SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bioenergi

Effektiv vedtillverkning

38 inlägg 23385 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Effektiv vedtillverkning  ARTIKEL

Pelle Skog  
#756178 Energi- och bränslepriser går upp på grund av kriget i Ukraina. Vintern är över men det kommer en till, fortare än vi anar. Samtidigt ligger timmer- och massavedspriserna på bottennivåer om man väljer att sälja via de vanliga kanalerna. Just nu verkar de i och för sig vara på väg upp, men kommer vi att bli nöjda? Är tiden kommen att fördjupa sig i vilka alternativ det finns – att göra något annat av virket än massaved?

1650444206_klyv.jpg

Ved – ett bra alternativ?

Den nuvarande situationen har fått många att börja tänka på ved. Vedeldning i kaminer, öppna spisar, kakelugnar eller vad man nu har tillgängligt. Det borde skapa, eller öka efterfrågan på ved och därmed en säljmarknad. Frågan är hur man ska börja och vilken utrustning man ska ha.

När jag själv höll på med ved till mina föräldrars hus så var det motorsåg och yxa som gällde. De sista åren hade farsan en hydraulisk vedklyv, men kapningen skedde alltid med motorsåg. Det funkade bra till ett hushåll men om man ska ha fram större volymer må man ha andra grejer.
Runt en vedprocessor kan man bygga en liten industri. Jag besökte en som gjort just det. Det är inte utan att man blev lite sugen.

Två processorer är bättre än en
Skogsentreprenören Marcus Augustini i Västervik tog nyligen över en ”vedfabrik” som ligger i en nedlagd plantskola. Där har producerats ved i många år, ca 500 kubikmeter per år de senaste åren, tills nu …

1650444206_marcus.jpg


Marcus siktar på att dubbla produktionen till 1000 m3 per år. För att uppnå det på samma tid ställde han dit en processor till, den han hade hemma på gården en Hakki Pilke Easy 38. Maskinen som redan fanns i verksamheten är en Kisa Vedproffs 350.

De två processorerna står nu bredvid varandra som varsin linje. Tre man sköter produktionen. En på var linje + en som kör fram långved och lyfter undan säckar när de är fulla. Kapaciteten är ca 6 kubik i timmen på bägge linjerna tillsammans. Verksamheten pågår ca två månader per år i huvudsak på våren då produktionen sker. På hösten jobbas det med leveranser efter att veden har torkat under sommaren. Vid leverans håller veden ca 20 % fuktkvot.
Under vintern fixas råvaran, björkmassaveden, fram för nästa vårs produktion. Veden lagras i burar om 0,8 eller 1,7 m3, eller i säckar om 1,5 m3.

1650444206_vedbild.jpg


Lokala kunder och leverantörer
Marcus’ ”riktiga” jobb är som skogsentreprenör. Han har en skördare och en skotare som går på ett lokalt sågverk. I det jobbet kör han hos privata skogsägare och då händer det att han kan passa på att köpa björk på rot, och avverka när han ändå är där. Han betalar ett par tior mer än de högsta listpriserna för björkmassaved, så det är inga problem att få ihop de volymer han behöver för vedtillverkningen.

Han köper alltså råvaran lokalt men han säljer även veden lokalt. Kunderna är husägare i Västervik som i huvudsak har kaminer och andra små eldstäder. Priset för ved är 1 000 kr/ m3 inkl. moms och hemkörning inom tätorten.

1650444206_transportör.jpg


Film
Här är en film från mitt besök på vedfabriken:



Film and foto: Per Jonsson



   TS
Användarvisningsbild

Re: Effektiv vedtillverkning

Vedproducent  
#756233 1000 kr kubiken är det stjälpt mått så har en ju ett bra pris. Men det behöver han nog ha för 6 kubik i timmen på 3 man är ju kanske i minsta laget. Jag kör med min linje cirka 700 kubik i månaden men då är jag själv med allt.

Användarvisningsbild

Re: Effektiv vedtillverkning

Camaro1969  
#756235 Även jag tyckte produktionen va låg på 3 man och 2 vedmaskiner…

Användarvisningsbild

Re: Effektiv vedtillverkning

Bert1  
#756249 Borde väl va /maskin

Användarvisningsbild

Re: Effektiv vedtillverkning

Camaro1969  
#756250
Bert1 skrev:Borde väl va /maskin



Kapaciteten är ca 6 kubik i timmen på bägge linjerna tillsammans.

Användarvisningsbild

Re: Effektiv vedtillverkning

Bert1  
#756256 Jo jag såg det men trodde det va en felskrivning.
Iof kör inte jag nåt direkt i 30cm men är ju inte långt ifrån när jag gör allt själv
Men då kör jag allt i ett flak bara så slipper en del hantering

Användarvisningsbild

Re: Effektiv vedtillverkning

Camaro1969  
#756259 nä precis, ligger man i kapar man ju ca hälften på 1 maskin och 1 gubbe själv

Avatar Fallback

Re: Effektiv vedtillverkning

marcus1  
#757058 Jag tycker det är säckandet som tar ner produktiviteten mest, skulle man bara få stå och kapa skulle man kunna producera betydligt mera volym om man dessutom sorterat bort de klenare dimensionerna.
Finns det nån som har prövat med kallufttork i någon byggnad dit man kunde klyva tex 100 kubik och sedan lasta med frontlastare när man skall leverera.
En möjlighet är ju att tillverka ett skjul av stolp och armeringsnät men problemet är ju att man borde ha ett så stort tak så att det ej slipper att regna in på det från sidorna på hösten.

Användarvisningsbild

Re: Effektiv vedtillverkning

svampbob  
#757071
marcus1 skrev:Jag tycker det är säckandet som tar ner produktiviteten mest, skulle man bara få stå och kapa skulle man kunna producera betydligt mera volym om man dessutom sorterat bort de klenare dimensionerna.
Finns det nån som har prövat med kallufttork i någon byggnad dit man kunde klyva tex 100 kubik och sedan lasta med frontlastare när man skall leverera.
En möjlighet är ju att tillverka ett skjul av stolp och armeringsnät men problemet är ju att man borde ha ett så stort tak så att det ej slipper att regna in på det från sidorna på hösten.


Det blir mycket arbetstid och pengar med det bygget.
Att bara kapa och klyva för att sedan ta hand om högen tror jag inte på. Bäst är att ha stegen effektiva och bara hantera veden en gång plus en gång vid leverans.
Rätt dimension på veden gör en väldig skillnad men då får du arbetet med att sortera veden och vad gör du med det klena.

Användarvisningsbild

Re: Effektiv vedtillverkning

paavo25  
#757073 finns nog nånstans på yt ännu som en estisk fabrik gör ved, fletalet sam automat maskiner där en person övervakar flertal automater. Nu menar jag fullständig automater.

För krokiga osv linje med vanlig klabmaskin. Dessa med band genom en rensare, och linje som manuelt sorterar ut dom för stora och klyvs ännu separat. De kallar jag fabrik. Råvaran säkert bilig och arbetskraften. Säljes via diverse butiker tex i finland.

Sett även en linje som dom mindre diametrarna körs genom giljotin paralelt med kapklyven, så offras ej tid på dom små som ej ökar kubiker i säcken, men man slipper av med dom när dom nu ändå är där.

Avatar Fallback

Re: Effektiv vedtillverkning

mankan9999  
#757453 Jag kör ca 2 kubik i timmen själv med allt i storsäck..6kubik låter rimligt ändå med den maskinparken inget skryt.....då 30 cm ganska finklyven brasved...lägger på med truck...gafflar...grejen är att utnyttja klyvsesongen därav två maskiner.....mars april maj juni halva juli klyver jag
Kör också snart med två maskiner har köpt en till som reserv och till utökad produktion

Avatar Fallback

Re: Effektiv vedtillverkning

mankan9999  
#757454 Mer än 4 kubik brasved 30 tror jag är svårt att komma upp till provat och där nånstans ligger taket.....

Avatar Fallback

Re: Effektiv vedtillverkning

mankan9999  
#757455 Då måste man vara två man ochså

Avatar Fallback

Re: Effektiv vedtillverkning

mankan9999  
#757457 Men pannved grov 50 cm maxar jag ca 6 kubik i timmen själv

Användarvisningsbild

Re: Effektiv vedtillverkning

Vedproducent  
#757460
mankan9999 skrev:Mer än 4 kubik brasved 30 tror jag är svårt att komma upp till provat och där nånstans ligger taket.....

Ja det ligger runt där med ganska bra ved. Räknar hellre veckoproduktion eller månadsproduktion för att verkligen få med allt man gör. Då ligger en veckoproduktion som jag gör mellan 150-180 kubik på cirka 40 timmar. Enstaka timmar ligger man både betydligt högre som lägre. Men snittar man 4 kubik i timmen vecka efter vecka så får man bara nöjd med det.
Då är jag själv med allt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).