Föryngring

Storlek på planteringsrör

2 inlägg 2220 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Storlek på planteringsrör

UTB  
#755732 Har beställt ett par tusen tallplantor Medelstor täckrot från Svenska skogsplantor. Har lyckats få tag på ett planteringsrör pottiputki No 6 med innerdiameter 60mm...

Börjar inbilla mig att röret är för stort men tycker ändå att det borde gå.. Det är ju inte några jättemängder jag kommer att plantera och man borde väl kunna trampa till runt plantan även fast hålet blir onödigt stort.

Är det någon ide att köpa ArGrow för att få fart på tillväxten då det kommer att sättas på ett litet hygge utan markberedning.

/UTB



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Storlek på planteringsrör

Sune_  
#755837 Ja brukar köra stora täckrot förvisso, men de sista 2 åren har dom krympt tycker ja flesta nog inte varit större än medelstor. Ja har iaf både 63 och 55 rör och jag använder nästan uteslutande 63 röret, plantorna vill gärna fastna i 55 röret även om dom är ordentligt uppblötta.
Ja har kört med argrow och manuell doserare runt halsen, går smidigt och merkostnaden är försumbar så varför inte tänker jag.
Något riktigt jämförelsetest ha ja väl däremot inte gjort, enda ja kan konstatera är att överlevnaden har varit väldigt hög där jag använt argrow. Men det kan ju bero på andra faktorer än just gödningen naturligtvis.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).