2 liter per m3fub
Energiinnehåll diesel: 9,8 kWh / liter
Energiförbrukningen eldriven skotare ca en fjärdedel av energiförbrukning dieseldriven skotare
Bulkkostnad diesel: ca 19 kr / liter exklusive moms
Elkostnad ca 1 kr per kWh exklusive moms

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).