Jeg har nylig fått kjøpt 2stk Dolmar sager, en 460 og en PS 5105.
Begge sagene er i god stand og 460 gikk igang etter litt TLC og går veldig bra.
Men det samme kan ikke sies om 5105, denne tror jeg har gått maks 2tanker siden ny.
Sagen ser veldig bra ut utvendig og innvendig.
Stempel og sylinder ser nytt ut, når jeg fjernet eksos.
Eksos er ikke misfarget av varme og sagen ser generelt veldig bra ut.
Det kan virke som om den fikk en feil rett etter kjøp og bare har blitt liggende.
-kompressjon er bra og den trekker bensin inn i sylinderen.(Byttet membran og pakning i forgasser)
Men så kommer vi til gnist, den var ikke der.
Når jeg ser ned på svinghjulet så er det en liten stripe i magneten.
Så jeg åpnet sidedekselet og her ser jeg at coil ligger inntil svinghjulet.
Demontert coil og sjekker. Finner ingen feil.
Monterer denne på nytt med shims mellom svinghjul og tester.
Nå har vi gnist, men svak gnist med Bosch-pluggen.
Tester med en NGK, litt bedre.
Så tester jeg med en "Kina"-kopi plugg som har veldig bra gnist.
Monterer sammen for å teste.
Og den tenner, men starter ikke.
-Vakumslanger er ok.
-Ledninger er ok
-Luftfilter er ok
-Kompressjon er ok
-Bensin ser ut til å være ok(plugg blir bløt og lukter bensin ved demontering av plugg)
Kan det være at coilen har tatt skade og ikke leverer nok spenning til at sagen kan starte?
Har en ny coil som er til en Dolmar betongsag, men denne var akkurat litt for stor og passet ikke.
Noen som har noen tips om disse Dolmar sagene?
Alle tegn tyder på at den skal starte, men den vil ikke helt enda.
Alle tips mottas med takk!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto