Skogsnyheter

Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

58 inlägg 13111 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

Fredrik Reuter  
#758792 Idag kom branschföreningen Skogsindustriernas marknadsrapport för mars månad 2022. Summa summarum är att det inte verkar finnas något stopp för varken leveranser eller priser. Anledningen är nu främst att Rysslands invasion av Ukraina har skapat ett marknadskaos där köpare köper i princip vad som helst, till vilket pris som helst.

Under mars månad producerade sågverken första gången någonsin över 2 miljoner kubikmeter sågad vara (under en månad). Detta ger en årstakt på 24 miljoner kubikmeter sågad vara, en siffra som bakåt i tiden legat runt 16 miljoner kubikmeter. Det är prisrekord på nästan alla sortiment inklusive blekt sulfatmassa ($1400/ton) och till och med grafiskt papper går bra på grund av många nedläggningar som skapat ett utbud.

Läget på virkesmarknaden just nu är något som skogsägare måste förstå. Till dagens priser så ger skogsägarna bort värdefull råvara. Riktpriser utifrån dagens rapport får bli 1500 kr/m3fub på normalt grantimmer och 700 kr/m3fub för barrmassaved. Troligtvis är detta golv-nivåer med tanke på dagens konjunktur.

Se nu till att hålla på virket och vägra teckna avverkningsavtal tills ni får skäligt betalt för den nu brutalt efterfrågade råvaran. Tar inte skogsägarna denna chans så kan det vara ett förspillt unikt tillfälle att lämna EU:s prisdike på virke som nu Sverige befinner sig!




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

Mellberg  
#758812 Teckna bara avtal med din skogsägareförening om du måste avverka. Egentligen gäller detta hela tiden, om du på sikt vill ha största möjliga avkastning, på ditt skogsbruk.

Även Norra lämnar nu efterlikvid, det gör inte bolagen. Dessutom får du betalt för alla träd? 👍

Fick nyss en prishöjning från ett bolag, bruttopriset för barrmassa 310 kr och grantimret var 700 kr toppmätt.

Ett säljstopp till bolagen, kommer att reducera deras rotstående lager och då tvingas de på sikt höja sina priser .

Privatskogsbrukets svikare är de som hela tiden fortsätter att sälja till bolagen till reapriser. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

hlb  
#758813 Mellberg kör med sin propaganda ungefär som Putin. Här på SFO finns det väldigt många kloka skogsägare, som inte levererar timmer till Södra eller annan förening och det blir bara fler och fler. "Reapriser", skall väl vara högsta priser.

Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

Mellberg  
#758814
hlb skrev:Mellberg kör med sin propaganda ungefär som Putin. Här på SFO finns det väldigt många kloka skogsägare, som inte levererar timmer till Södra eller annan förening och det blir bara fler och fler.


Kloka skogsägare som vill har bra betalt ,satsar på sin förening. Övriga får naturligtvis fortsätta att skänka bort sitt virke till bolagen. Vad som är klokt med det, måste du förklara. =))

Södra är ju stjärnan. Tyvärr har jag inte skog i Södraland. Ni som har det är bara att gratulera. 😎

Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

hlb  
#758815 Rätt lik Bagdad Bob faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

Sjögården  
#758817 Södrastämman har idag fastställt årsbokslutet för 2021 och konstaterar att summan av efterlikvid, insatsemission och ränta på emitterade insatser ,över marknadsränta, i mitt fall ger ca 400kr per avverkad fub under 2021.
Genomsnittsmedlemmen får dryga 200 kr per fub med samma beräkning.
Naturligtvis hade man kunnat strunta i att avverka eller sålt till någon annan och fått en del av dessa pengar i alla fall.
Men totalt sett ger detta trots allt ett mervärde för min gård.
Och det som är kvar i föreningen borde rimligtvis kunna ge avkastning i många år framöver.
Var och en gör som man vill men åtminstone jag är glad att inte den gamla granskogen står och väntar på granbarkborre och knärotsinventerare… 😉

Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

hlb  
#758820 Sjögården beskriver verkligheten och är värd att lyssna på. Allt detta har vi med i våra kalkyler vid varje leveranstillfälle och ändå blir det nästan aldrig timmerleveranser till Södra. Jodå, jag är väl utbildad både i matematik, företagsekonomi och förhandlingsteknik.

Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

Mellberg  
#758826
hlb skrev:Rätt lik Bagdad Bob faktiskt.


=)) =)) =))

Grattis ni i Södra, hela 400 kr i efterlikvid. Svider hos er som inte levererade till föreningen givetvis , i detta fall Södra.

Ingen fick någon efterlikvid från bolaget man sålde till för reapris ..surt för dessa ...

Undrar vem som är "Bagdad Bob" på detta forum ... 👎

Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

Vedproducent  
#758830
Mellberg skrev:
hlb skrev:Rätt lik Bagdad Bob faktiskt.


=)) =)) =))

Grattis ni i Södra, hela 400 kr i efterlikvid. Svider hos er som inte levererade till föreningen givetvis , i detta fall Södra.

Ingen fick någon efterlikvid från bolaget man sålde till för reapris ..surt för dessa ...

Undrar vem som är "Bagdad Bob" på detta forum ... 👎

Ja det är ju roligt det gett lite avkastning när man investerat pengar i ett företag. Det är ju väldigt många företag som gjort det på börsen och också många företag som gett en otroligt mycket bättre avkastning än Södra. Men sånt vet man ju aldrig med säkerhet. Men det är pengar man valt att investera där i stället för någon annanstans. Jag kan ju lika gärna räkna min avkastning från tex Tesla och slå ut per avverkad kubik. Det beloppet vågar jag inte ens skriva här.
Nej min poäng som jag vill komma till är att pengarna som är låsta i Södra knappast tillhör virkespriset och då är det förlikviden hos konkurrerande företag det ska jämföras med.
Är själv medlem i Södra och har senaste 3 åren levererat min massaved och lite Kubb dit men när det blir aktuellt med en större avverkning så blir den utlagd och konkurrensutsatt och då är inte Södra med längre.

Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

Sjögården  
#758838 Man gör naturligtvis som man tycker är bäst för sitt eget företag.
Min åsikt är att Södra knappast kan betraktas som en kapitalplacering som vilken som helst.De pengar som behålls i Södra eller om man köper emitterade insatser är långsiktiga och används för att skapa en långsiktigt bra lönsamhet för skogsgården.
Därav mitt resonemang att för att se nytta av avkastningen av medlemskapet som en extrabetalning för sålt virke.
Jag är fullständigt medveten om att det optimala är att maximera sitt insatskapital och dra nytta av avkastningen av det och samtidigt sälja virket till den som betalar bäst.
Över en konjunkturcykel händer det faktiskt att det är Södra.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

Sjögård 4  
#758871 ...
Senast redigerad av Sjögård 4 mån 03 jun 2024, 22:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

r93  
#758878
Sjögården skrev:Man gör naturligtvis som man tycker är bäst för sitt eget företag.
Min åsikt är att Södra knappast kan betraktas som en kapitalplacering som vilken som helst.De pengar som behålls i Södra eller om man köper emitterade insatser är långsiktiga och används för att skapa en långsiktigt bra lönsamhet för skogsgården.
Därav mitt resonemang att för att se nytta av avkastningen av medlemskapet som en extrabetalning för sålt virke.
Jag är fullständigt medveten om att det optimala är att maximera sitt insatskapital och dra nytta av avkastningen av det och samtidigt sälja virket till den som betalar bäst.
Över en konjunkturcykel händer det faktiskt att det är Södra.. 😉


För oss mindre skogsägare är man väldigt tacksam över södra, tog in priser i höstas på 4 ha avverkning enda som svarade var ata, var i princip samma pris som södra, och när jag vet att det blir efterlikvid hos södra då det går galet bra nu så är det inte ett svårt val.

När man har så lite skog som jag har så huggs det inte så ofta och det vet bolagen om, då är det svårt att förhandla när det kanske är tio år till nästa avverkning, dom vinner absolut ingenting på att lägga energi på mig.

Grannen med 400 ha+ blir ständigt uppvaktad av alla inköpare.

Avatar Fallback

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

mappe70  
#758890 Är Södramedlem sedan ca 25 år tillbaka. Har sålt allt virke till Södra utom vid tre tillfällen då jag sålt slutavverkningar till privata sågverk. Min utdelning från Södra som det beslutades om igår hamnar på ca 978 000 kr på mina 495 ha prod. Skogsmark. Det blir nästan 2000 kr/ha. Även om inte Södra betalar bäst vid det specifika försäljningstillfället så tjänar man över tid att sälja till Södra.

Användarvisningsbild

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

hlb  
#758893 Med det skogsinnehavet kanske mappe70 har rätt. Många säger att Södra favoriserar de stora skogsägarna, där man får lägre omkostnader per volym och ingen kan väl hindra dem från det.

Avatar Fallback

Re: Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

r93  
#758936
hlb skrev:Med det skogsinnehavet kanske mappe70 har rätt. Många säger att Södra favoriserar de stora skogsägarna, där man får lägre omkostnader per volym och ingen kan väl hindra dem från det.


Min uppfattning är raka motsatsen, jag blir lika väl/illa behandlad av södra som grannen.

Däremot när bergs för många år sedan körde sönder våra vägar så blev grannens gods reparerat, men inte hos mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).