ons 23 dec 2009, 18:13#75590Över 4000 besökare på tråden ..... COOOLT!!!! Alstorn verkar vara intressant koncept.....
Till er alla där ute i skogen/stugorna ..... GOD JUL från Sveriges geografiska mitt
/Ojje
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Alstor!!!
TS

ons 23 dec 2009, 18:30#75593Ojje, tycker du ska ha ett nyårslöfte om att starta en Alstorblogg!
Finns en Alstor på blocket nu, ingen som är sugen?
God Jul!
Finns en Alstor på blocket nu, ingen som är sugen?
God Jul!
ons 23 dec 2009, 20:31#75608Tuff liten leksak! Synd att de skall vara så dyra. Kalkyler som skall visa att småmaskiner är lönsamma blir väldigt krystade och,de jag sett, innehåller en hel del fel.
Göra sådant som annars inte skulle bli gjort måste vara största nyttan med dessa.
/Nisse ..som också vill ha en!
Göra sådant som annars inte skulle bli gjort måste vara största nyttan med dessa.
/Nisse ..som också vill ha en!
fre 25 dec 2009, 15:15#75698Varför skall man räkna på allt egentligen? Visst det är ju kul om man kan få lönsamhet på något, men allt handlar ju som sagt inte om det som många här redan påpekat.
Hur många är det inte som har en sportskoter för runt 100k Den kan ni ju försöka visa en kalkyl på hur man räknar hem. Men det brukar aldrig ifrågasättas utan en sportskoter är det klart man skall ha
Ok nu låter jag som en surgubbe, men det får jag väl leva med. Men man kan göra så mycket annat med en alstor eller annan liten maskin (jag åker ju vimek själv ibland) även om min maskin stått stilla nu i nästan ett halvår så är den guld värd i många situationer och då är man glad att man har den, men visst hade jag också önskat mig en nyare skoter också. Men det kommer nog en sådan också en vacker dag
Hur många är det inte som har en sportskoter för runt 100k Den kan ni ju försöka visa en kalkyl på hur man räknar hem. Men det brukar aldrig ifrågasättas utan en sportskoter är det klart man skall ha

Ok nu låter jag som en surgubbe, men det får jag väl leva med. Men man kan göra så mycket annat med en alstor eller annan liten maskin (jag åker ju vimek själv ibland) även om min maskin stått stilla nu i nästan ett halvår så är den guld värd i många situationer och då är man glad att man har den, men visst hade jag också önskat mig en nyare skoter också. Men det kommer nog en sådan också en vacker dag
fre 25 dec 2009, 15:22#75699
Tack Ola för dessa ord!
Håller helt med dej, kanske är vi två tråkisar då
Ha de, å låt gröten väl smaka
Ola skrev:Varför skall man räkna på allt egentligen? Visst det är ju kul om man kan få lönsamhet på något, men allt handlar ju som sagt inte om det som många här redan påpekat.
Tack Ola för dessa ord!
Håller helt med dej, kanske är vi två tråkisar då
Ha de, å låt gröten väl smaka
Bästa hälsningar //pollefi
Traktorpolle 500Efi & Kranman 300 på T1800
Holder C870
Traktorpolle 500Efi & Kranman 300 på T1800
Holder C870
tis 29 dec 2009, 10:50#75967Jag har aldrig hört någon motivera köp av sportskoter med att den går att "räkna hem". Däremot när det gäller ATV,huggarvagnar å andra småmaskiner..Fast det kanske är mest för husfriden man vill visa kalkyler som visar att det inte alls är en nöjesmaskin.
Jag vill nog mena att skotern är på ung samma nivå.
/Nisse
Jag vill nog mena att skotern är på ung samma nivå.
/Nisse
tor 31 dec 2009, 21:09#76243Passar på att önska alla Alstorägare ett riktigt Gott Nytt År med massor av roligt med våra maskiner!!!!!!!!!!!!
Givetsvis så önskar jag ett riktigt Gott Nytt År till alla er som INTE har en Alstor också!!!!!!!!!!!!
/Ojje (för närvarande alkolholpåverkad och får således INTE köra Alstor).
Givetsvis så önskar jag ett riktigt Gott Nytt År till alla er som INTE har en Alstor också!!!!!!!!!!!!
/Ojje (för närvarande alkolholpåverkad och får således INTE köra Alstor).
TS
ons 06 jan 2010, 16:10#76859
Utdragbara banken har jag inte använt ännu, misstänker att jag skulle gjort det igentligen då jag lastat över längden på lastutrymmet men det har inte blivit av .....
/Ojje
H-E skrev:Hur är det Ojje, har du haft användning av den sista utdragbara banken?
Utdragbara banken har jag inte använt ännu, misstänker att jag skulle gjort det igentligen då jag lastat över längden på lastutrymmet men det har inte blivit av .....
/Ojje
TS
ons 06 jan 2010, 18:42#76894Hittade igen bilden där en Vimekförare visar hur smal passage en Vimek 606 klarar sig med (jag gissar på ca 2,5m då jag ser bilden), med min Alstor kan jag nästan vända i den öppningen (utan att köra på björken till höger)....
Dock var det inte här på forumet jag sett bilden utan i en tidning .....

/Ojje

/Ojje
TS
ons 06 jan 2010, 21:09#76935På den björk som du kommenterar verkar det som om någon Alstor har försökt tränga sig förbi. Min Yanmar skulle behöva nära det dubbla, utan redskap i lastaren, för att sno runt i en trädallé. Backar du med innerhjulen då din Alstor vänder på mindre än dubbla fordonsbredden!? Nä, med dig skulle jag nog inte våga spela poker......
i vart fall inte bluffpoker. Kan man begära syn!!!
ons 06 jan 2010, 21:23#76937
Skrev ju "nästan" ....
/Ojje
axwell skrev:På den björk som du kommenterar verkar det som om någon Alstor har försökt tränga sig förbi. Min Yanmar skulle behöva nära det dubbla, utan redskap i lastaren, för att sno runt i en trädallé. Backar du med innerhjulen då din Alstor vänder på mindre än dubbla fordonsbredden!? Nä, med dig skulle jag nog inte våga spela poker......
Skrev ju "nästan" ....
/Ojje
TS
lör 09 jan 2010, 09:20#77311Såg att du var ute och körde i skymningen Ojje. Ett tips. Sätt xenon arbetsbelysning så kör du ledigt även när det är bäcksvart.
Har 4st (2 på maskinen och 2 på vagnen) på min 620. Det blir ett grymt ljus. Det kostar visserligen några tusenlappar, men det är det värt enligt mitt tycke. Bara ett tips.
/ Ha det !
Har 4st (2 på maskinen och 2 på vagnen) på min 620. Det blir ett grymt ljus. Det kostar visserligen några tusenlappar, men det är det värt enligt mitt tycke. Bara ett tips.
/ Ha det !
Hva 242G - Hva 346XP - 2st. Hva 346 XP NE - Hva 365 - HVA 550 XP - HVA 560 XP - Minimaster 630
lör 09 jan 2010, 09:48#77314
Roligt att se det urklippet, de är en bekant som bor en par mil utanför bjurholm. Kör åt Norra har jag för mig
Ojje skrev:Hittade igen bilden där en Vimekförare visar hur smal passage en Vimek 606 klarar sig med (jag gissar på ca 2,5m då jag ser bilden), med min Alstor kan jag nästan vända i den öppningen (utan att köra på björken till höger)....
/Ojje
Roligt att se det urklippet, de är en bekant som bor en par mil utanför bjurholm. Kör åt Norra har jag för mig
Ford Teg 5000, Case 1690 Turbo, Vimek 90-m, Husqvarna 353, Bamsesågverk, Husqvarna 355Fxt, Polaris Sportsman 500, Driven Avesta hydraul vagn

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).