Motorsåg och handhållet

Bränslediskussion återigen

36 inlägg 4999 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bränslediskussion återigen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757828
DennisCA skrev:Baserat på flera inlägg i denna tråden börjar jag undra, är Aspen den enda alkylatbensinen värt att köra på? Jag har oftast bara köpt det som finns, just nu har jag nån orange dunk jag köpte på en lokal affär. Färdigblandad 2T

Jag har kört med OKs 4T-alkylat i många år nu. Oblandad till gräsklippare, jordfräs och Järnhäst (alla med Honda-motorer 😀) och blandad med HVAs 2-taktolja till sågar och röjare. Gräsklipparen startade på andra rycket nu i helgen med bensin som stått i tanken hela vintern.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757835 Skifta bränsle är oftast inte nån vidare bra ide.
Inte allt bränsle är värt namnet.

Aspen är bra och stabilt bränsle.

Avatar Fallback

Re: På Bänken.

tallen100  
#757839
th skrev:
DennisCA skrev:Baserat på flera inlägg i denna tråden börjar jag undra, är Aspen den enda alkylatbensinen värt att köra på? Jag har oftast bara köpt det som finns, just nu har jag nån orange dunk jag köpte på en lokal affär. Färdigblandad 2T

Jag har kört med OKs 4T-alkylat i många år nu. Oblandad till gräsklippare, jordfräs och Järnhäst (alla med Honda-motorer 😀) och blandad med HVAs 2-taktolja till sågar och röjare. Gräsklipparen startade på andra rycket nu i helgen med bensin som stått i tanken hela vintern.

Alkylat är alkylat.. 🤓

Avatar Fallback

Re: På Bänken.

jannee  
#757840 Aspen är nog bra eftersom Mange säger så.
Har dock själv ENDAST kört på vanlig handelsbensin i över 60 år och för mig har det inte varit några som helst problem.
Du som har eller har haft problem med vanlig handelsbensin, frågan är hur DU hanterat den, det är nog oftast där problemet ligger - just DIN hantering.
En orsak kan vara att DU inte tål handelsbensinens avgaser, en annan kan vara att du har fel olja i bränslet, men bara gnälla eller klassa ned vanlig bensin är allt lite övermaga.
Handelsbensin duger I DAG gott till toppmoderna bensinbilar, varför skulle det då inte duga till en simpel motorsågsmotor, för vi måste alla hålla med om att den inte är speciellt avancerad.


Men med mördande reklam kan man sälja allt :-bd

Avatar Fallback

Re: På Bänken.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757845 Kan inte annat än att hålla med jannee. Har huggt i ca 20 år och haft egen såg i åtminstone 17 av dem. Bränsle har jag inte haft problem med. Vettig olja och blanda rätt så funkar det. Ju större mängd man blandar ju lättare tycker jag det är att få rätt mängd olja.

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

Klyv Bixby  
#757846 Jag fick tankat okq8 alkylat en gång, då gick inte sågen på tomgång som den brukar. Tanken efter när jag tog min egen dunk med aspen var den som vanligt igen.
Min slutsatts är iaf att håll dig till en sort 😀

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

anersimyra  
#757847 De som tankar handelsbensin i småmotorer och som sen ställer undan maskinerna under långa tider får förstås till slut bränslerelaterade problem då handelsbensinen börjar brytas ner efter ca 3 månader. Men vid kontinuerlig användning så fungerar det förstås förträffligt.. :-bd Att sen handelsbensinens avgaser och ångor garanterar en bankande huvudvärk är så att säga användarens egen huvudvärk..🤕🙂

Avatar Fallback

Re: På Bänken.

jannee  
#757848 Inbillar mig att folk ändå oroar sig lite i onödan - angående hållbarheten.
Min mc står hela vintern och våren (med full tank) och startar lätt när den tas ut under Maj månad.
Så gjort under de senaste 25 åren (min 50 års present) - kanske orsaken kan vara att det är en Dyna Vide Glide :-bd
Kör på 98 oktan, aldrig använt mig av någon tillsats.

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

anersimyra  
#757856 Jag förvarar själv soppan till båten i kallgaraget och har aldrig fått problem med att den är runt tio månader gammal. Å andra sidan blev tankarna på tre av mina sågar benkälat djupfrysta då jag förvarade dem utomhus i en trälåda under endast några veckor en riktigt kall vinter på nittiotalet..🥶 🤣

Avatar Fallback

Re: På Bänken.

hfab  
#757857
totte skrev:Sök i forumet på "alkylat". Det finns många, långa trådar med diskussioner om alkylat. Så slipper vi den diskussionen en gång till i den här tråden.

👍

Det går på repeat

Avatar Fallback

Re: På Bänken.

tallen100  
#757859
anersimyra skrev:Jag förvarar själv soppan till båten i kallgaraget och har aldrig fått problem med att den är runt tio månader gammal. Å andra sidan blev tankarna på tre av mina sågar benkälat djupfrysta då jag förvarade dem utomhus i en trälåda under endast några veckor en riktigt kall vinter på nittiotalet..🥶 🤣

Skulle tro du varit stygg åt någon som sen hämnades med lite vatten... 😀

Har heller aldrig haft problem med mackbensin trots att den någon gång troligen varit närmare två år gammalt i tanken, det har startat men gått lite halvtaskigt.
Men bara att hälla i lite nytt i det gamla så har det blivit bra 👍

Användarvisningsbild

Re: På Bänken.

anersimyra  
#757872
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Jag förvarar själv soppan till båten i kallgaraget och har aldrig fått problem med att den är runt tio månader gammal. Å andra sidan blev tankarna på tre av mina sågar benkälat djupfrysta då jag förvarade dem utomhus i en trälåda under endast några veckor en riktigt kall vinter på nittiotalet..🥶 🤣

Skulle tro du varit stygg åt någon som sen hämnades med lite vatten... 😀

Har heller aldrig haft problem med mackbensin trots att den någon gång troligen varit närmare två år gammalt i tanken, det har startat men gått lite halvtaskigt.
Men bara att hälla i lite nytt i det gamla så har det blivit bra 👍

Ha ha ha..jag vet tusan inte varför det frös då sågarna gick bra på soppan. Troligtvis så hade jag vatten i botten på dunken som slank med när jag tankade sågarna..💦💦💦😛

Användarvisningsbild

Re: Bränslediskussion återigen

DennisCA  
#757886 Eftersom detta blev en egen tråd ska jag passa på att fråga också, detta med blandningsförhållanden... Manualen för sågen jag undrar om säger 1:40, vad gör det om man ger den 1:36 mix istället? Har läst på nätet att vissa ger samma såg denna blandning och menar lite mera tvåtaksolja agerar skyddande för motorn och ökar dess livslängd. Stämmer detta? Kan hända det var 1:32 och inte 1:36 men oavsett...

Eftersom detta är en så gammal såg (Jonsered 451EV) tänkte jag den har förmodligen körts stor del av sitt liv på mackbensin, förra ägaren sade han har kört på "2-takt motorsågsbensin" med vilket jag då antar han menar färdigblandad alkylatbensin av nåt slag. Så den har väl körts först på mackbensin, sen på alkylat, för jag tror inte det fanns alkylat på 80 talet?

Avatar Fallback

Re: Bränslediskussion återigen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757887
DennisCA skrev:Eftersom detta blev en egen tråd ska jag passa på att fråga också, detta med blandningsförhållanden... Manualen för sågen jag undrar om säger 1:40, vad gör det om man ger den 1:36 mix istället? Har läst på nätet att vissa ger samma såg denna blandning och menar lite mera tvåtaksolja agerar skyddande för motorn och ökar dess livslängd. Stämmer detta? Kan hända det var 1:32 och inte 1:36 men oavsett...

Eftersom detta är en så gammal såg (Jonsered 451EV) tänkte jag den har förmodligen körts stor del av sitt liv på mackbensin, förra ägaren sade han har kört på "2-takt motorsågsbensin" med vilket jag då antar han menar färdigblandad alkylatbensin av nåt slag. Så den har väl körts först på mackbensin, sen på alkylat, för jag tror inte det fanns alkylat på 80 talet?


Är mycket tveksam till att det skulle göra någon skillnad på 1:50 eller 1:40. Oljan har blivit bättre sedan 80-talet så det är knappast något problem med en standardblandning på 2%.
Kör man bergborrmaskiner så blir det något annat då oljan ska smörja mer än motorn.

Avatar Fallback

Re: Bränslediskussion återigen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757888 Det är konstigt detta med att handelsbensin skulle vara oduglig att lagra. I april parkeras alla mina sågar och startas sällan före december. Bränslet som handlas då får samma behandling och står hela sommaren. En del år använder jag inte ens alla sågar utan de kan stå flera år mellan starterna, ändå har jag sluppit bränsleproblem i alla år.
Sågar och bränsle förvara varmt och torrt intill pannrummet om det har någon betydelse.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).