Virkesmätning och Matrisfub

Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

70 inlägg 38311 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75800
Bertilsson skrev:Den köparpart som Mangan anser står för bästa moralen i marknaden ligger inte bra till.

Mangan skrev. Jag tycker du skall ge fan i att försöka lägga åsikter i min mun! 😡 Jag rekommenderar inte köpare, bara affärsmetoder.

Du missbedömer sammanhanget. Jag skrev inte att du rekommenderar köpare.

Det viktiga vid leveransrotköp är att alla köpare får samma förutsättningar, så att man kan jämföra betalningen innan kontrakt skrivs. Vill ni specificiera omräkningstal istället för de som VMF använder, så gör det i anbudsunderlaget.

Det är den hjälpen flera ber dej om eftersom det nu förutsätts att du vet principen för hur andra skäliga omräkningstal tas fram.
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75803
Bertilsson skrev:
Bertilsson skrev:Den köparpart som Mangan anser står för bästa moralen i marknaden ligger inte bra till.

Mangan skrev. Jag tycker du skall ge fan i att försöka lägga åsikter i min mun! 😡 Jag rekommenderar inte köpare, bara affärsmetoder.

Du missbedömer sammanhanget. Jag skrev inte att du rekommenderar köpare.


Det var en lögn, oavsett sammanhang.

Det viktiga vid leveransrotköp är att alla köpare får samma förutsättningar, så att man kan jämföra betalningen innan kontrakt skrivs. Vill ni specificiera omräkningstal istället för de som VMF använder, så gör det i anbudsunderlaget.

Det är den hjälpen flera ber dej om eftersom det nu förutsätts att du vet principen för hur andra skäliga omräkningstal tas fram.
Bertilsson


Vilka har bett mig om omräkningstal?

Om någon annan än Bertilsson vill ha hjälp, fråga gärna själva.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75805
Mangan skrev. Det var en lögn, oavsett sammanhang.

Du anklagar på ett märkligt sätt. Förklara!
Jag vet vad jag skrev.

Mangan skrev. Om någon annan än Bertilsson vill ha hjälp, fråga gärna själva.

Hjälpen är inte nödvändig för mej. Eftersom Mangan väljer vilka han hjälper så är det upp till er andra att ta ställning.
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75808
Bertilsson skrev:
Mangan skrev. Det var en lögn, oavsett sammanhang.

Du anklagar på ett märkligt sätt. Förklara!
Jag vet vad jag skrev.


Du skrev "Den köparpart som Mangan anser står för bästa moralen i marknaden ligger inte bra till." vilket är lögn efter som jag inte har skivit något om vilken köparpart som har bäst moral.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Fredrik Reuter  
#75821 Het.
Hetare.
Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Tänk innan ni skriver, håll er ifrån personangrepp och lyft upp blicken och se helheten i kärnfrågan.
Kanske är vi något bra på spåren här?

Jag kommer rensa irrelevanta inlägg i denna tråd, samt svara på PM och anmälningar så fort jag kan!

Trevlig söndagkväll på er alla! :-bd

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

massa-ved  
#75826 Då kanske diskusionen kan återgå till det trådskaparen menade när han skapade tråden.
Råd och tips angånde avverkning, för och nackdelar med de olika försäljningssätten.
Inget av försäljningssätten är optimalt i alla lägen tex om det är stort sug efter råvara kan rotpost eller lev.rotpost
var ett bra alternativ är läget det omvända är nog inte köparna så villiga att lägga så höga bud, dessutom får man inte ut nåt mervärde om det det skulle visa sig vara träd med högre kvalitet än man räknat med. Vi behöver inte gå tillbaka till träpatronerna och baggböleriets tid för att hitta skogsägare som har blivit lurade vid rotpost och lev.rotpost försäljning.
Ibland kan nog avverkningsuppdrag vara att föredra fast det har ju vissa andra nackdelar.
Erfarenheter ni som använt de olika sätten att sälja på?

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75829 Hur blir man lurad vid rotpost? Lurad vid leveransrotköp kan man bli om avverkaren inte tar allt som står där (såg något exempel om det i Skogen för något år sedan). Bägge dessa former går ju ut på att förutsättningarna är lika för alla köpare, och att man kan jämföra anbuden.

Jag skulle vilja hänga kvar lite runt "mervärde om det skulle visa sig att träden har högre kvalitet", och ställer frågan:
Är det säkert att ett träd som klassas i en högre klass av VMF har ett större värde för köparen, och är det säkert att ett träd som klassas i en lägre klass av VMF har ett lägre värde för köparen?

VMF har ju minskat antalet klasser för gran från 5(?) till 2. Där den ena ser ut som fan, och den andra är någorlunda rak i alla fall.

Min erfarenhet vid avverknibngsupdrag är att man inte får känsla av att avverkaren/köparen lägger två strån i kors för att höja ersättninge till mig. Och hela upplägget beror tyvärr på att det är köparens ansvar att göra det som ger bäst betalt för säljaren. Att köparna föredrar avvekningsupdrag kanske kan ge en ledtråd till vilket som är bäst för säljaren? :-)

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

massa-ved  
#75862 Använde nog fel ord när det gäller rotpost stämplad volym kan skilja en del mot verklig fast givetvis kan det slå åt bägge håll. Du vet vad du får lätt att jämföra olika bud men inte om du fått mer eller mindre än det faktiska värdet på virket.

Levrotpost kan man lurad på eller om du vill använda ett annat ord. Trodde vi prata om mervärde(ersättning) till skogsägaren. Tex om inte säljaren har så bra kunskap, köparen har det alltid. Om andelen röta är mindre än man beräknat och ett antal rotbitar blir timmer istället för energi/massaved så blir det pengar som köparen tjänar inte skogsägaren för att nämna några ex.

Gran har minskat från 4 till 2 tallen var 5 är 4 nu lättare att få klass ettor på tall nu nästan omöjligt förut med tallen som växer runt här.

En anledning till att köparna föredrar au är nog att de kan hålla inne med betalning så in i h..vete länge i många fall jämfört med de andra sätten finns säkert fler. Entreprenören spelar en inte oansenlig roll för resultatet inte bara köparen.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75887 Vid avverkningsuppdrag så är köpare och deras entreprenörer samma sak för mig, det är köparen som anlitar entreprenören.

Jag påstår att det faktiska värdet på din skog är precis vad du får betalt för det, vid rotpostförsäljning. Vilket annat värde skulle det kunna bli? Och vid leveransrotköp med bruttovolym, vad förlorar säljaren på om det blir timmer eller massaved? Att köparen tjänar mer eller mindre påverkar inte skogsägarens förtjänst (direkt).

AU ger två saker, den ena är att skogsägarne tar alla risk och kostnader för dålig kvalitet, slarvigt apterat och tillrett, naturvård(!), slarvigt skotat, insnöat virke, borttappat virke, felmätning mm. Den andra är att det är OMÖJLIGT för säljaren att helt enkelt sälja till den som betalar bäst.

Dessa två skäl gör att inköpare ÄLSKAR avverkninsguppdrag, och istället vill vara kompis med dig. För när du inte kan gå efter pris, då får du ta den som verkar trevligast.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

bevakare  
#75891 Hej på er........
En klok person sa till mig, behandla virkes köpare som "bilhandlare" dvs det är olika grader i helvetet.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75895 Virkesköparna pinkar ju in sina revir också. Har man sålt till samma köpare i en längre tid så "äger" köparen den skogsägaren. Bjuder han sen ut en rotpost så kan andra aktörer dra sig för att bjuda för att inte "störa" marknaden. De lämnar "artighetsbud" baserade på prislistorna och inget mer. Köparna har ju ett gemensamt intresse av att inte priserna drivs upp.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75909
Mangan skrev:AU ger två saker, den ena är att skogsägarne tar alla risk och kostnader för dålig kvalitet, slarvigt apterat och tillrett, naturvård(!), slarvigt skotat, insnöat virke, borttappat virke, felmätning mm. Den andra är att det är OMÖJLIGT för säljaren att helt enkelt sälja till den som betalar bäst.

Dessa två skäl gör att inköpare ÄLSKAR avverkninsguppdrag, och istället vill vara kompis med dig. För när du inte kan gå efter pris, då får du ta den som verkar trevligast.


Detta borde vara lagstadgad varningstext som står överst på alla virkesprislistor,ung. som cancervarning på ciggpaketen.Kan kompletteras med virkesstöld,valutarisk och kreditkostnader.
Argument FÖR AU tror jag inte virkesköpare behöver hjälp med.
/Nisse

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

New holland patu  
#78007 Jag fick veta att rotpostaffärerna ger det dyraste timmret för sågverken. Det är värt en viss premie att kunna ha en post stående för att kunna avverka den när sågverket behöver den som bäst, ex brist på råvara, skogen passar in på en specifik affär i nästa led, passande sortiment mm. Stämmer detta bör det vara det bästa försäljningssättet för skogsägaren. Informationen kommer från en fd. inköpare som lämnat branchen så han borde inte ha någon anledning att komma med osanning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78850 Citat från Land: "Apropå höra av sig så har det ringt ytterligare några skogsägare och berättat om hur illa det står till på virkesmarknaden. Per blev lurad i ett leveransrotköp. Köparen valde att inte avverka skog i ett svåravverkat område med lägre intäkt som följd och ett trassligt delbestånd kvar. Han fick även ett vrakavdrag på hela 8 procent!

Frågan är hur länge ni svenska skogsägare ska fortsätta att ge bort vrakvirke och dessutom ta hela kostnaden för de eventuella fel som begås vid avverkningar som du lejer bort?"

Bra att media håller ett öga på virkesmarknaden.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

charger  
#82691 Hej ja med allt fusk som virkesköpare använder sig av idag,kan man göra så här ,tagör en mkt noggrann uppskatt-
ning av den avdelning som ska avverkas säg 1000fub,ta in anbud som ett leveransrotköp ,du blir erbjuden
380kr/fub,kräv betalt för minst 950 fub alltså 361 000 kr. du slipper tjat om att få skördarnotan tex
och skulle man få den så försöker dom skriva ut den innan avverkningen är klar,
I dalarna är fusket utbrett .money talks bullshit walks

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).