SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Sågtimmer

Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

49 inlägg 25475 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

ulf 1  
#756878 Du har helt rätt i att Tyskland har problem med klimatet, men vad det har med att de sågar nästan hälften av volymen som avverkas och har dubbelt så mycket volym i sina skogar, så vet jag inte vad du menar.
Ska vi behöva ta en historielektion igen?
Sen miljarder år så blir klimatet varmare och kallare i perioder, träd anpassar sig till det, vi människor har en tideräkning, oftast bara vad vi ska göra på semestern om två månader, träden har en helt annan för att anpassa sig.
Blir det så kallt att en istid skapas, så smälter till slut isen när det blir varmare, det första träd som då slår rot i den boreala zonen är Björk, det andra är Asp, sen kommer Tall. förutsättning för allt liv är Vatten, därför ska vi göra ALLT för att inte Grundvatten och Våtmarker skadas.
Gran hatar varmare perioder, vi är nu där, och Granen är dödsdömd på 100 års sikt, Lövträd älskar varmare perioder och de trivs nu väldigt bra, vissa sjukdomar drabbar även lövträd, tex så har Alm Lind Ask Avenbok mfl, nästan helt utrotats i perioder, för 700 år sen dog tex alla Almar från Irland till Sverige, på 80 talet dog en hel Almskog i södra Sverige, men det är ändå Lövträd som är framtiden i Sverige.
Den enda som kan ta kloka beslut är du själv, vänta inte å att nån ska göra det åt dig, det kommer inte att hända förrens det är för sent.
Vi tror allt för mycket på att maktens människor ska göra något åt annalkande katastrofer, glöm det, det är papperstigrar som är hjälplösa, vilka strider just nu mot en galen diktator ? ..... jo folket i Ukraina, ser du några maktmänniskor med gevär i handen... nä va.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

ulf 1  
#756880 Det här med vatten, grundvatten, sjöar, våtmarker, hav.
50% MER av nederbörden från ett kalhygge, går rakt ut i havet för att saltas, än om det stod träd där, du behöver inte förstå så mycket för att förstå att detta osaltade vatten behövs till grundvatten.
Mikroklimatet är det viktigaste för träd att trivas, (även för oss människor) bara tanken på att ta bort detta genom att kalhugga, borde få alla tänkande varelser att avstå.
Mikroklimat kan vi människor skapa i en skog, därför är jag emot att INTE bruka skog.
Alla som äger skog vet att den ser olika ut när man vandrar genom den (nåja) vissa ställen rör man inte, andra ställen behöver mer ljus, (det vanligaste) ytterligare andra behöver hägnas för att spirande plantor ska fredas osv, egentligen är det bara bristen på fantasi och ren okunskap som kan totalt förstöra detta viktiga ekosystem, så ge fan i att ta livet av det med en kalavverkning.
Industrin har en slogan som även produktionsforskarna rabblar "vi planterar mer träd än vi tar ner" 2 eller 3 eller vad det senaste bullshittandet nu är.
Men en skog själv planterar ju 10 tusen träd för vart som försvinner, så vad menar man egentligen, har aldrig förstått varför man går ut med denna korkade upplysning.
Kalhygge är ju det som man påstår att man inte gör, AVSKOGNING, 1930 hade man planterat en promille av Sveriges skogar, 1950 några få procent, idag är det 80%, vad tror man ska skapas ur dessa plantager, annat än en katastrof, blädarna fram till 50 talet hade inte en aning om hur rätt dom gjorde, men det spelar mindre roll i sammanhanget, dom gjorde rätt och bibehäll mikroklimat och svampsamhället, idag vet vi att dom gjorde rätt, det är deras skogar vi avverkat under alla år, nu när vi ska avverka industrins skogar så är dom döende, vilka idioter maktens människor är, och fega.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

Vedproducent  
#756882 Tysklands avverkning var 2020 rekordhög 80 miljoner fub vilket är något högre än Sveriges avverkningsvolym. Samtidigt bara något lite högre sågade volymer än vi har i Sverige. Så att dom sågar så mycket mer av stocken är rent struntprat och hittepå.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

Vedproducent  
#756884 Här kan du Ulf jämföra Tysklands sågproduktion och sågad vara mot Sveriges. Sen behöver man ju förstå vad man läser också. Ett något högre utbyte ur dom stockarna som sågas är det och så blir det ju naturligtvis med grövre stockar. Men av totala avverkningsvolymerna i Sverige och Tyskland skiljer det anmärkningsvärt lite. Själv tycker jag skillnaden borde vara större. Men det är ju än mycket mer skadad skog i Tyskland så det är nog en stor förklaring.
https://iskogen.se/skogsbruk/tyska-sagverk-okade-2020/

Man kan ju också se det som att det ör anmärkningsvärt dåligt att som i Tyskland plocka ut 30,9 miljoner kubikmeter timmer när avverkningsvolymerna är 80 miljoner kubik.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

Älgfoderodlare  
#756907 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 15:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

ulf 1  
#756911 Nä då jag har inte fel i några av siffrorna, och litar helt på att jag klarar att läsa innantill. men den Arma Jäppinen har nog all anledning att med sin utbildning på SLU produktionsforskning och företagen som lovar Guld och Gröna skogar till de som slantar upp kapital till hans skogsbruksprojekt, att bre på lite om den Svenska FÖRTRÄFFLIGA skogsbruksmetoden.
Han tror nog att vi andra sväljer framgångarna med vårt skogsbruk, med hull och hår, men det gör vi väl inte, och sluta rabbla upp dessa lögnares "fakta" som alltid blir tillrättalagda för att passa in i sagan om Svenskt skogsbruk.
Var finns timret i Svenska skogar, jag hittade lite i dag, ett dödsbo som det tvistats om i 20 år nu, så den blädade skogen får stå kvar, den börjar nu bli riktigt jäkla fin, tall och gran i 60-80 cm klassen, vilken spänning att följa stigarna och småvägarna genom denna skog, man måste bara gå på, allt längre in, nyfikenheten väcks och tiden blir magisk, tills plötsligt det tar slut med en korkad granne som skövlat sin fastighet, Underbart är kort.
Den fina fastigheten består av ca 400 kubik per hektar öppet och fint att vandra runt i bland gran och mest tall, om jag köpte den skulle ca 10-15 träd tas ut per hektar, vilket skulle få nyetableringen att vakna så där lagom mycket, på 10 hektar blir det 3-400 kubik, många fina grova stockar, tillväxten borde fortsätta i oförminskad takt och ytterligare 3-400 kubik om 10 år skulle säkert funka bra, men skogen ... ja den skulle vara lika jäkla fin för nästa vandringsman som nyfiket undrade följde stigen för att se vart den ledde.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

Älgfoderodlare  
#756919 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 15:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

Vedproducent  
#756957
ulf 1 skrev:Hur står det då till med Svensk sågindustri, låt oss höja blicken från näsroten en aning, orkar vi ta oss till Tyskland, bra, de har 11 miljoner hektar skogsmark som brukas, alltså hälften av Sveriges, då borde det vara halva Sveriges siffror, ( om vi är så jävla duktiga som industrin påstår) men oj oj vi får nog dra en papperskasse (det enda vi klarar att göra av skogen) över huvet och smyga ut när de duktiga grabbarna talar skogsbruk.
Tyskarna avverkade 70 miljoner kubik 2021, inga kalhyggen utan de mesta var vanliga blädningar förutom några gamla granplantager som man tog bort helt för att börja om med ett riktigt skogsbruk, plantagerna ångrar man bittert numera, hur mycket sågades då av dessa 70 miljoner kubik, ja 33 miljoner, varav 15 sågar stod för 50%, vilket jag tycker är tråkigt, men trots allt var 50% utspritt på några tusen sågar, inte som i Sverige där 10% sågas i små sågar.
Men nu kommer vi till det verkligt stora beviset för vårt skitskogsbruk i en jämförelse med ett friskt skogsland, vi sågade drygt 17 miljoner kubik av 90 miljoner avverkade, vad fan håller vi på med, är vi riktigt kloka!!.
för 30 år sen sågade vi 15 miljoner för tio år sen 16 miljoner, varför vi sakta ökat det usla lilla sågade "timret" är för att vi numera inte drar oss för att såga 10 !!! cm i toppen, vilket sopgäng som ansvarar för detta fiasko.

Svensk sågverksproduktion drygt 19 miljoner kubik och inte 17.
https://via.tt.se/pressmeddelande/sveri ... Id=3315065

Tysklands avverkning större än Sveriges
https://iskogen.se/skogsindustri/tysk-s ... -hogtryck/

Jag är förvånad att vi i Sverige tar ut mer timmervolym ur våra skogar än I Tyskland med dom aktuella avverkningssiffrorna. Även om det är klenare medelstock och därmed lite lägre sågutbyte så är det ju faktiskt så. Vad kan detta bero på? Dom blädade skogarna med så mycket timmer i Tyskland? Är detta bara en myt annars skulle ju timmervolymerna vara ordentligt mycket högre i Tyskland tycker jag men så är det ju inte. Ulf har säkert svar men jag vill gärna höra av dom som på riktigt vet också. Sen vet jag inte hur dom redovisar lövet som sågproduktion mm så något sånt kan ju vara en viss orsak. Annars är det faktiskt lite märkligt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

Mellberg  
#756985 Ulf 1 har som vanligt, inte många rätt. Egentligen inga alls, men han är en rolig kuf, som kan förvränga verkligheten till sin egen fantasi.

Vi har en fortsatt hög tillväxt i den svenska skogen och avverkningen är ännu, lägre än tillväxten. Finns ingen brist på skogsråvara vilket de låga råvarupriserna indikerar. Tycks finnas mer timmer, än någonsin, för sågverken att tillgå..

Ingen större risk att satsa på vår förädlade gran, i alla fall inte i Norrland och då på granmark. Genom en kortare omloppstid begränsas ev. skador från granbarkborren till närmare noll. Blir nog lite sämre för blädarna, där torde rotröta och borrarna sänka tillväxten rejält.

Tall är och kommer att vara problematisk. Den kräver ju kalhygge eller hur Ulf 1 ... :D . Sedan plågas den egentligen av allt som ett trädslag kan plågas av. Alternativet är om du tänker på gallringsfritt, contortatallen. Var verkligen ett spännande trädslag när det introducerades på 1970-talet.Måste idag räknas som en inhemsk tall som överträffat all förväntan.

Har få, men några contortatallar som är drygt 50 år 😎

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

ulf 1  
#757019 Visst är det lite märkligt att det går att läsa statistik på så många sätt, och att vi i Sverige får låta industrin sköta statistiken, till industrin räknas givetvis SCB och Skogstaxeringen, Skogsstyrelsen och våra enormt falska Politiker.
Men nog om statistik, om jag drar alla skogsägare över samma kam, så är det för att de stora volymerna virke som kommer från kalhuggen skog till 99% kommer från Sveriges skogsägare, så rent generellt måste man väl tala om Sveriges skogsägare som jag gör, annars far man ju med osanning, då kan man inte blajja som LRF och resten av kalhyggesmaffian "I Sverige finns 330 000 enskilda skogsägare som brukar sin skog och vårdar och tar hänsyn till naturen på olika sätt. Tusentals olika viljor, planer och drömmar ger en mångfald i skogslandskapet."
Var ser du mångfalden Älgfoderodlaren, jag ser bara undantagen som bekräftar regeln att allt ska kalhuggas, och börjar bli lite trött på att så lite händer.
Alla myndigheter som skulle kunna få tummen ur och något att hända, är ju befolkade av livrädda människor som lyssnar på närmast överordnad till fan löser av.
Naturvårdsverket har ju blivit garanten för alla skövlande industrier och deras fortsatta existens, SLU, Skogforsk, IVL, Kemikalieinspektionen, mfl, alla är ju bara små hjälpgummor i mörkningen av vad man får (och inte) göra med vår natur, och problemen med utsläpp av all världens skit, via panncentraler och storindustri, numera är vi emot allt som EU vill städa upp i giftträsket, glyfosat och kreosot har vi lyckats förhala i decennier, och att våra panncentraler med glädje eldar sopor som andra länder förbjudit att elda, är ju sjukt, att elda upp skogen och inte räkna koldioxidutsläppet är ju oxå något som får storkapitalet att skratta hela vägen till banken.
Men visst, det börjar bli allt svårare att protestera mot att våra skogar är misskötta, verkligheten, släpar fram den ena katastrofen efter den andra i dagsljuset, inte så roligt längre att sjunga kalhyggets lov.
När jag började bråka med er alla för 15 år sen, så fick jag inte ens kalla det plantering, utan det var riktig skog, sen gav ni er på det och jag började kalla det plantage, då gapades det om att så fick det inte heta, utan plantering var rätt ord, nu säger ni själva granplantager, grattis, ni börjar använda rätt ord för vad ni sysslar med.
Så visst görs det en del framsteg, få se nu hur det går med mina nästa mål, förbjud kalhygge, och 30% lövskog.
Mitt för Bergslagen på andra sidan Östersjön ligger Estland, där har man 65% löv i sina skogar, se där hur vi ställt till det i detta skogsbrukets skitland.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

Helproffs  
#757020
ulf 1 skrev:Visst är det lite märkligt att det går att läsa statistik på så många sätt, och att vi i Sverige får låta industrin sköta statistiken, till industrin räknas givetvis SCB och Skogstaxeringen, Skogsstyrelsen och våra enormt falska Politiker.
Men nog om statistik, om jag drar alla skogsägare över samma kam, så är det för att de stora volymerna virke som kommer från kalhuggen skog till 99% kommer från Sveriges skogsägare, så rent generellt måste man väl tala om Sveriges skogsägare som jag gör, annars far man ju med osanning, då kan man inte blajja som LRF och resten av kalhyggesmaffian "I Sverige finns 330 000 enskilda skogsägare som brukar sin skog och vårdar och tar hänsyn till naturen på olika sätt. Tusentals olika viljor, planer och drömmar ger en mångfald i skogslandskapet."
Var ser du mångfalden Älgfoderodlaren, jag ser bara undantagen som bekräftar regeln att allt ska kalhuggas, och börjar bli lite trött på att så lite händer.
Alla myndigheter som skulle kunna få tummen ur och något att hända, är ju befolkade av livrädda människor som lyssnar på närmast överordnad till fan löser av.
Naturvårdsverket har ju blivit garanten för alla skövlande industrier och deras fortsatta existens, SLU, Skogforsk, IVL, Kemikalieinspektionen, mfl, alla är ju bara små hjälpgummor i mörkningen av vad man får (och inte) göra med vår natur, och problemen med utsläpp av all världens skit, via panncentraler och storindustri, numera är vi emot allt som EU vill städa upp i giftträsket, glyfosat och kreosot har vi lyckats förhala i decennier, och att våra panncentraler med glädje eldar sopor som andra länder förbjudit att elda, är ju sjukt, att elda upp skogen och inte räkna koldioxidutsläppet är ju oxå något som får storkapitalet att skratta hela vägen till banken.
Men visst, det börjar bli allt svårare att protestera mot att våra skogar är misskötta, verkligheten, släpar fram den ena katastrofen efter den andra i dagsljuset, inte så roligt längre att sjunga kalhyggets lov.
När jag började bråka med er alla för 15 år sen, så fick jag inte ens kalla det plantering, utan det var riktig skog, sen gav ni er på det och jag började kalla det plantage, då gapades det om att så fick det inte heta, utan plantering var rätt ord, nu säger ni själva granplantager, grattis, ni börjar använda rätt ord för vad ni sysslar med.
Så visst görs det en del framsteg, få se nu hur det går med mina nästa mål, förbjud kalhygge, och 30% lövskog.
Mitt för Bergslagen på andra sidan Östersjön ligger Estland, där har man 65% löv i sina skogar, se där hur vi ställt till det i detta skogsbrukets skitland.

Varför sågar inte du bara löv då? Och varför våldtar du skogen för att få såga dina granar? Du får nog dina EU bidrag utan att leka professor här 💪

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

Älgfoderodlare  
#757034 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 15:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

ulf 1  
#757079 Min tid att pyssla mer med skogen har satts åt sidan lite då jag bygger upp mitt sågverk och all logistik kring sågningen,
ja sa nån gång att sågning är 90% logistik och 10 % sågning, jag har ändrat siggrorna till 95% logistik, kan vara värt att tänka på för er som funderar på att starta en småsåg.
En sak till, sluta att köpa certifierat virke, det är i Sverige en lika stor skojarverksamhet, som kopparslasket dom trycker in i tallsplintet.
Certifieringen måste vara den enda mutverksamhet som man öppet skryter med.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

ulf 1  
#757127 Det skrivs allt oftare om Svenskt skogsbruk i andra länder press, rubrikerna förtjänar vi ju, men vilka tror vi att vi är.
https://www.theguardian.com/environment ... nvironment
Men dom vill väl bara vara elaka, vi kanske ska hota dom med att dom inte får köpa virke från oss, vi är ju trots allt världens tredje största leverantör.
Ryssland, Brasilien, Kanada, USA och Kina har över TVÅ MILJARDER hektar skog, vi har EN PROCENT av dessa 5 länders skogar, men ligger på 3 plats som exportörer av våra skogar, man undrar vad vi håller på med.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrierna: Högtryck i svensk sågverksindustri

Mellberg  
#757135 I alla fall lyckades man placera E14 och Tövaterminalen utanför Jokkmokk, runt 100 mil fel bara ... :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).