Motorsåg och handhållet

Husqvarna 39r total dog

12 inlägg 2274 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 39r total dog

DFritzson  
#757090 Hej,
Ny här, medans jag romantiserar om egen skogsfastighet och ljuva livet, så försöker jag blanda praktisk erfarenhet med studier om skogsbruk.

Hjälpte kompisen att röja småsly i hans hagar med min HVA 39r från sent 80 tal.
Maskinen har alltid startat och gått som en klocka, även denna dag.
efter 2 timmars körning så dog den och antog att bränslet var slut. fanns endast lite kvar i tanken.
Fyllde med ny Aspen och försökte starta med den är helt död.

Har nu bytt tändstift, luftfilter, bensinfilter, gjort rent förgasaren.
Det kommer fram bensin och har bra gnista , testat med startgas.... men den rackaren vill inte starta.
lyser jag in i Cylinders (har inte plockat isär helt) så ser kolv, kolvring och cylindern helt felfria ut.

Lämnade in sågen hos verkstad men de kunde inte hitta något (inom ramen för sin undersöknings avgift)
Är det dags att överge denna maskin eller finns det någon rimlig chans att hitta fel?
testa kompression?

alla inspel är mer än välkommet



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r total dog

Rotvältaren  
#757104 Använd helst inte startgas vid startförsök, bättre att slå ett par droppar bensin i luftfiltret.
Efter ett antal ryck i snöret, kolla stiftet.
Blött stift - tändproblem
Torrt stift - bränsleproblem
Har du krängt av ljuddämparen och inspekterat kolven genom avgasporten? Mycket repor och kolvrig som fastnat i spåret tyder på att den skurit.
Det här är rent generellt, är alltid knepigt att ställa diagnos på distans men man måste ju börja någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r total dog

DFritzson  
#757110 Stiftet är torrt, skall prova hälla lite bensin direkt i förgasaren
Precis, inspekterade kolven via avgasutblåset och via insuget och kunde inte se några repor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r total dog

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757125 Slå det i filtret om det går..
Lätt supen släcker gnistan om det blir lite mycket

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r total dog

DFritzson  
#757647 hmmm... ingen respons alls efter lite Aspen i filtret.... endast lite fuktigt på tändstiftet.
Tycker att det är fin gnista.
Vad testar man näst?

Bensin, luft och gnista är väl de 3 komponenter som behövs... om cylindern har komp. Har samma motstånd i dragsnöret som innan iaf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r total dog

Joakim S  
#757649 Kan ju ha skett något akut med packboxarna även om jag inte helt tror på det. Den tändspolen som sitter på de här, är samma som på väldigt många andra sågar, och såna spolar har jag haft defekta, trots att de givit gnista. Skulle nog pröva en annan spole om du har en sådan såg. Sitter på bla Hva 254,257,262 motorsågar. 250rx röjsåg och liknande jonsereds. Sitter också på Jonsered 2051,2054 och 2055 motorsågar. Annars kanske denna har spruckit.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r total dog

DFritzson  
#757655 Tack för Input Joakim S... har ev en 250rx "reservdelsmaskin" om jag kan köpa.
får hålla tummarna att tändspolen är hel på den... kan man testa tändspolen på något enkelt sätt?
insugsröret så väldigt fint och helt ut när jag gjorde rent den, men skall ta loss och kolla igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r total dog

Joakim S  
#757656
DFritzson skrev:Tack för Input Joakim S... har ev en 250rx "reservdelsmaskin" om jag kan köpa.
får hålla tummarna att tändspolen är hel på den... kan man testa tändspolen på något enkelt sätt?
insugsröret så väldigt fint och helt ut när jag gjorde rent den, men skall ta loss och kolla igen.

Jag har såpass mycket sågar, så jag har alltid någon såg som jag kan låna ifrån, så jag brukar inte mäta på spolarna som jag misstänker är defekta. Men man kan mäta på dem, men vet inte om du skulle få en negativ mätning, när du har gnista på spolen. Känner du ingen du kan låna en spole av, antingen lös, eller på en såg, som du kan testa med innan du köper en reservdelsmaskin?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r total dog

DFritzson  
#757661 tror att kompisen har en gammal 240rx.... den kan jag säkert testa

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r total dog

Joakim S  
#757662
DFritzson skrev:tror att kompisen har en gammal 240rx.... den kan jag säkert testa

Den spolen passar. 👍🏻

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r total dog

Rotvältaren  
#757663 Om du kan testa en annan spole och det funkar så kan en tredjeparts spole från Ebay, Aliexpress eller Amazon vara ett billigt sätt att få en gammal såg att gå ett tag till. Har själv monterat ett flertal sådana spolar och det har inte varit några problem med dem.

https://www.amazon.co.uk/Ignition-Coil- ... rrency=SEK

https://www.aliexpress.com/item/3278765 ... 1018%21sea

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 39r total dog

DFritzson  
#757694 tack för alla tips!! grymt att slippa känna sig helt ensam och vilsen efter 1000+ ryck i startsnöret 🤣

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).