Verkstan

Gengas

73 inlägg 34610 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gengas

josip  
#740281 Om man använder en vätskekyld motor i slutändan kan man förstås ta spillvärme från motorn, men själva gengasaggregatet kräver nog hög värme som det redan sades.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Gengas

totte  
#740313
sveakatten skrev:Nja, lite luft måste jag ha i mitt aggregat för att det ska fungera.
Detta förklarar väl principen lite, men inte allt.
http://www.gengas.se/hur-fungerar-gengas/


Rätt så katten! Fel av mig att säga att det inte tillförs luft, hade lite för brått där. Som framgår så behövs en liten luftmängd för att hålla igång förbränningen, men i jämförelse med luftflödet i en panna är det en liten bråkdel. Ändrar inte att det är synnerligen olämpligt att försöka utvinna gengas ur en värmepanna.

Avatar Fallback

Re: Gengas

Bosse1  
#741430 En fin nyårs hälsning tycker jag. Metan. stationärt, virkespriser !, åsså gengas förstås 😀


Användarvisningsbild

Re: Gengas

Poseidon  
#754618
F23 skrev:Väldigt intressant tråd jag snubblade över. Kul att det finns entusiaster!
Tänkte jag kunde bidra med ett par bilder på mitt eget gengasprojekt. Gjorde detta som ett examensarbete. Snart 20 år sen nu... Tiden går 😀

Tanken var att konstruera ett litet och lättskött aggregat för att driva ett elverk. Byggde efter principen Stratified-Downdraft som är väldigt enkel i sin uppbyggnad och lämplig för applikationer med konstant varvtal. Använde flis och pellets som bränsle och drev ett 2,5kW elverk med Hondamotor och toppventiler.

Fungerade riktigt bra under drift. Men som många andra hade jag problem med tjära efter längre körningar.


Tjena

Har du kvar elverket? Denna modell bör utvecklas och serieproduceras. Det finns garanterat en marknad för det. Har du några ritningar på skapelsen?

Hälsningar

Lars

Användarvisningsbild

Re: Gengas

F23  
#755263 Hej Lars,

Det är kvar, men inte startat på många år. Har inga direkt måttsatta ritningar, men kan skicka rapporten om du vill. Många bilder där som visar hur det är byggt.

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Poseidon  
#755565 Hej
Vad roligt att du har kvar den. Det skulle vara superintressant att ta del av rapporten. Min email är
Olofsson.lars@gmail.com.
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Vante  
#755720 Gengas var lite annorlunda än man först trodde är inte bara ved knubbig i grytan eller flis eller kål och är ju helt annorlunda mot en vanlig vedpanna och gasen är gift och luktlös så se upp och inte bara uppna locket i grytan och fylla på måste säkerställa bränna av innan gasen nästa påfyllning om agregat i gång och inte bränns ner för långt sedan måste finnas kålson reduktion har tittat på gengas punkt nu vet att en jag lärde känna finns på tuben med kronelverk är David under Euskefeurat hittade med leta gengas elverk är bra vass på elektronik lagade en hjullastare Volvo 330 E där motor styrning servot var trasigt i boxen trasiga styr transistorer har i allt om elektronik hur dessa RC Servo elektronik fungerar.
Jo funderar på helatomatisk bland förgasaren baserat på den tekniken och lambasond i flis gengas elverk som Servo tar jag från en japansk minigräv maskin där en yanmar motor satt är starkt som en startmotor påminner om teleflex marina sådan en modell större RC servo= radio control Servo.

Det som finns färdiga gengas elverk är ju finska volter och tyska spaner och amerikanska All Power Labs är flis gengas elverk de europeiska är CE sertifietafe det amerikanska är inte det.

När det gäller färdiga till ved knubb är det färdiga junka i Tjeckien men det är gryta rening inte elverk utan för motor ändamål om man inte bygga själv gengas knubb gryta men är mycket ved häng i typen men enkla grund konstruktion av imbert typ.

Jag köpte på Tradera imber och Bolinder och Hesselmans gengas böker och läst på nätet konstruktions mått på imbert typ knubb och lite tittat på tuben där har jag kvar titta mera lösningar gengas lackt ut lite på maskinisten om till Jupiter och blockstenstrollet jag.

Avatar Fallback

Re: Gengas

Bosse1  
#761336 Gengasstriden är igång.

Avatar Fallback

Re: Gengas

Bosse1  
#763041 "This is a cool Corvette" 🌳 👍


Avatar Fallback

Re: Gengas

Bosse1  
#763562 Här går det räkna ut vedpriset, med hjälp av diesel eller bensinpris.

Källa http://www.fluidynenz.gwprojects.org/


Avatar Fallback

Re: Gengas

sveakatten  
#779160 Måste visa att jag lever och gör mera dumheter, kör Illern på gengas och plockhugger (försöke bläda)


   TS
Avatar Fallback

Re: Gengas

Bosse1  
#779169 Har nog kikat och väntat 👍

Användarvisningsbild

Re: Gengas

totte  
#779186 Bravo katten! 👍 👍 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).