Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 82447 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720363 De blir ett impulsrelä istället, nackdelen med de är att om signalen fladdrar lite så växlar den igen.
De är sånna grejer som gör de smidigare att bygga detta i en Logo istället, om signalen blir för kort/lång går de lägga in timerfunktion på in eller utgången för att få bort konstigheter.
Dessutom går de lätt att få in längd o diametermätningen i samma styr….
Bara fantasin sätter gränser där 😉

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Lillesves  
#720395 Om du använder två givare och ett bipolärt relä med två spolar, alltså med en "set" och en "reset" funktion så gör det inget om det fladdrar lite i övergångarna.

Vad är tanken med de två dioderna i schemat? Som det är ritat kommer väl klon stänga både före och efter timeout !?

Du har inte ritat in några frihjulsdioder över reläspolarna, men det har du väl koll på.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#720405
Lillesves skrev:Om du använder två givare och ett bipolärt relä med två spolar, alltså med en "set" och en "reset" funktion så gör det inget om det fladdrar lite i övergångarna.

Vad är tanken med de två dioderna i schemat? Som det är ritat kommer väl klon stänga både före och efter timeout !?

Du har inte ritat in några frihjulsdioder över reläspolarna, men det har du väl koll på.


Givaren är antingen på eller av. Så länge det är bra kontakt ut till denna bör det inte bli bekymmer. Men klart att två kanske är säkrare än en.

Först stänger klona och greppar stammen, sedan är det en fördel om de fortsätter klämma åt om det ändå skulle halka lite, då nyper den fast och får nytt tag igen.
Om du följer ledningarna baklänges ser du att det kan hitta på diverse konstigheter. Dioderna stoppar detta.

Behövs frihjulsdioder på så små spolar när det inte heller finns någon särskilt känslig elektronik i övrigt? Kostar i och för sig inte många ören.

Uppdaterat elschema. Ändrat till Impulsrelä och kompletterat med brytaren för klona samt dioder som hindrar fuffens.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Lillesves  
#720439 Ja, givaren är alltid av eller på, men det kan bli "på-av-på-av" vid ändlägena, precis som gnisten skrev så växlar det igen. Det kanske funkar för det mesta men det är inte robust.

Ja, okej, dioderna är nog rätt

Frihjulsdioder bör man alltid ha över reläspolarna, du fick väl själv problem med nån brytare tidigare i tråden. Och de induktiva givarna kanske inte mår så bra av spänningsspikar.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#720450 Jo det är klart, risken finns ju. Det blir nog två givare och ett bistabilt relä då. Bättre att vara på den säkra sidan.

Du har säkert rätt, givarna kan ju vara känsliga, bra du påpekade detta. 👍 🙂
Ja jag hade rejäla problem, men då var det ju en spole på 30w. Å andra sidan är ju dioder billiga, så finns egentligen ingen anledning att inte sätta dit dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720475 Tänk på att induktiva givare har ett relativt kort känselavstånd, vissa kan sitta direkt i metallhylsa o andra inte.
De senare har något längre känselavstånd men de är några få mm vi pratar om.
På Arbron sitter dom monterade i en fjäderbelastad plasthylsa o glider mot balken.
Har hänt att när de blir för mkt fett på givaren så känner den av de med

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#738687 Byggde i höstas en ny typ av diametermätning på maskinen och efter att ha kört ett tag konstaterar jag att denna modell fungerar mycket bra för oss trots sin enkelhet.

Har monterat två (finns utrymme för två till) induktiva givare som tänder två lampor för >12cm och >18cm. Precisionen uppskattar jag till några mm. Givaren känner av ett böjt plattjärn påsvetsat på en slangklämma som sitter runt klons axel. En slangklämma med plattjärn per diameter och givare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#739653 Lite film på maskinen. Huggning av vägträd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#748406 Minns inte var detta diskuterades, har haft bekymmer med att processorn inte kvistar rent i toppen. Tänkte uppdatera lite om det.

Jag frågade en trevlig skördarförare som gallrade åt grannen hur knivarna skulle slipas och kunde även studera den mall som användes. När jag mätte på mina knivar hittade jag snart felet. Konstaterar att det gått en del träd genom processorn före vi köpte den. Så det var slitet på ett sådant sätt att det blev för mycket motegg även om det inte var slipat på insidan av kniven. Lösningen var helt enkelt att slipa bort material inuti kniven så att denne blev i stort sett helt rak på insidan, det var som en bulle mitt på kniven kan man säga. Vill inte säga att det är helt perfekt än, men på god väg.

Järnet jag svetsade på förkniven som skulle hålla ifrån eggen har jag också tagit bort då det bara böjde de klenare grenarna. Funderar dock på att testmontera vad någon kallade för ankstjärt, ett järn som sticker upp lite i mitten precis före kniven. Någon som har koll på den faktiska funktionen av detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#748669 Ny film:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

jhe  
#755268 Hej
Provade att köra igenom några björkar i min 40 LF, gick inget vidare med kvistningen, grenarna böjde sig och gick ej av stor skillnad mot att avverka gran. Någon som har liknande erfarenhet ? Kanske idé för att få det att funka bättre? När det var klena grenar var det i stort meningslöst att köra genom dem. Provade att slipa knivarna men inge märkbar skillnad.



/Jan H

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#766481 Fortsättning följer

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

80-90  
#766490
JohannesG skrev:Fortsättning följer

Vad ska du hitta på nu ??? Blir spännande å se . Du e väldigt duktig 👍👍👍

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Jim_the_one  
#766521 Spännande med utveckling.

Ser ut att bli automatisk stegmatning.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#766625 Ja, får jag bara ihop alla sladdar och relän rätt så ska här bli automatik på matningen. När allt är klart och fungerar kommer elschema m.m redovisas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).