Skogsnyheter

Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

17 inlägg 5124 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

Fredrik Reuter  
#730143 Sveaskog anklagas nu i avsnitt 6 av Vetenskapens värld serie "Slaget om skogen" för att olagligen avverka skogar som inte nått den så kallade lägsta åldern för att få föryngringsavverkas enligt Skogsvårdslagen. Det är SVT som genom att jämföra bland annat satellitbilder hittat områden som de säger avverkats och som varit under lägsta ålder för föryngringsavverkning.

Skog yngre än lägsta slutavverkningsålder kan få avverkas med dispens men det är bara i några fall som dispens funnits enligt SVT.

Beroende på att skogen växer olika fort i vårt avlånga land så finns olika åldrar för lägsta ålder. De områden som SVT upptäckt finns i Norrland och här spänner LSÅ (Lägsta SlutavverkningsÅlder) från 80 år och upp till över 100 år.

Enligt SVT så kan anledningen till denna manöver från Sveaskog vara att de helt enkelt inte har någon äldre skog kvar att avverka.

I samma avsnitt framförs också kritik mot att Sveaskog kan ha kommit tillbaka till gamla hyggen och avverkat de "öar" som vid den första avverkningen avsatts för miljömål.


Denna tråd berör och diskuterar SVT Vetenskapens världs serie "Slaget om skogen". Vill du läsa mer på Skogsforum om Slaget om skogen så har skapat en hashtag där du enkelt kan hitta alla trådar - #slagetomskogen
Bild på ett hygge. Foto: Sveaskog.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

Humlas  
#730163 Kan säkert ligga något bakom detta. Slutaverkningsobjekten som tryter?

Stora håller på med liknade verksamhet i Värmland.
Slutaverkar fina unga tallskogar i bla Sunnemo.



Senast redigerad av Humlas mån 04 okt 2021, 08:37, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730165 Har roat mig med att räkna årsringar efter dem ibland. De ligger på gränsen men jag har inte kommit på dem att ligga under än. Kan vara 60+ något enstaka år.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

Elis76  
#730184 Jag tror reportaget är med sanningen överensstämmande.

Sveaskogs bilar här i Tornedalen passerar nämligen byn där jag bor, och bilarna är fullastade med klentimmer eller massaved. Jag tror inte jag sett ett ekipage med sågtimmer på flera månader.

Vid ett besök hos en skogsinspektor i våras, gick vi in och tittade i https://www.timmerweb.nu/ över vilka skogar som avverkningsanmälts och/eller huggits de senaste tio åren. Här stack Sveaskog ut. Precis som i reportaget kunde man i verktyget se att områden som Sveaskog tidigare lämnat av hänsyn på någon eller några hektar nu avverkas eller var redan avverkade. Kostnaden för att köra fram maskiner till många av dessa små avlägsna trakter torde vida överskrida intäkten.

Sveaskog har huggit så mycket av sina skogar här i Norrbotten att vissa befarar timmerbrist inom en inte allt för snar framtid.

När man besöker de skogsskiften som Sveaskog bjuder ut inom sitt markutförsäljningsprogram, kan man konstatera att de är totalt uthuggna och oftast förstörda genom hård markberedning eller plöjning.

Om man i stället jämför med bilarna som kör för de privata skogsbönderna så gäller det motsatta. De är tungt lastade med grovt sågtimmer.

Det vore intressant att veta hur det ser ut i bolagsskogarna såsom SCA, Stora etc.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730187 Förstahandsinformationskälla.
Jagade förra helgen med en Bergslagsskogvaktare (Bergslaget, nu Storaenso) på +85 år och vital som en extraordinärt pigg 67-åring. Han skjutsade och lämnade mig på passet. Jag satt före.
Han började på bevakningen 1960 där vi jagade och ett hygge som drevs 1959, året innan han började, är nu slutavverkat. Septemberjaktsområde i mitt-Dalarna. Diabas, blåbär, ca T26 och något högre i dälderna, något lägre på ryggarna.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

r93  
#730188 Ja, då är det ju synd att vi småbrukare drabbas för att staten inte kan bedriva skogsbruk, men det är ju tyvärr som vanligt i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

isteskog  
#730199 Här hos mig ryker 70- åriga växtliga tallskogar med framtida kvalitet ner hos Sveaskog. Ser ut ungefär lika ut på Holmen..... 🙃

Avatar Fallback

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730207 LSÅ är generöst tilltagen.i Södra Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

Sjögården  
#730254
isteskog skrev:Här hos mig ryker 70- åriga växtliga tallskogar med framtida kvalitet ner hos Sveaskog. Ser ut ungefär lika ut på Holmen..... 🙃

Tror det är lika illa på bolagsmarker i hela Sverige.
Granbestånden är väl inte mycket att säga om men tall i 70 årsåldern är ren kapitalförstöring att slutavverka.
Förstår inte hur man räknar… 🙃

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

Rohdin  
#730261 Nu har vi inte avverkningsplanerat åt just Svea skog.

Men som Stora Enso har som krav att vi ska borra alla olika delbestånd i en trakt och att beståndet skall vara LSÅ + 10% (som "standard").

Sen på renodlade granmarkerar är det oftare att det blir precis på LSÅ + något år.

70årig Tall är ju över LSÅ vid bonitet över T20 förutom i (BD, AC, Z & Y länen)

Sen kan man ju tycka att det är för tidigt vad gäller Tall men det är ju en annan diskution än lagligt/olagligt.

Sjögården skrev:Granbestånden är väl inte mycket att säga om men tall i 70 årsåldern är ren kapitalförstöring att slutavverka.
Förstår inte hur man räknar… 🙃

Industrin kostar mer att sänka produktionstakten än förlust i tillväxt. (Tall brist)

https://www.sveaskog.se/press/2021/komm ... -ung-skog/ Svea Skogs kommentar.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

Lars Lundqvist SLU  
#733711 Ni glömde tydligen uppdatera denna tråd med fakta:

Sveaskog svarade på kritiken och det kom att handla om skillnad mellan vad någon som SVT anlitat tycker sig ha sett på satellitbilder (krontäckning) och hur det ser ut när man mäter trädslagsblandning i fält som man ska göra, dvs andel av volymen.

https://www.sveaskog.se/press/2021/komm ... -ung-skog/

Avatar Fallback

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

alias  
#733720
Lars Lundqvist SLU skrev:Ni glömde tydligen uppdatera denna tråd med fakta:

Sveaskog svarade på kritiken och det kom att handla om skillnad mellan vad någon som SVT anlitat tycker sig ha sett på satellitbilder (krontäckning) och hur det ser ut när man mäter trädslagsblandning i fält som man ska göra, dvs andel av volymen.

https://www.sveaskog.se/press/2021/komm ... -ung-skog/


Vad jag kan se så är det där samma artikel som Rohdin länkade till längst ned i sitt inlägg från den 4 okt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

Lars Lundqvist SLU  
#733736 Korrekt.
Jag hade väntat mig en reaktion från TS…

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

Elis76  
#755442 Så trampade Sveaskog i klaveret för avverkning bland fridlysta orkidéer i Skellefteå.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/skogsbolag-botfalls-for-avverkning-bland-fridlysta-orkideer

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog anklagas för olaglig avverkning (LSÅ)

Älgfoderodlare  
#755444
Elis76 skrev:Så trampade Sveaskog i klaveret för avverkning bland fridlysta orkidéer i Skellefteå.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/skogsbolag-botfalls-for-avverkning-bland-fridlysta-orkideer


-Ja, det är till att vara "föregångsmän " ! Man tar hellre den "lilla" skit som blir o har överseende med sitt renome ! Skulle tro att detta var ett område man tidigare hade avsatt som "hänsynsområde", men nu gick profit före rätt !
Och sen funderar vi över varför skogsbruket får skit av miljörörelsen !
Rent ut sagt; " Skoglig Putinism ! "

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).