Motorsåg och handhållet

Aspen bränsle

85 inlägg 12106 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aspen bränsle

Lindveden  
#753354 Fick i dagarna reda på från min lokala handlare där ja köper sågar o bränsle o dyl att Aspen bränslet skulle gå upp ca 3-4 kr/ liter. Så nu hamnar bränslet på aspen runt 26-27 kr/ liter + moms för lösvikt 👎



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753463
Lindveden skrev:Fick i dagarna reda på från min lokala handlare där ja köper sågar o bränsle o dyl att Aspen bränslet skulle gå upp ca 3-4 kr/ liter. Så nu hamnar bränslet på aspen runt 26-27 kr/ liter + moms för lösvikt 👎

Jag har skippat Aspen kört med OKs alkylat de senaste åren. Köper 4-takt på pump och blandar med HVA:s 2-taktsolja för sågar och röjare och kör ren 4T i Järnhäst, jordfräs, gräsklippare och båtmotor. OKs priser just nu https://www.okq8.se/foretag/priser/#/
2T 26,15 inkl. moms
4T 25,30 inkl. moms

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

Alex Strömberg  
#753529 Priset sjunker nog ner igen när priserna på vanlig bensin går ner. Alkylat är ju en rest produkt av vanlig bensin tillverkning.

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753540 Några Öre hit o dit är inget o tjafsa om när det handlar om pris över 20kr.
Det är inte råoljan som styr priset. Den är inte mycket högre nu än när Ameikanarna gick in i Irak. Långt ifrån 200% högre.
Märkligt priset på bränsle inte följer med ner, bara upp, så nån styr nånting, det är inte marknadsmässigt.

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

Erre  
#756376 33.95 kr per liter igår vid pump.

Avatar Fallback

Re: Aspen bränsle

Lindveden  
#756386 Vart i landet har det landat på 33,95? E det +moms?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

Erre  
#756390
@Lindveden skrev:Vart i landet har det landat på 33,95? E det +moms?

I Nybro
Med moms.

Avatar Fallback

Re: Aspen bränsle

alias  
#756392
Erre skrev:
@Lindveden skrev:Vart i landet har det landat på 33,95? E det +moms?

I Nybro
Med moms.


Oj. Har det stigit såpass. Jag tankade i Växjö den 1/4 och betalade då 28:75 inkl. moms för Aspen 2-takt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

Erre  
#756393 Jag tankade upp 40 liter. Kan kanske bli billigare på sikt. Eller dyrare. Vem vet.
Jag vet bara att jag behöver bränslet.

Avatar Fallback

Re: Aspen bränsle

Lindveden  
#756394 Jo aspen gick ut o förvarnade att priset skulle stiga rätt kraftigt. Snart går det inte o gå som manuell arbetare om priset sticker iväg

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen bränsle

Lindveden  
#756395 Tankade upp ca 100 liter innan dom höjde priset ordentligt, men det tar väl slut det oxå när man använder bränslet dagligen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756437 100l, 5l/dag ger 20 arbetsdagar.

Hävdar det ändå lönar sig då du får betala minst 20kr plus olja för sämre soppa med mer krångel.

Avatar Fallback

Re: Aspen bränsle

Lindveden  
#756439 Ja nä ja kör enbart på aspen, tycker sågarna går bra me det bränslet o har inga tankar på att byta till nåt annat, det e väl mest att ersättningen som man kan ta ut som manuell huggare/röjare inte hänger me prisuppgången tyvärr

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756445 Ja, det är väl den som hugger som värderar sitt pris, likt allt annat. Vill man ha mer än vad man har fått erbjudet, letar man upp nåt annat.
Går kostnader upp hade jag höjt timmen adekvat.
Man behöver inte höja så man skiter på sig men så man har en chans att klara sig. Det behöver vara innom ramen "kostnadseffektivt".

Eller skiter man i det och låter sydkraftarna göra det för halva priset vilket sen reflekteras i pruduktionen. Många här har gjort så så nu är det svårt att få tag i nåt prisvärt.

Avatar Fallback

Re: Aspen bränsle

Lindveden  
#756472 Jo har bara fått svaret från några bolag som e aktiva runt mitt område som ja brukar hugga/röja att antingen finns det inte utrymme för prisförhandling just nu eller att det e inte bolagens fel att allt blivit dyrare utan då vill dom hänvisa att man måste dra ner på andra kostnader. Konstigt nog så har dom flesta maskinlag som e knutna till en del av bolagen lyckas o få upp timpriset o bränsle klausuler litegrann, men det här verkar inte gälla oss på manuellsidan tyvärr

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).